Hjälp - Blanda Guppy !?!?!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MaxRobban
    • August 2006
    • 1048

    #16
    Jag har kanske 8 olika vildfomer av guppy och skulle inte komma på tanken att blanda dem med annan guppy.. Jag tycker det är viktigt att bibehålla de få vildfomer som finns, vem vet vad som kommer att hända med dem i naturen en dag..
    Vildfomer är oftast mer tåliga än odlade former, men får man tag i svenskodlade fiskar även av odlingsformer så brukar de sällan orsaka några problem. Men de mindre sorterna som Undersvärd, Översvärd, Dubbelsvärdoch liknande tycker jag är mer tåliga än de större Triangelstjärtarna...

    Visst skulle man kunna stärka stammen på en odlingsform med ngn vildformer, men jag skulle snarare stärkt dem då med andra friska svenskodladeodlingsformer. Vi som pysslar en del med guppy vet ofta om andra som kanske har samma odlingsform och så byter vi lite fiskar med varandra. Problem uppstår ju om man har ngn mkt ovanlig variant. Men ska man blanda in ngt annat så tycker jag man ska hålla sig till samma form och inte blanda Dubbelsvärd med Triangelstjärt och liknande.. då blir det till slut guppysoppa, om man nu inte har ett långsiktigt projekt att helt byta färg o form på en guppy.. men då bör man kunna en hel del guppy genetik, ha kanske 15 akvarium tomma och tid att vänta många generationer.

    Hälsn Robban

    Kommentar

    • Malinitzi
      • December 2006
      • 2088

      #17
      Många guppyfrälsta!!!!

      Ursprungligen postat av MaxRobban
      Jag har kanske 8 olika vildfomer av guppy och skulle inte komma på tanken att blanda dem med annan guppy.. Jag tycker det är viktigt att bibehålla de få vildfomer som finns, vem vet vad som kommer att hända med dem i naturen en dag..
      Vildfomer är oftast mer tåliga än odlade former, men får man tag i svenskodlade fiskar även av odlingsformer så brukar de sällan orsaka några problem. Men de mindre sorterna som Undersvärd, Översvärd, Dubbelsvärdoch liknande tycker jag är mer tåliga än de större Triangelstjärtarna...

      Visst skulle man kunna stärka stammen på en odlingsform med ngn vildformer, men jag skulle snarare stärkt dem då med andra friska svenskodladeodlingsformer. Vi som pysslar en del med guppy vet ofta om andra som kanske har samma odlingsform och så byter vi lite fiskar med varandra. Problem uppstår ju om man har ngn mkt ovanlig variant. Men ska man blanda in ngt annat så tycker jag man ska hålla sig till samma form och inte blanda Dubbelsvärd med Triangelstjärt och liknande.. då blir det till slut guppysoppa, om man nu inte har ett långsiktigt projekt att helt byta färg o form på en guppy.. men då bör man kunna en hel del guppy genetik, ha kanske 15 akvarium tomma och tid att vänta många generationer.

      Hälsn Robban
      Hej, MaxRobban! Ser att du är medlem i Sv. Guppysällskapet. Hur aktivt sällskap är det? Har ni regelbundna träffar? Här på Zoopet ökar frågor om just Guppyn, tycker jag. Många frågor från yngre förmågor. De flesta känner inte till Sv. Guppysällskapet förrän någon här på Zoopet berättar. Har du någon ide för att sprida litet mer info om sällskapet här?

      Kommentar

      • icejoy
        • August 2006
        • 593

        #18
        Ok, uppföljning!

        Inte så bra film, men det var det ända sättet att få rackarna på bild. Alla guppyn ni ser är yngel från en endlerhona och hanen som är orange, som är med på filmen.

        Kan någon säga mig vad deras fen form heter?

        Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!
        ___________________________________________
        ___________________________________________
        Finns inga dumma frågor, bara dumma svar

        Kommentar

        • icejoy
          • August 2006
          • 593

          #19
          Någon som har något tips?
          ___________________________________________
          ___________________________________________
          Finns inga dumma frågor, bara dumma svar

          Kommentar

          • icejoy
            • August 2006
            • 593

            #20
            Kanske lättare att se här?

            eller inte.....
            ___________________________________________
            ___________________________________________
            Finns inga dumma frågor, bara dumma svar

            Kommentar

            Arbetssätt...