Endast honor på yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pär J.
    • March 2002
    • 284

    Endast honor på yngel

    Har haft Xiphophorus nezahualcoyotl en tid och endast fått en hane av ca 15 yngel. Är denna skeva könsfördelning vanlig eller är det yttre omständigheter som påverkar detta, typ vattekemi mm? Vet att hos dvärgciklider påverkas könsfördelningen beronde på pH och temperatur mm, säker hos fler fiskgrupper.

    Någon med samma dilemma?

    Mvh Pär
  • fifi
    • August 2006
    • 695

    #2
    Oj, inte säker men jag har för mig att varmare vatten genererar fler honor och tvärtom..

    Värt ett försök möjligen?
    mvh
    Fifi

    I'm so cute, I poop rainbows.

    Kommentar

    • MaxRobban
      • August 2006
      • 1048

      #3
      Jag har också Xiphophorus nezahualcoyotl ( tur man kan kopiera namnet ) Mina honor dog, såg ut som de fick ngt som liknande bölder på kroppen.. men inga andra fiskar fick detta, har aldrig sett detta innan.. så jag har bara hannar. Men en trevlig liten vildform av svärdbärare som man inte ser så ofta. Roligt att se att fler har dem. Fifi är nog på rätt spår.. justera temperaturen ett par grader är nog vad som behövs, hur många grader har du dem i nu ?

      Hälsn Robban

      Kommentar

      • Pär J.
        • March 2002
        • 284

        #4
        Har dem i mitt 222L sällskapskar utan värmare så det är väl ca 24-25 grader.
        Möjligen är det andra faktorer som spelar in också men det är typsikt när hanen har blivit gammal och snart "trillar av pinn´" att det finns fyra unga fina damer.

        Kommentar

        Arbetssätt...