Han är död...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kariba
    • December 2006
    • 92

    Han är död...

    Min ena guppyhanne avlivade jag idag. Han var plötsligt jättehängig, dogs med i pumpen och låg på botten. Stjärtfenan såg likson mindre ut och mer färglös.
    Kan man se att en fisk är gammal? Jag vill inte att han ska smitta de andra om han var sjuk...delvattenbyte eller nåt?
  • don j
    • January 2007
    • 12

    #2
    hvor lang tid har du haft ham?

    så fenan skadet ud?

    det kan enten være at han er blevet gammel eller ramt af sjukdom.

    men skift 1/3vatten och vendt litt och se om nogle af de andre fiskar ser sjuke ut.
    undskylld mit svenske er just flyttet till malmö men prøver at lære sproget

    Kommentar

    • kariba
      • December 2006
      • 92

      #3
      ingen fara :-)

      Jag förstod allt
      Jag köpte honom den 27 december, men om han var gammal vet jag inte.
      Jag kände bara att han såg så risig ut och jag vill inte ha någon smitta på resten (har en massa guppyyngel också) så tog jag bort honom. Ingen annan har visat några symtom ännu. Vi får se om det blir några fina hanar av
      ynglen

      Kommentar

      • Boki
        • December 2006
        • 128

        #4
        Ursprungligen postat av kariba
        Jag förstod allt
        Jag köpte honom den 27 december, men om han var gammal vet jag inte.
        Jag kände bara att han såg så risig ut och jag vill inte ha någon smitta på resten (har en massa guppyyngel också) så tog jag bort honom. Ingen annan har visat några symtom ännu. Vi får se om det blir några fina hanar av
        ynglen
        Exakt samma sak med min Guppyhane som jag fick avliva.
        Mvh Boki / 180L Malawis

        Kommentar

        • andreassofus
          • November 2005
          • 5643

          #5
          inget ovanligt alls att guppys dör.. dom är så hårt avlade så man får va glad om dom överlever mer än ett par månader ibland..
          självklart gäller inte det alla men många av dom. gäller att få tag i bra puppys om man vill att dom ska överleva längre.
          Mvh Andreas
          min zoon
          msn adress

          Kommentar

          • Amanda321
            • February 2007
            • 587

            #6
            Ursprungligen postat av andreassofus
            inget ovanligt alls att guppys dör.. dom är så hårt avlade så man får va glad om dom överlever mer än ett par månader ibland..
            självklart gäller inte det alla men många av dom. gäller att få tag i bra puppys om man vill att dom ska överleva längre.

            Vad snackar du om?? jag har hatt en av mina guppys i 4 år och den har inte äns nu visat nån som helst symtåm att den ska dö! dom lever jätte länge.. det bros bara på hur man behandlar dom mina är som medlemmar av familjen!

            _________________
            Hälsningar Amanda
            30 L - 60 L - 150 L
            //Amanda

            Kommentar

            • kariba
              • December 2006
              • 92

              #7
              Ja, jag är inte speciellt elak mot mina fiskar heller , jag kanske köpte en gammelgubbe. Den andra hanen som jag köpte samtidigt lever och mår bra.

              Kommentar

              • gizmogirl
                • August 2006
                • 2214

                #8
                Mina guppys har levt allt från 2 månader upp till ett par år.Men det är sant att Guppys är väldigt hårt framavlade inte lever så länge så att de levt i flera år ser jag bara som bonus .Men de ynglar av sig så bra så man hinner egentligen inte tänka på att någon försvinner.

                Kommentar

                • myggan
                  • January 2007
                  • 3

                  #9
                  håller med att guppys är hårt avlade och lever därför inte så länge, det är svårt att få tag i bra exemplar, själv behandlar jag också mina guppys som en medlem i famlijen liksom alla andra mina djur. Tyvärr så finns det dem som ser ut att vara bra exemplar men kan visa sig att de ej var just det. Har haft guppys som klarat leva år medans andra bara några månader då de blivit hängiga och legat på botten och flåsat innan de tillslut givit upp. Bra exemplar är grymt svåra att hitta.

                  Kommentar

                  • FredrikH
                    • February 2007
                    • 724

                    #10
                    Jag gillar inte "dagens" guppys, så hårdavlade som sagt och överdrivna.

                    Endlers is the shit!
                    200l SA
                    Pågång: Biotopakvarium Östasien!

                    - Vem är den där lol alla snackar om?

                    Kommentar

                    • andreassofus
                      • November 2005
                      • 5643

                      #11
                      Ursprungligen postat av Amanda321
                      Vad snackar du om?? jag har hatt en av mina guppys i 4 år och den har inte äns nu visat nån som helst symtåm att den ska dö! dom lever jätte länge.. det bros bara på hur man behandlar dom mina är som medlemmar av familjen!

                      _________________
                      Hälsningar Amanda
                      menar precis det jag säger.. och som många andra säger så gäller det att få tag i bra exemplar om man vill att dom ska överleva.

                      så om du nu har guppy som har levt i 4 år så betyder det inte att alla gör det.
                      får gratulera till att du har fått tag i bra guppy
                      Mvh Andreas
                      min zoon
                      msn adress

                      Kommentar

                      Arbetssätt...