Guppy honor, och även art bestämning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sway307
    • August 2003
    • 50

    Guppy honor, och även art bestämning

    Hej var o köpte en del fiskar i vårt nystartade kar igår.
    Karet är 225liter hemmabygge. Fluval4+ pump. Doppvärmare. 2St Modersplanta ?(sa hon jag köpte dem av) och några små växter som hade jätte hårda blad. ser ut som olivträds blad. och låååånga växter som är döende.
    köpte följande:
    2guppypar 2 hanar 2 honor.
    Köpte 1st praktbotia har hört att de är stimfisk men dem hade bara en på Zoobutiken.

    Sen lite firrar som jag inte har en aning om vad det är men enligt dem på zoobutiken så gick de ihop med de ovanstående.

    En mal som har samma sorts (pansarhuvud som chokladmal och knorrmal) nån som har nån gissning?

    Även två till Algätare som är långsmala , ser ut som albinos och inte riktigt sugmun som Ancistrus har utan något mellanting mellan det och en botia. dem kunde bli ett par deci stora tydligen.

    Köpte även en Snäcka som biträdet påstod hette Hummlesnigel eller Hummlesnäcka. Den är just nu ca 1cm i dia, är hul och svartrandig och har 4 piggar som sticker ut på skalet. någon aning om denna?

    där var några frågor på vad det kan tänkas vara jag har för fiskar.

    Nu till den verkliga frågan. går verkade firrarna må hur bra som helst inga tecken på sjukdom eller nått. samma idag efter att ha fått mat. Inga som helst tecken på nått tok.

    När jag sedan hör ett lustigt ljud ser jag en av våra katter som inte har gjort nått tidigare sitta på bordet framför akvariet efter lite skäll på katten och jaga runt lägenheten så går jag till akvariet för att ser om hon gjort några repor eller dyl. då ser jag att alla fiskar har stuckig och gömt sig. Naturligtvis tänkte jag då dem haft ett rovdjur som stressat dem. Men det som sticker ut från mängden är då de duktigt FETA Guppy honorna som i princip står PRECIS under ytan, ryggfenan och stjärtfenan bryter ytan.Dem ligger i varsitt hörn och en av dem ser ut som att hon har nästan krämpor, då hon böjer stjärtfenan åt vänster och krampar ytterst lite, hon ligger nästan på ett blad men dock stabil i sidled osv inte så hon inte kan hålla balansen eller nått. Jag undrar då är detta ett sympom på stressen?
    eller är det för att hon har fått för sig att föda?
    eller är det ett sjukdoms symptom?

    MVH Jens
    Senast redigerad av Sway307; 31 December 2006, 11:47. Anledning: Tillägg av bild
    Mvh Jens
  • Sway307
    • August 2003
    • 50

    #2
    Mvh Jens

    Kommentar

    • fillanderm
      • December 2006
      • 85

      #3
      guppy honan kan få yngel jag har hört att den böjer sig och ser ut att ha krämpor men de kan va en sjukdom (är inte en expert)
      100l 2ancistrus och 4svärdbärare massa platys 5endlers 6prickiga pansarmallar
      26-40l(stog inte på paket) 4guppy en chockladmal och en guldfisk (kunde inte vara nån annanstans)

      Kommentar

      Arbetssätt...