På torra land

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nettan-75
    • January 2007
    • 31

    På torra land

    Hur länge överlever fiskarna utan vatten.

    Igår hoppade en av mina nyinköpta Endlers ut ur akvariet. Hittade henne på golvet och slängde i henne i vattnet igen. Var medtagen först men verkar nu vara ok förutom att hon är lite platt under magen.

    Klarar de en stund eller var hon "nyuthoppad" när jag hittade henne?
  • mange993
    • April 2004
    • 372

    #2
    jag hade en ottocintus som låg i en droppe vatten på bordet i ca enhalvtimme innan jag såg den. Skulle ta den och slänga den då sprattla den till. Den levde länge efter det

    MVH
    Mange

    Kommentar

    • Vandal
      • January 2006
      • 1655

      #3
      jag har trampat barfota på en öronål, mitt i natten... hade inte sett den på 1 dygn i akvariet men den klarade sej fint tills den kröp ur igen...

      antagligen var din endler ganska nythoppad, de brukar repa sej efter ett tag...
      over and out /Petter
      Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

      http://saltvattenvandal.blogspot.com/

      Kommentar

      • Ceci
        • September 2006
        • 124

        #4
        Det är ju en lurig fråga att svara på.
        Man startar ju inte direkt tidtagaruret när fisken hoppar ur
        Jag har hittat en fisk som sprattlade på tangentbordet, och ett yngel som klibbat fast på aluminiumställningen under akvariet, och de klarade sig bra.
        Man lär sig att vara noga med täckglaset, det kan gå snabbt.
        Hos en kompis hoppade en siamesisk algätare ur när vi kikade lite under locket, och den hade tyvärr hunnit dö.
        Fantastiskt att vissa klarar sig så länge som ni berättat om!
        ©eci, 112L & 96L Zoonen Photobucket
        "Contrary to popular belief, biology does not set limits, it demolishes them." Zuk

        Kommentar

        • Nettan-75
          • January 2007
          • 31

          #5
          Kul att höra andras erfarenheter om rymmare.
          Honan mår fortfarande fint så hon tog säkert ingen skada av sin utflykt.
          Kommer att vara nogrann med locket i fortsättningen.

          Kommentar

          • Piscator
            • August 2006
            • 735

            #6
            I våras tog jag ur en trädrot ur akvariet för att rengöra den samtidigt med att filtret rengjordes. När jag kom tillbaka från köket med innerfiltret rengjort, hopsatt och klart så ligger min ancistrus på golvet och hugger efter mig (eller också så kippade han efter andan). Jag lyfte den lille stackaren i stjärten, när han kommit en meter upp i luften så prattlade han så att han föll till golvet igen

            Han har alltså legat på golvet i över fem minuter och har blivit tappad två gånger. Det är nu snart ett år sedan och han lever fortfarande och har hälsan, dock så är han betydligt mer skygg än han var tidigare
            Hälsningar, Tomas!
            "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

            Kommentar

            • Sabina
              • January 2003
              • 481

              #7
              Tja då kanske jag kan bidra med historien om min långsträckta pansarmal. Han är inne på sitt 4:e liv och lever nu ett lugnt liv utan någon direkt konkurrens från en falsk siamesisk algätare och en ancistrus hane. Han är nu 14,5 år gammal och det började redan när jag bodde "hemma" (=hos föräldrarna ;-)), då såg min mor att hunden låg och slickade på något konstigt på mattan. Den var nästan vit och stel när hon halvt hysteriskt fick i din i akvariet igen (obs akvariet står på en hög bänk ca 1,50 hög, ingen dålig landning mao). Han repade sig och det dröjde flera år inna det hände igen, denna gången var jag hemma i min egen lägenhet och kunde snabbt få i honom i säkert vatten igen ( då lyckades han hoppas ut genom det lilla triangelformade hörnet på yttersta täckglaset, vilket jag tyckte var märkligt). Den sista gången var ett under att han överlevde, i samband med en flytt så fick han inte plats i sedvanlig fiskplastpåse utan fick tillsammans med en stor sugmal och alla växter finna sig i att transporteras i en balja på ett släp. När vi kommer fram och lastar ur så är inte malen kvar! Jag tar min cykel och cyklar (med hink på pakethållaren) i racerfart samma väg tillbaka. 200 m från det nya hemmet hittar jag honom, stilla men kippandes, på asfalten. Han har lyckats undkomma att bli påkörd, som sagt ett mirakel.

              På gamla dagar är han lite lugnare men jag har inga möjliga smithål på hans nuvarande bostad ;-).

              Så med andra ord, en del klarar ganska mycket ganska länge utanför akvariet...

              MVH

              Sabina
              Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

              Kommentar

              • lenis3
                • June 2004
                • 2254

                #8
                haha jäklar vilken pansarmal!
                själv täcker jag över ALLA hål, fiskar kan ju tydligen hitta de små hål man har och hoppa ut där

                när jag flyttade fiskarna ur sitt gamla akvarie för några dagar sen hittade jag bara 2 av 3 stora guldancistrushanar.. började kolla igenom rötterna noggrant, och där satt minsann den tredje. roten var uppe på land alltså, och han satt däri i nån minut innan jag lyckades få ut honom.
                Min zoon
                Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                Kommentar

                • Erik Åhlander
                  • January 2006
                  • 1881

                  #9
                  Fiskar som kan andas luft klarar sig mycket längre än fiskar som bara har gälar. Om fisken är stressad är den mycket känsligare för kvävning än om den är i bra kondition innan. Om man jagat en fisk i akvariet med håven i en halvtimme och den sedan hoppar ur håven ner på golvet är risken stor att den dör.

                  Annars är det oftast de skador som fisken får på hudens slemhinnor (och om dom sedan blir infekterade) som avgör om fisken överlever. Ofta klarar fisken syrebristen hyfsat men dör efter några dygn av övriga skador.

                  Kommentar

                  • Jenny_E
                    • July 2004
                    • 661

                    #10
                    Hade en kampfiskhona som var helt otrolig när det gällde att hoppa ut... täckglaset hade en liten triangel (ca 2*2 cm skulle jag gissa) som täcktes av lysrampen. Vid matning var jag ju dock tvungen att putta undan rampen och då stod hon alltid berredd att hoppa ut. Hon var aldrig uppe ur vattnet spec länge (och kampfisk som sagt), dock minst en gång om dagen i några veckor tid... Som längst kanske nån halv minut, bortsett från gången då den andra honan också hoppade... Verkade aldrig ta någon skada (någon av dem)

                    Kommentar

                    • 54L
                      • October 2006
                      • 100

                      #11
                      Oft men endå inte
                      Jag var på en zoo affär med min mamma (jag e 15) och då stog vi bakom en kille som tittar på ett 720 akvarium men stora arowanor i och det akvariet hade inte täckglasen på pga rengörning och då hoppar den största arownan ut och killen framför oss börjar skratta och säger ngt i stil med "haha, kolla den hoppade ut" och gjorde inget mer åt det utan lät den ligga där...
                      Sedan efter ngn minut eller två så flyttade han sig och då var min mamma genast framme och räddade firren som faktiskt överlevde hoppet på över 150cm.

                      Sedan så tackade han som ägde affären os för att vi hade räddat hans firre. Men han sa också att arowanor ofta hoppar ut men inte överlever. Så firren hade tur

                      Ledsen för Oft, men jag tyckte att det hadelite med ämnet endå =P
                      Mvh Daniel

                      Kommentar

                      Arbetssätt...