Endler, är alla lika eller finsn det fler varianter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nettan-75
    • January 2007
    • 31

    Endler, är alla lika eller finsn det fler varianter?

    Har blivit sugen på att starta upp ett nytt akvarium och ha Endlers guppy i det.
    Undrar om det finns flera olika varianter eller om det bara finns en variant/färg.
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Det finns numer ett gäng olika varianter som säljs under namnet "endlers". En del är framodlade, men framförallt ser man nu mycket campoma-guppies som importerats från venezuela.

    "Äkta" endlers finns det dock bara en typ av; det är en specifik odlingsvariant av guppy (framodlad från en hybrid mellan vanlig guppy och campoma-guppy).

    Eftersom Campoma-guppy (P. wingei) och "Endlers guppy" (P. reticulata x wingei) inte hålls isär i hobbyn, finns det anledning att tro att med tiden kommer det som kallas endlers guppy i hobbyn att vara nästan renartiga wingei.
    Senast redigerad av Azur; 14 January 2007, 11:38.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Birgitta W
      • October 2005
      • 2764

      #3
      Det finns olika sorter och färgvarianter.
      Och olika form på stjärtfenan.

      Mina t.ex. har väldigt mycket, distinkta, färger. Aprikos, mintgrönt, mörk- och ljusblått. Men jag har sett andra som har mer bleka, obestämda färger...
      Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

      Min zoon :
      http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

      Kommentar

      • Malinitzi
        • December 2006
        • 2088

        #4
        Fertilitet?

        Ursprungligen postat av Birgitta W
        Det finns olika sorter och färgvarianter.
        Och olika form på stjärtfenan.

        Mina t.ex. har väldigt mycket, distinkta, färger. Aprikos, mintgrönt, mörk- och ljusblått. Men jag har sett andra som har mer bleka, obestämda färger...
        Hej !
        Har ett gäng med mysiga färger. Har funderat på om de är fertila, honorna är ganska runda om magarna men ser ingen tendens till avkomma. Är det 28 dagar det "går"?
        Har du fått mycket avkommor?

        Kommentar

        • Nettan-75
          • January 2007
          • 31

          #5
          Ursprungligen postat av Azur
          Det finns numer ett gäng olika varianter som säljs under namnet "endlers". En del är framodlade, men framförallt ser man nu mycket campoma-guppies som importerats från venezuela.

          "Äkta" endlers finns det dock bara en typ av; det är en specifik odlingsvariant av guppy (framodlad från en hybrid mellan vanlig guppy och campoma-guppy).

          Eftersom Campoma-guppy (P. wingei) och "Endlers guppy" (P. reticulata x wingei) inte hålls isär i hobbyn, finns det anledning att tro att med tiden kommer det som kallas endlers guppy i hobbyn att vara nästan renartiga wingei.
          Tack så mycket för informtionen.
          Får ta och söka lite och se vilken sorts endler som finns att få tag på i närheten. Vill gärna ha en variant med starka färger samt att den är livskraftig.

          Kommentar

          • Nettan-75
            • January 2007
            • 31

            #6
            Birgitta W:
            Det är nog den varianten som du har som jag kommer att jaga.

            Malinitzi:
            Hur länge har du haft dina Endler?
            Vill ju inte skaffa sterila firrar.

            Kommentar

            • Malinitzi
              • December 2006
              • 2088

              #7
              Havande 28 dagar??

              Ursprungligen postat av Nettan-75
              Birgitta W:
              Det är nog den varianten som du har som jag kommer att jaga.

              Malinitzi:
              Hur länge har du haft dina Endler?
              Vill ju inte skaffa sterila firrar.
              Har inte haft dem 28 dagar än (om de nu går den tiden?) men honorna är mycket tjocka, antar att de ska bli yngel om några dagar. Om NÅGON haft besvär med fertiliteten på sina guppys så hade de nog svarat nu? Tror det är den vanliga guppyn jag har.....

              Kommentar

              • Nettan-75
                • January 2007
                • 31

                #8
                Ursprungligen postat av Malinitzi
                Har inte haft dem 28 dagar än (om de nu går den tiden?) men honorna är mycket tjocka, antar att de ska bli yngel om några dagar. Om NÅGON haft besvär med fertiliteten på sina guppys så hade de nog svarat nu? Tror det är den vanliga guppyn jag har.....
                Skönt att höra.
                Blir mer och mer sugen på att starta upp ett nytt akvarium och sedan sätta in några Endlers.

                Kommentar

                • Birgitta W
                  • October 2005
                  • 2764

                  #9
                  Mina endlers går lika länge som "vanliga" guppys! Jag har fått MASSOR med yngel!!!
                  Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

                  Min zoon :
                  http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

                  Kommentar

                  • MaxRobban
                    • August 2006
                    • 1048

                    #10
                    Det som skiftar på Endlers är deras grundfärg... den vanliga har ju grå grundfärg.. det är den man oftast ser i butik.
                    Men jag har även blonda Endlers... det är också riktiga Endlers, men med annan grundfärg.. finns ngn bild på dem här :

                    Sedan finns det med blå grundfärg.. de har nästan tappat alla färger och har en blågrå färg och bara den svarta teckningen kvar.. sådana har bl.a Matsvin här på Zoopet.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...