Hjälp med endler hona

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • animal_
    • January 2006
    • 102

    Hjälp med endler hona

    min ena endler hona ( den tjocka grtavida honan ) är typ vid ett hörn hela tiden vid pumpen hon soveer typ på pumpen och jag ser ibland att hon har rumpan uppe ... och när ngn annan fisk kommer nära henne så jagar hon bot den .. ska hon snart föda elelr är hon sjuk? ska jag lägga henen i en yngelkar som jag kan hänga i karet?
  • fifi
    • August 2006
    • 695

    #2
    Hur är dina nitritvärden?

    Verkar som om hon inte mår så bra tyvärr - testa med ett litet vattenbyte, ha koll på nitriten, mata inte mycket samt lägg henne i yngelbox ifall hon snart ska föda.

    Ifall du inte har några saltkänsliga fiskar tycker jag du kan testa med lite salt [jodfritt, klumpmedelsfritt] för att öka på hennes motståndskraft.
    mvh
    Fifi

    I'm so cute, I poop rainbows.

    Kommentar

    • animal_
      • January 2006
      • 102

      #3
      hmm .. hon verkar må bättre nuu ... men inte perfekt har laght yngelburken där ifall hon ska föda .. ska hålla koll på henne!!

      Kommentar

      • fifi
        • August 2006
        • 695

        #4
        Låter jättebra.

        De föder oftast på natten, så ifall du vill ha många yngel kvar och tänkt att låta henne föda i boxen kan du lägga henne där innan du släcker, om du har en med ett galler såklart. Annars är det bara att vänta och när du ser de små liven så håva upp dem [varning - dom är ursnabba!!]
        mvh
        Fifi

        I'm so cute, I poop rainbows.

        Kommentar

        • animal_
          • January 2006
          • 102

          #5
          Hon Fick Yngel!!!h jag titta på henne det var ingenting sn jag gick och tvätta händerna och kom tillbacka då såg jag ett yngel ligga ovanför pumpen.. problemet var att jag inte kunde fånga ynglet med håv och det ramlade ner bredvid pumpen så jag tror den har sugits in i pumpen nu ... kan de övelreva inne i pumpen? har lagt honan i yngelkaret!!

          Kommentar

          • animal_
            • January 2006
            • 102

            #6
            den andra yngeln e ute!!1 såg hela grejjen först kom baken ut sen lite av magen sen hela kroppen nu simar den i yngelgrejjen!! mamman kommer ite äta den vaa?

            Kommentar

            • animal_
              • January 2006
              • 102

              #7
              Ursäkta Stavningen skrev snabbt :P

              Kommentar

              • fifi
                • August 2006
                • 695

                #8
                Hihi grattis!! Vad spännande!

                Antagligen har det första ynglet simmat ner till botten, dock om den är inne i pumpen så kan den inte överleva - om du öppnar pumpen och hittar den så är det ju väldigt bra, annars är tipset en vanlig nylonstrumpa över insuget

                Då har du ett par timmar av barnmorska framför dig Har din box golv med hål i så att ynglen kan vara i bottendelen av boxen har mamman oftast ingen chans att äta dem, fast ifall hon är mätt och nöjd så kommer hon ändå inte mumsa i sig dem. Du kan ju testa att hälla lite lite mat i boxen ifall hon är sugen.

                Ja - grattis än en gång! Skriv gärna mer om hur det går och hur många de blir och så.
                mvh
                Fifi

                I'm so cute, I poop rainbows.

                Kommentar

                • animal_
                  • January 2006
                  • 102

                  #9
                  Tack hon har nog slutat yngla av sig nuu .. det blev konstigt nog bara 4 yngel (5 om man räknar med den som hon födde utanför yngelkaret) .. hon födde alla i yngelburken .. ska jahg fortsätta låta henne vara där? har gett henne lite mat och hon har ätit upp det ungarna simmar runt burkén och deras mamma letar efter en väg ut:P ibland när de är stilla i bottnet kommer hon och stör de så att de simmar vidare ... nu till lite frågor:

                  som sagt ska jag ta ut henne? om inte när ska jag det?
                  vad kan man mata´ynglen med? har en yngfodergrejj som heter micro typ .. det är typ grönt pulver ... går det bra att mata med detta? annars har jag guppyfoder ... de är runda små bruna grejjer som jag brukar ge föräldrarna går detta? när kan man börga mata med röda mygg? frysta? annars har jag bosmider och artemia(frysta) .. har artemiaägg oxå men orkar inte kläcka!!

                  Kommentar

                  • fifi
                    • August 2006
                    • 695

                    #10
                    Du kan ta ut henne med en gång. Hon mår bäst av att inte vara i boxen faktiskt så hon inte stressar. Tja, hur stora är ynglen, ibland så får de många små och ibland få stora.

                    Yngelfodret låter jättebra, annars kan du även bara smula sönder vanligt flingfoder. Artemia uppskattar de från dag ett men mygglarverna måste vänta tills de blivit såpass stora att de kan svälja utan att kvävas

                    Ja, de lär ju blir jätteglada!
                    mvh
                    Fifi

                    I'm so cute, I poop rainbows.

                    Kommentar

                    • animal_
                      • January 2006
                      • 102

                      #11
                      aha tack igen menar du fryst artemia? och är du säker på att hon inte kommer få fler yngel? hmm kan itne säga hur store de är har inte ngn bra ögonmått(?):P hehe.. men några mm iaf

                      Kommentar

                      • fifi
                        • August 2006
                        • 695

                        #12
                        Tja, är hon smal? Oftast så tar det en 4-5 timmar för alla yngel att komma ut, vissa klarar det snabbare dock. Min ena molly slog rekord igenom att pluppa ur sig 40 yngel på en halvtimme och sedan var hon klar!

                        Japp, fryst artemia fungerar bra.
                        mvh
                        Fifi

                        I'm so cute, I poop rainbows.

                        Kommentar

                        • animal_
                          • January 2006
                          • 102

                          #13
                          hon är itne så smal men tjockare änd e andra honorna och har fortfarande en liten svart prick kvar .. fast itne så stor som förut.. ska prova mata med fryst artemia sen .. ska prova liiiite

                          Kommentar

                          • fifi
                            • August 2006
                            • 695

                            #14
                            Jättejättebra
                            mvh
                            Fifi

                            I'm so cute, I poop rainbows.

                            Kommentar

                            • animal_
                              • January 2006
                              • 102

                              #15
                              min brorsa och min pappa säger att ynglen har växt lite .. men jag kan inte se ngn skillnad:P så en till fråga .. hur snabbt vääxer ynglen?´när kan jag lägga ut de till föräldrarna? och jag har andra honor som nog kommer få yngel om några veckor hur ska jag göra om ynglerna fortfarande är kvar i yngelboxern? och ngn hona behöver föda? kan jag lägga i honan med ynglen och låta honan föda? eller kommer hon döda de`?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...