Hur länge dräktig?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Liinda
    • January 2007
    • 177

    Hur länge dräktig?

    Hur länge är en black molly dräktig?
    jag såg nämligen nyss att hon var rund om magen

    Är alla fiskar dräktiga lika länge?
    // Djurgalningen
  • fifi
    • August 2006
    • 695

    #2
    De flesta levandefödare är gravida 21-28 dagar - med molly tror jag det är 28, omkring en gång i månaden brukar det dimpa ner bebisar.

    Minns inte exakta antalet dagar, men det står både här och där i forumet.
    mvh
    Fifi

    I'm so cute, I poop rainbows.

    Kommentar

    • Liinda
      • January 2007
      • 177

      #3
      Okej då lär jag få vänta 1-2 veckor nu då skulle jag tro, vad spännande
      // Djurgalningen

      Kommentar

      • fifi
        • August 2006
        • 695

        #4
        Jajamensan, det är det verkligen! Har själv ett helt gäng med mollys som förökar sig troget som ett klockverk, är väldigt kul. Man kan se att honorna blir vita i kloaken [vet tyvärr fortfarande inte vad det heter för fiskar.. kloak låter inte så vänligt] där ynglen kommer ut senare, när det är nära.

        Sedan när väl födseln sätter igång brukar man märka det på att honan är ganska långt ner och simmar på stället och ser lite ansträngda ut, samt att man brukar kunna se början på ynglet sticka ut, då är det plopp i yngelboxen och sedan får man massa bebisar. Ser väldigt roligt ut när hon pluppar ut dem, verkligen pluppar också och speciellt när det trillar ut flera på samma gång En del blir ju mellanmål men de flesta brukar klara sig när de trillar ner igenom "golvet" i yngelboxen.

        Sedan brukar i alla fall jag ha dem i boxen ett par dagar, kanske 5, ge dem yngelmat så alla får ett par gånger om dagen och sedan låta dem simma runt i yngelkaret och mind their own business. Med mat flera gånger om dagen igen då. Sedan, när de är större än de vuxna mollisarnas munnar så får de gå med dem.

        Berätta gärna hur det går och hur många det blev, alltid spännande att få veta! Olika honor föder ju olika kullar, tycker det är intressant. Min blackhona brukar få 40+ och min silverhona 15-20.
        mvh
        Fifi

        I'm so cute, I poop rainbows.

        Kommentar

        • Liinda
          • January 2007
          • 177

          #5
          Vad menar du med för yngelbox som ynglen ramlar ner i yngelbox? är det en yngelbox med en mindre yngelbox under eller? Jag förstår inte riktigt faktiskt hehe. Det är min första fisk kull och jag har nu sett att det andra honan också blivit rund om magen. Jag hoppas på inte allt för många faktiskt så att jag kan behålla dom flesta Men kan en black molly få mollyyngel med andra färger eller blir det bara black molly? Jadå jag ska berätta hur det gick och hur många det blev, jag längtar som bara den Oj 40 st det var inte lite det :P
          // Djurgalningen

          Kommentar

          • fifi
            • August 2006
            • 695

            #6
            Det är en yngelbox med ett litet "golv" i med hål, som sitter ungefär 3-5 cm ovanför bottnen. Så då kan mammafisken vara ovanför golvet och ynglen slinker ner under henne så hon inte kommer åt att smaska i sig dem
            Väldigt smart konstruktion.
            mvh
            Fifi

            I'm so cute, I poop rainbows.

            Kommentar

            • Liinda
              • January 2007
              • 177

              #7
              Dom vill ju inte föda och troligtvis bara för att jäklas med mig Nu är dom bra runda om magen ser ut som småballonger.
              Men nu har jag fått vitapricksjukan i akvariet och mollyfiskarna är dom som är mest drabbade Jag får hoppas hon hinner bli frisk innan hon föder
              // Djurgalningen

              Kommentar

              Arbetssätt...