hur ska jag göra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kariba
    • December 2006
    • 92

    hur ska jag göra?

    Jag köpte några guppys för ca 3 veckor sedan. tre honor och två hanar. Två av honorna var med yngel redan då så jag har väntat och väntat...
    Nu i eftermiddags hojtade maken min att han såg ett yngel i växterna. Det verkar vara bara ett yngel och det verkar inte vara nyfött. Jag skaffade en massa växter i början av veckan så den måste vara några dagar iallfall.
    Hur ska jag göra, en av honorna som har sett mest tjock ut är fortfarande tjock. Hon ser "tagen" ut, men jag vet inte hur många yngel hon fått som blivit uppätna. Vad är bäst, flytta honan till yngelakvarium som jag har i vattnet men som inte har avskiljare. Eller hoppas att dom hinner in i växterna?
  • _Lena_
    • June 2006
    • 1273

    #2
    Det beror ju på om du vill att alla ynglen ska överleva och vad du har för andra fiskar

    Kommentar

    • Bette
      • September 2006
      • 635

      #3
      Jag brukar låta både mina guppy och platy föda fritt i akvariet. om du har växter som ynglen kan gömma sej i, så brukar man få större och kraftigare fiskar. Men som sagt det beror ju på vad du har tänkt med ynglen. Jag tycker att honan blir väldigt stressad när hon blir instängd i en liten bur. Men det finns säkert de som finner sej i det också. Det bästa för dej är nog att prova vad som passar bäst just för din hona. Om det inte blir så många yngel den här gången så ynglar hon igen om ca 28 dagar. Lycka till
      Elisabet

      Kommentar

      • kariba
        • December 2006
        • 92

        #4
        Det är ju helt klart roligt om några klarar sig, men som sagt får dom ju fler kullar.
        Jag har för närvarande förutom guppys 6 st sorgmanteltetror som ska bort snarast (gubben på akvarieaffären tyckte jag skulle köpa) och 7 neontetror.

        Kommentar

        • MaxRobban
          • August 2006
          • 1048

          #5
          Har du bara guppy o tetror så kommer du kunna fånga in lite yngel.. en del kan säkert klara sig till stora också.. men ett mellanting är ju att låta honan föda i akvariet o sedan fånga yngel o lägga i en yngelbox på ytan.. så kan de växa till sig lite där. Sorgmanteltetran är ganska duktig på gånga yngel... Neontetrarn kan också, men är inte lika rapp på det. De flesta guppy är måttligt intresserade av sina yngel.. det finns en del främst honor som tar yngel.. men det är inte så vanligt..

          lycka till

          Robban

          Kommentar

          Arbetssätt...