Yngelvård

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tina74marie
    • December 2006
    • 42

Yngelvård

Fick i ons/tors svärdbäraryngel. Hittade 8 st som nu simmar i en yngelbox. Alla är mycket pigga och glupska. Jag matar dem 4-5 gånger per dag, med lite fint fint söndersmulat flingfoder. Men jag har en massa frågor.
    • Hur gör jag med delvattenbyte? Oftare än vanligt?
    • Hur gör jag rent i yngelboxen?
    • Temp på vattnet? Har just nu 27 grader i akvariet.
    • Hur märker jag att en hona är gravid? Har 3 honor tror jag, ingen har svärd iallafall. Har haft dem i ca 2 månader. Honan jag misstänkte födde var inte speciellt rund om magen som man läser att de ska vara. Däremot så höll hon sig för sig själv någon dag innan, men hon åt och var pigg för övrigt.
    • Hur snabbt växer dom och kan få komma ur yngelboxen?
    • Skall jag ha någon växt i yngelboxen?
    • Är cirkulationen från det övriga akvarietsvatten tillräkligt eller behövs det ett delvattenbyte i yngelkassen också?
    Är verkligen en nybörjare så jag behöver mycket råd och tips.

MvH
    Tina
    Tina74Marie
  • MaxRobban
    • August 2006
    • 1048

Hej och grattis till dina yngel, du ser ut att sköta dem jätte bra och detta kommer gå bra ska du se.

* mata 4-5 ggr/dygn är perfekt,, men mkt lite åt gången.. men så ofta mat till små yngel ger bästa o snabbaste tillväxten.

* Det blir till slut en massa avfall på bottnen i yngelboxen som lätt möglar o då ger sämre vattenkvallité. Jag rengör bottnen med en smal slang o har ett smalt plaströr. Så ordnar jag som en liten hävert o suger upp.

* 27 grader till svärdbärare.. så varmt behöver du inte ha, men möjligt att du har andra fiskar som kräver detta... Jag håller Svärdbärare i akvarium utan doppvärmare och det fungerar bra med både vuxna fiskar o yngel.

* Delvattenbyten är bra för alla fiskar o speciellt viktigt många ggr för ungfödare, men har du bra balans i akvariet så byt du en 20% i veckan så funkar dte nog bra även med tanke på yngel. Har man däremot yngel i yngelakvarium, med liten vattenvolym så rensar jag botten där o byter ofta men inte så mycket.

* hur snabbt de kan komma ur yngelboxen är ju beroende på vad du har i ditt akvarium. Jag brukar ha dem i boxen ca 2 veckor, sedan flyttar jag dem till ett speciellt litet akvarium för fortsatt tillväxt. Nu hade du inte så många yngel, men det blir ju ganska fort lite trångt i yngelboxen, så snabbare tillväxt för du om du har möjlighet att låta dem växa upp i ett annat akvarium. Men beror som sagt lite på vad du har i ditt akvarium, men det kan ta några månader innan de kan vara säkra om du har lite större fiskar.. har du bara svärdbärare så kan de nog äta ungfiskar som är upp till en månad gamla om du har otur. Fördelen med ha dem för sig är att de inte behöver konkurrera med maten. Är de små o rädda ute i ett sällskapskakvarium så har du svårt att se till att de får så pass mkt mat som du vill.

* ja växt är bra i yngelboxen.. nyp av ngn snabbväxande växt som inte behöver vara planterad. Hornsäv, Vattenpest. flytormbunke, javamossa.. där har du 4 förslag som funkar bra i en yngelbox.. men det finns många andra också.

* Dräktigheten på en hona är ca 35 dagar. Så vet du när dessa yngel kom kan du ungefär räkna ut när nästa kull kommer. En parning räcker till flera kullar. De har sk förrådsbefruktning. Svärdbäraren är ganska produktiv. Kullar på 50-60 yngel är vanligt. Det finns riktigt stora honor som kan få upp till 200 yngel men det är ovanligt.. Så lite svårt att säga på adgen när de ska få yngel om man inte vet när förra kullen kom. Naturligtvis kan man bedöma bukomfånget, man kan ibland se att de drar sig undan lite in bland växter. Man kan också kika precis där ynglen ska komma ut.. ibland tycker jag man kan se en föärmdring där.. att det buktar ut lite, ev med en liten ljus " propp ", men detta beror lite på vad du har för färg på dina svärdbärare. Man ser sånt lättast på ljusa exemplar.
    Så vill du ta hand om en stor kull så får du lite chansa o lägga en hona i en yngelbox med galler o hoppas på att du kände in rätt.. o så fort hon föt flytta ut henne o bort med galler och i med en liten växt.

Idag finns det så många odlingsformer på svärdbärare att jag skulle kunna skriva en hel sida bara med detta... men om du tänker dig röd, orange, grön. gul, blå aktig, vit, svart och sedan kombinerar ihop allla dessa färger så har du många kombinationer. En del kan ha en färg på framkroppen o en annan på bakkroppen... Till detta kommer sedan alla teckningar, med svarta fenor, massor med olika svarta teckningar,( kan kallas wagtail, tuxedo mm ) höga rygg fenor, Lyrstjärt mm..

Vet du vad du har för svärdbärare ? beskriv dem eller visa foto så ska vi nog klura ut vad du har för odlingsform.

Lycka till med dina fiskar

hälsn Robban

Kommentar

• tina74marie
      • December 2006
      • 42

Hej! Tack för svaret! Mina svärdbärare är orange och vita på magen. Har tre stycken som jag tror är honor. Mina yngel har jag i en yngelbox i det stora akvariet, har nog tyvärr ingen möjlighet att skaffa ett akvarium till just nu. Skall skaffa en växt till småttingarna. MVH
      Tina
      Tina74Marie

Kommentar

• Healena
        • May 2006
        • 1440

Ett tips är att skaffa javamossa!! Det ser ut som grön svinto, och man lägger det runt rötter..vid stenar o.s.v. En helt suverän yngelgömma!! De stora monstrena kommer inte åt de små - samtidigt som de små drar nytta av den bra miljön i mammans akvarium och lär sig hålla undan för de stora.

Sedan jag skaffat javamossa - gör jag inget alls med mina yngel (platy) utan låter naturen ha sin gång. Det är ALLTID fler än man tror i javamossan som klarar sig.

Lycka till med bäbisarna
        Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
        // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

Kommentar

• Healena
          • May 2006
          • 1440

Bilder

Såhär ser javamossa ut.
          Som du säkert ser är det alltid yngel av olika storlek och
          från olika kullar i och ikring mossan
          Bifogade filer
          Senast redigerad av Healena; 09 January 2007, 11:44.
          // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

Kommentar

• Malinitzi
            • December 2006
            • 2088

Hur stor risk att ätas?

Ursprungligen postat av Healena
            Ett tips är att skaffa javamossa!! Det ser ut som grön svinto, och man lägger det runt rötter..vid stenar o.s.v. En helt suverän yngelgömma!! De stora monstrena kommer inte åt de små - samtidigt som de små drar nytta av den bra miljön i mammans akvarium och lär sig hålla undan för de stora.

Sedan jag skaffat javamossa - gör jag inget alls med mina yngel (platy) utan låter naturen ha sin gång. Det är ALLTID fler än man tror i javamossan som klarar sig.

Lycka till med bäbisarna
            Såg 4 svärdbäraryngel i min dotters akvarium i morse. 3-4 mm långa. Hon har Black Molly, 3 svärdbärare, 2 blå gurami samt en albinogroda /ung/, 2 malar /unga/, en dvärgklogroda, liten. Ingen mossa eller flytväxt men annan växt som är tät. Hur stor chans att de överlever? Någon som vet?

Kommentar

• fifi
              • August 2006
              • 695

Tja.. Säg en 50-50 chans Yngel är väldigt duktiga på att gömma sig, speciellt långt ner vid bottnen bland växter och kommer säkerligen att klara sig. Det är nog fler än 4 ska du se.

Det bästa är ju yngelbox med tanke på maten [om man inte har ett litet akvarie med bara yngel]. Men smula flingfodret ordentligt innan du ger dem så kommer i alla fall ganska mycket mat till ynglen. Mata även ofta precis som det står ovan.

Och Tina - du sköter dem jättebra!
              mvh
              Fifi

I'm so cute, I poop rainbows.

Kommentar

• Malinitzi
                • December 2006
                • 2088

Räcker med fiskar!

Ursprungligen postat av fifi
                Tja.. Säg en 50-50 chans Yngel är väldigt duktiga på att gömma sig, speciellt långt ner vid bottnen bland växter och kommer säkerligen att klara sig. Det är nog fler än 4 ska du se.

Det bästa är ju yngelbox med tanke på maten [om man inte har ett litet akvarie med bara yngel]. Men smula flingfodret ordentligt innan du ger dem så kommer i alla fall ganska mycket mat till ynglen. Mata även ofta precis som det står ovan.

Och Tina - du sköter dem jättebra!
                Jag anser att hon inte ska ha mer invånare i detta akvarium /45 l/. Så överlevar alla blir det mycket - men de går väl att sälja, antar jag?

Kommentar

• Healena
                  • May 2006
                  • 1440

Ursprungligen postat av fifi
                  Men smula flingfodret ordentligt innan du ger dem så kommer i alla fall ganska mycket mat till ynglen.
                  Ett till tips om man har yngel i själva akvariet är att blötlägga det smulade flingfodret en stund (t.ex i skopa el .dyl). Röra om och sedan hälla i ganska snabbt så det kommer ner till botten där de små för det mesta håller till

Kommentar

• fifi
                    • August 2006
                    • 695

Jajamensan, testa med att lägga ut en annons här eller zoonen eller eniro och liknande. Det brukar gå ganska fort att sälja av dem. Jag har precis blivit av med 40 mollyngel via annons här
                    mvh
                    Fifi

I'm so cute, I poop rainbows.

Kommentar

Arbetssätt...