Endler, nästan bara hanyngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fifi
    • August 2006
    • 695

    Endler, nästan bara hanyngel

    Hejhej!

    Saken är den att i mitt endlersakvarie så föds det väldigt många hanar och väldigt få honor, har ingen direkt aning om varför men det är väl ungefär 70% hanar och 30% honor, om inte ännu mindre.

    Har läst innan att temperaturen kunde ställa till det igenom att vara för kallt, men jag har ändå 29 grader varmt i karet. Är det för varmt eller ska de ha ännu varmare? Alla vattenvärden och liknande är bra så det är inga problem, växterna växer fint och pumpen ger lagom med ytströmning och syresätter vattnet väl.

    Någon som har en idé?
    mvh
    Fifi

    I'm so cute, I poop rainbows.
  • Marcus.N
    • September 2006
    • 1173

    #2
    det kanske föd massa honor men dom dör? elr låter du dina fiskar föda i yngel-box? om man låter dem föda i akvariumet vet man ju inte hur många det kommer och många kan bli mat om man har nån större fisk!
    why am i the only one how gives the most all the time?
    www.agnescarlsson.se
    www.myspace.com/agnescarlsson
    http://static.fanzone.org/data/image...78eba9961f.png
    http://youtube.com/watch?v=E_NqFDN74G4

    Kommentar

    • Isolde81
      • August 2006
      • 233

      #3
      Kan det inte vara så att det är för varmt då?
      http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=389&Item id=206
      110 l: Svart neontetra, Microrasbora sp. Galaxy, Endlers, Kopparbarb, Kuhliål, Siamesisk algätare, Guldancistrus, Amanoräkor och Posthornsnäckor

      Kommentar

      • fifi
        • August 2006
        • 695

        #4
        Jag låter dem föda utan yngelbox och tycker ändå att väldigt många av ynglen klarar sig, fast tydligen så verkar det som om de flesta när de blivit lite större färgar ut till hanar :S För det är ju först då man kan se vilket kön det var.
        Och har bara endlers i karet så det finns ingen större fisk som mumsar honor som tur är! Sedan kanske snarare hanarna skulle bli mat i så fall eftersom honorna är större..
        Så det verkar som om det helt enkelt blir flest hanar från början, om det inte är något annat som inverkar i uppväxten.

        Ska vi se här.. enligt artikeln så borde jag, för att få många honor, ha honor och hanar tillsammans jämt och.. Sänka? 32 grader tar ju livet av alla honor och det blir missbildade hanar kvar, medans en temp på 25 ger flest hanar? Fast sedan ska ju endlers just ha liiiite varmare än vanlig guppy. Oj, blev lite förvirrad här.. Men i alla fall - det står ju åtminstone att man får störst kullar mellan 25-27 så då ska jag sänka lite och se vad som händer.

        Tack för tipsen!
        mvh
        Fifi

        I'm so cute, I poop rainbows.

        Kommentar

        • fifi
          • August 2006
          • 695

          #5
          Tillägg - räknade dem nu - 4 honor på c:a 10+ hanar! O_o
          Stackars tjejer!! Ska sätta en annons efter fler honor känner jag, detta var ju värst evil.. Hur ska de orka?
          mvh
          Fifi

          I'm so cute, I poop rainbows.

          Kommentar

          • landstrykeren
            • July 2006
            • 440

            #6
            Rumstemp, gav mig endast honor

            Kommentar

            • MaxRobban
              • August 2006
              • 1048

              #7
              Jag har mina Endlers i ouppvärmt akvarium o kanske det blir 21- 22 grader där.. men jag har jämna kullar...

              Kommentar

              • fifi
                • August 2006
                • 695

                #8
                Verkar som om det blir lite olika i olika kar med andra ord, men nu har jag i alla fall sänkt till 27 grader och får se hur det blir.

                Har även bytt bort tre hanar mot tre stora fina honor [som genast fick uppvaktning ] som jag hoppas kan ge mig många yngel.
                mvh
                Fifi

                I'm so cute, I poop rainbows.

                Kommentar

                • goldennugget
                  • September 2005
                  • 138

                  #9
                  Ursprungligen postat av fifi
                  Hejhej!

                  Saken är den att i mitt endlersakvarie så föds det väldigt många hanar och väldigt få honor, har ingen direkt aning om varför men det är väl ungefär 70% hanar och 30% honor, om inte ännu mindre.

                  Har läst innan att temperaturen kunde ställa till det igenom att vara för kallt, men jag har ändå 29 grader varmt i karet. Är det för varmt eller ska de ha ännu varmare? Alla vattenvärden och liknande är bra så det är inga problem, växterna växer fint och pumpen ger lagom med ytströmning och syresätter vattnet väl.

                  Någon som har en idé?
                  Det beror på pH-värdet. Generellet sett är det så att ju högre pH du har desto större andel honor får du i kullen, så testa att höj pH-värdet lite.

                  Kommentar

                  • fifi
                    • August 2006
                    • 695

                    #10
                    Okej, hur kollar jag då detta? Samt hur åtgärdar jag det?
                    mvh
                    Fifi

                    I'm so cute, I poop rainbows.

                    Kommentar

                    • _Lena_
                      • June 2006
                      • 1273

                      #11
                      åtgärda med bikarbonat och testa med dropptest för PH finns i vanliga akvariebutiker.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...