Är Black Molly en hermafrodit?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Arez
    • January 2007
    • 2

Är Black Molly en hermafrodit?

Jag undrar om ni kan hjälpa mig...jag har haft många bm i foderkaret och valde att ta bort alla hanar och bara behålla honor ((5st)...alla mb var ca 1 år gamla) jag ville ju inte att det skulle bli fler och fler och .... detta var för ca 3 månader sedan

jag blev ganska förvånad när jag för 1 månad sedan upptäckte att en av honorna uppträdde märkligt...typ som det skulle vara en hane...jag tänkte "inte fan kan det vara så, det borde jag ha sett för jag har haft akvariefiskar i ca 15 år..." nu är jag säker på att en av honorna har blivit en hane och självklart har det även blivit yngel igen (levadeföda för altum)...

Är det så att de kan byta kön???? Nej, jag är inte galen...har sökt på nätet, men ej funnit något...tänk om min är den första (tror förvisso inte det)
  • fifi
    • August 2006
    • 695

Hej!

Att bm kan byta kön är en gammal myt och stämmer inte. Möjligen är det helt enkelt så att du missade en ung hane?
    mvh
    Fifi

I'm so cute, I poop rainbows.

Kommentar

• Arez
      • January 2007
      • 2

hej

det är ingen myt...och jag har inte missat honan/hanen...alla fiskarna är ca 1 år och fullvuxna...håller kvar vid mitt fråga :-)

Kommentar

• janne dansk
        • June 2004
        • 1740

är det inte så att vissa levandefödar kan "förådsbefruktas"så att dom kan få flera kullar efter första parning, även att det inte finns nogon hane
        mvh janne
        Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

Kommentar

• fifi
          • August 2006
          • 695

Vad hade du gett dem för mat som yngel? Det är verkligen inte omöjligt att de nått könsmognad senare än vanligt [som dock ändå ligger på c:a 7-9 månader beroende på omständigheter].

Eller så hade hanen ett litet gonopodium. För nej, könsbyte är inte möjligt för mollys.
          mvh
          Fifi

Kommentar

• fifi
            • August 2006
            • 695

Jajamensan, de kan även förrådsbefruktas.

Förresten - har du observerat gonopodiet på fisken eller är det kanske en hona som "spelar" hane?
            mvh
            Fifi

Kommentar

• icejoy
              • August 2006
              • 593

Att BM kan byta kön tror jag definitivt på. Men när honorna blir hanar så är dom oftast sterila så hur du kan ha fått yngel är nog som det sägs här att det är förrådsbefruktning.
              Men jag håller dig Arez om ryggen om att BM kan byta kön!

Kommentar

Arbetssätt...