Svärdbärare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Asp
    • January 2007
    • 8

    Svärdbärare?

    Jag är en nybörjare inom denna akvarie värld har tidigare höllt på med reptiler av dess olika slag men nu utökat till akvarie/fisk

    Jag har tänkt att odla svärdbärare bara ett test för att se om jag lyckas
    Men då till saken..

    jag har tänkt att odla dem i ett 200 L akvarie (det minsta jag hade över)
    och vad jag fattat så ska man inte använda filterpump utan endast syrepump?
    funkar det med 2 hanar och 4 honor eller måste jag smälla i en satans massa svärdbärare för att det är så stort? samt om de skulle yngla av sig är det
    någon risk med att de kommer äta upp sina yngel?

    har även försökt hittat fakta här på internet men funnit dåligt med svar
    så tips tas tacksamt emot

    Mvh
    Peter
    10 Rödbukade pirayor
    6 Svarta svärdbärare
    6 Neontetror
    6 Röda Svärdbärare
    3 Malar av något slag
    1 Tigerbarb

    1 300 L
    1 200 L
    1 150 L
    Och mer är på gång
  • Richard.R
    • December 2006
    • 1872

    #2
    sätt dem i ett vanligt kar, men du ska ha en sån där yngelbox, de äter sina yngel så. Mina leker o fast jag har vanligt filter
    396L SA biotop
    128L SA biotop
    54L SA biotop
    54L SA biotop

    Kommentar

    • Asp
      • January 2007
      • 8

      #3
      Vad menar du med vanligt kar?
      det är ett vanligt akvarie som jag inrett
      dock pumpen som jag är fundersam på yngelbox
      är på väg att införskaffa men lär bli jobbigt att veva runt med en håv för att fånga upp yngel i ett 200 L akvarie?
      sedan en annan skum fråga låt os leka med tanken att man fyller ett 200 L akvarie och itne använder sig av någon pump hur länge skulle sig en mindre mäng fiskar klara sig i det utan pump osv?
      10 Rödbukade pirayor
      6 Svarta svärdbärare
      6 Neontetror
      6 Röda Svärdbärare
      3 Malar av något slag
      1 Tigerbarb

      1 300 L
      1 200 L
      1 150 L
      Och mer är på gång

      Kommentar

      • Katharina
        • December 2006
        • 4045

        #4
        Växter...

        ... syrepump är inte bra för växterna och ska du inte fånga in ynglen så behöver du mycket gömställen... Det är det syrerika ytvattnet som syresätter karet... Ett vanligt innerfilter vid ytan så att det blir vågor, plaskar lite, står fiskarna och kippar vid ytan och verkar hängiga så höj upp pumpen mer...

        Läs på ordenligt här på Zoopet hur du gör när du startar med bakterier, fiskköp osv..
        Ha dé bäst... Tina

        Kommentar

        • Richard.R
          • December 2006
          • 1872

          #5
          bara inred det som ett sällskapskar med växter och rötter. Om du inte ska fånga in dem så ska du ha ycket växter. nåt jag funderat på är att ha ett lager med javamossa på bottnen, och inte så hög vattennivå
          396L SA biotop
          128L SA biotop
          54L SA biotop
          54L SA biotop

          Kommentar

          • Matsvin
            • April 2006
            • 254

            #6
            Levandefödarnas yngel går mycket i vattenytan så flytväxter är ett bra tips, gärna sådana som som har gott om rötter att gömma sig i, typ flytande ormbunkar...

            /Matsvin.
            Min Zoon: http://www.zoonen.com/matsvin

            Kommentar

            • tummen
              • March 2005
              • 5199

              #7
              Ursprungligen postat av Asp
              Jag är en nybörjare inom denna akvarie värld har tidigare höllt på med reptiler av dess olika slag men nu utökat till akvarie/fisk

              Jag har tänkt att odla svärdbärare bara ett test för att se om jag lyckas
              Men då till saken..

              jag har tänkt att odla dem i ett 200 L akvarie (det minsta jag hade över)
              och vad jag fattat så ska man inte använda filterpump utan endast syrepump?
              funkar det med 2 hanar och 4 honor eller måste jag smälla i en satans massa svärdbärare för att det är så stort? samt om de skulle yngla av sig är det
              någon risk med att de kommer äta upp sina yngel?

              har även försökt hittat fakta här på internet men funnit dåligt med svar
              så tips tas tacksamt emot

              Mvh
              Peter
              2+4 blir nog bra, men eftersom de har förrådsbefruktning så kan du också satsa på bara honor från början, de flesta svärdbärare hålls ändå tillsammans i affären så hanar kommer så småningom....odlingen bör inte bli något problem hursomhelst, uppfödningen kräver däremot regelbundna delvattebyten och varierad kost. Artemianauplier rekommenderas ofta som första foder, men det är ganska dyrt med äggen och lite bökigt att kläcka, smula torrfoder fint istället som första foder och när de kan äta större bitar så kan de äta samma mat som de vuxna. (vill du ändå ha ett billigt levandefoder till ynglen skall du satsa på micromask eller grindalmask -beskrivning finns på min zoon )Ynglen kan födas upp tillsammans med föräldrarna, en del yngel kommer gå åt men då får du ett litet "naturligt urval" med robusta fiskar istället.

              Satsa på en riktig filterpump.

              200 liter är nog ganska lagom, intred med växter i alla nivåer, men mest i ytan, lite gömställen, mycket simutrymme, de är ganska aktiva....

              Som man frågar får man svar: har du sökt på internet så har du inte gjort på rätt sätt eller så har du sökt på fel ställen, låna en akvariebok på biblioteket istället.

              Lycka till/ Thomas
              Senast redigerad av tummen; 31 January 2007, 09:22.
              Thomas "tummen" Wallén

              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

              Kommentar

              • Katharina
                • December 2006
                • 4045

                #8
                Fryst levande foder...

                ... finns Cyklops som är jättesmå kräftdjur också... Sen tycker väl alla levandefödare om att få lite grönt?! Skala och mosa (lite mellan tummen och pekfingret) en eller flera tinade ärtor ibland... Svärdbärare borde ju som Black Molly vara förtjusta i kokad broccoli?! Naturell givetvis... Alla matrester städas noga bort dagen efter!!!!!!! Det kan ta några matningar innan de riktigt fattar att det är mat...

                Jag tror att varierad kost är jätteviktigt om man ska lyckas med levandefödare... Jag ger alltid mina fryst levandefoder före och efter förlossning och mina mår jättebra... Förut såg honorna hängiga och magra ut efter förlossning + att de var rovgirigt glupska vid matning...

                Jag ger svarta mygglarver och cyklops för stora och små minst en gång i veckan...
                Ha dé bäst... Tina

                Kommentar

                • tummen
                  • March 2005
                  • 5199

                  #9
                  Ursprungligen postat av Katharina
                  ... finns Cyklops som är jättesmå kräftdjur också... Sen tycker väl alla levandefödare om att få lite grönt?! Skala och mosa (lite mellan tummen och pekfingret) en eller flera tinade ärtor ibland... Svärdbärare borde ju som Black Molly vara förtjusta i kokad broccoli?! Naturell givetvis... Alla matrester städas noga bort dagen efter!!!!!!! (ABSOLUT!!!! MEN ÄNNU HELLRE REDAN EFTER NÅGRA TIMMAR!!!)Det kan ta några matningar innan de riktigt fattar att det är mat...

                  Jag tror att varierad kost är jätteviktigt om man ska lyckas med levandefödare... Jag ger alltid mina fryst levandefoder före och efter förlossning och mina mår jättebra... Förut såg honorna hängiga och magra ut efter förlossning + att de var rovgirigt glupska vid matning...

                  Jag ger svarta mygglarver och cyklops för stora och små minst en gång i veckan...
                  Naturligtvis är alla frysta fodersorter bra, speciellt till ynglen, men jag förstår inte riktigt faschinationen för att mata med grönsaker här i forumen, visst funkar det, men villl du införa mer vegetabilier i maten så kan du ju med fördel mata med färdig (fryst) räkmix, då fattar fiskarna galoppen direkt, och man slipper städa efteråt. Förresten: några pansarmalar(corydors) och Ancistrus som städar botten har jag i nästan alla mina akvarier....
                  Thomas "tummen" Wallén

                  Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                  Kommentar

                  • Asp
                    • January 2007
                    • 8

                    #10
                    Har fått mycket bra svar
                    Men Thomas vad menar du med att satsa på att bara få honor
                    är de viss temp för att få mesta dels honor?
                    Mvh
                    10 Rödbukade pirayor
                    6 Svarta svärdbärare
                    6 Neontetror
                    6 Röda Svärdbärare
                    3 Malar av något slag
                    1 Tigerbarb

                    1 300 L
                    1 200 L
                    1 150 L
                    Och mer är på gång

                    Kommentar

                    • Berserken
                      • December 2005
                      • 472

                      #11
                      Ursprungligen postat av Asp
                      Har fått mycket bra svar
                      Men Thomas vad menar du med att satsa på att bara få honor
                      är de viss temp för att få mesta dels honor?
                      Mvh
                      han mena nog att köpa mest honor i butiken för där är dom redan befruktade om dom gått med hannar där

                      Kommentar

                      • Asp
                        • January 2007
                        • 8

                        #12
                        Okey
                        då har ja nog 4 befruktade honor de har en ruksigt stor buk putar ut som om de skulle ha ätit 5-6 ärtor var utan att svälja dem eller något kan de va ett tecken?
                        10 Rödbukade pirayor
                        6 Svarta svärdbärare
                        6 Neontetror
                        6 Röda Svärdbärare
                        3 Malar av något slag
                        1 Tigerbarb

                        1 300 L
                        1 200 L
                        1 150 L
                        Och mer är på gång

                        Kommentar

                        • Berserken
                          • December 2005
                          • 472

                          #13
                          Ursprungligen postat av Asp
                          Okey
                          då har ja nog 4 befruktade honor de har en ruksigt stor buk putar ut som om de skulle ha ätit 5-6 ärtor var utan att svälja dem eller något kan de va ett tecken?
                          det är dom nog det brukar ta runt en månad mellan födslarna

                          Kommentar

                          • Asp
                            • January 2007
                            • 8

                            #14
                            yngelkassar kan det vara ett alternativ eller går de bort ?
                            10 Rödbukade pirayor
                            6 Svarta svärdbärare
                            6 Neontetror
                            6 Röda Svärdbärare
                            3 Malar av något slag
                            1 Tigerbarb

                            1 300 L
                            1 200 L
                            1 150 L
                            Och mer är på gång

                            Kommentar

                            • Katharina
                              • December 2006
                              • 4045

                              #15
                              Och jag har räkor...

                              Ursprungligen postat av tummen
                              Naturligtvis är alla frysta fodersorter bra, speciellt till ynglen, men jag förstår inte riktigt faschinationen för att mata med grönsaker här i forumen, visst funkar det, men villl du införa mer vegetabilier i maten så kan du ju med fördel mata med färdig (fryst) räkmix, då fattar fiskarna galoppen direkt, och man slipper städa efteråt. Förresten: några pansarmalar(corydors) och Ancistrus som städar botten har jag i nästan alla mina akvarier....
                              Därför ger jag ärtor på kvällen och låter dem ligga över natten... målet är ju att när natt städningspatrullen har varit framme så ska det inte vara någonting kvar!!! Men det är självklart tycker jag att det är bra med variation så man kan ju ha räkmix också...
                              Senast redigerad av Katharina; 31 January 2007, 11:51.
                              Ha dé bäst... Tina

                              Kommentar

                              Arbetssätt...