Nybörjare med platy bebisar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • vilex
    • December 2006
    • 44

    Nybörjare med platy bebisar!

    Godmorgon!

    Köpte mina första platysar här om dagen. Tittade genom akvariumet i morse och upptäckte att jag har nio bebisar .
    Hur ska jag ta hand om dem bäst?
    Jag har samlat ihop dem i en sån där nätkasse, ska jag lägga i nån växt? Eller ska det vara tomt?

    Tacksam för all hjälp!!
  • gizmogirl
    • August 2006
    • 2214

    #2
    Lägg gärna i någon växt så de kan gömma sig och sen mata lite men ofta så de blir mätta.Glöm inte att det kan bli rätt skitigt när man har yngel för man matar ju mer så vattenbyte lite oftare är aldrig fel.

    Kommentar

    • vilex
      • December 2006
      • 44

      #3
      ok tack, då ska jag lägga i lite gräs.

      Kommentar

      • Malinitzi
        • December 2006
        • 2088

        #4
        Nu har jag testat...

        Ursprungligen postat av vilex
        Godmorgon!

        Köpte mina första platysar här om dagen. Tittade genom akvariumet i morse och upptäckte att jag har nio bebisar .
        Hur ska jag ta hand om dem bäst?
        Jag har samlat ihop dem i en sån där nätkasse, ska jag lägga i nån växt? Eller ska det vara tomt?

        Tacksam för all hjälp!!
        Sera Mikropan /raising fry, uppdragning av yngel/ en vecka på mina bebisar och de har växt och ser ut att må bra. Finns i handeln.

        Kommentar

        • Healena
          • May 2006
          • 1440

          #5
          Det går även bra att "mortla" vanligt flingfoder så det blir en mjöl-liknande konsistens. Det har jag använt hela tiden. Mina platybäbisar är frisimmande i akvariet och letar mest mat på botten. Därför brukar jag blöta upp c.a 1/2 krm av fodret i en skopa, röra om och snabbt hälla i akvariet så det kommer ner mat till botten. Om jag matar direkt på ytan äter de vuxna upp allting i ett nafs

          Lycka till med småttingarna
          Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
          // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

          Kommentar

          • vilex
            • December 2006
            • 44

            #6
            Hur stora bör de vara innan jag släpper ut dem från nätkassen? Hur lång tid tar det innan de är tillräckligt stora? Vill inte riskera att de blir uppätna av någon hungrig fisk.

            Kommentar

            • JohanB
              • December 2006
              • 107

              #7
              1cm brukar jag ha dom innan jag släpper ut dom. Men jag har ju bara platysar som käkar yngel i mitt kar..

              Om du har någon annan fisk som har för stor mun så kanske du skulle ta och låta de växa lite till..

              Mvh Johan

              Kommentar

              Arbetssätt...