platy yngel hjälp / 1till fråga

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • 54L
    • October 2006
    • 100

    platy yngel hjälp / 1till fråga

    HEJ
    jag blev jätte glad när min platy hona födde yngel som jag såg och dom va pytte små. Men alla blev uppkäkade förutom 1 som jag räddade och satta i en glas burk med en växt och sand och självklart 100% akvarie vatten.
    Hur ska jag göra för att mitt lille hjärte gryn ska överleva? känns lite elakt att h*n ska få leva sitt livs första dagar i en 5dl syltburk.

    2a frågan:
    jag köpte även ett gäng med guppy i dag 2hannar och 3 honor.
    Men den ena hannen försöker nefrukta min ena platy hona. Går det? vad händer då?
    jag vet att han försöker befrukta henne för hans gonolium(??) står rätt ut mot platyn. är detta fel eller farligt?

    Mv blöta hälsningar Daniel
  • emmatjejen
    • December 2006
    • 30

    #2
    Det blir inga yngel mellan en platy och en guppy :P men hannarna kan vara lite enträgna mot alla fiskar. Mina hanar verkar inte märka någon skillanad på hanar och honor ens :P

    Att ha ynglet i en syltburk tror jag är ganska hopplöst. Det är för lite vatten, det kommer bli för kallt och dessutom kommer du behöva göra flera vattenbyten om dagen för att hålla vattnet syresatt och fräscht.

    om jag var du skulle jag köpa lite flytväxter och javamossa så att ynglet kan gömma sig i det stora akvariumet istället, eller en yngelkasse som hängs på akvariekanten, då byts vattnet hela tiden. dessutom kostar det bara runt 50-lappen lycka till
    Emma

    160 l blåciklid, eldbuk, paletter
    50 l guppy
    35 l guppybebisar

    Kommentar

    • MrHankey
      • October 2006
      • 65

      #3
      Det där med syltburk låter inget vidare, då det borde vara rätt omöjligt att hålla bra vatten i en sådan liten sak, särskilt med tanke på att yngel vill ha mat flera gånger om dagen (fast bara pyttelite åt gången) så dröjer det väl inte länge innan vattenkvaliten blir dålig. Dessutom är det svårt att hålla rätt temperatur i en sådan liten burk.

      Du kan väl köpa en yngelkasse i närmsta affär? Det brukar bara kosta runt 30kr. I den kan ynglet bo tills det är för stort för föräldrarnas munnar, & bor den i en sådan så får den ju ändå samma vatten som de andra fiskarna, vilket troligtvis är bra mycket bättre än i en instängd liten burk.

      Kommentar

      • 54L
        • October 2006
        • 100

        #4
        Jag hade ynglet i syltburken i ca 2timmar tills mitt andra 20l akvarium var vatten fyllt, jag har en yngel påse men den är mammorna i och då bli ynglen middag.
        Jag tror at jag ska köpa en sådan yngel hållare som e fyrkantig med fint nät runt, där i bör dom överleva.
        Jag har ingen akvarie affär i närheten som säljer flytväxter.

        Jag har ett par yngel (8st) sedan en tidigare kull då jag inte fattade vad som hänt förens ett yngel simmade vid rutan och i det akvarie fanns mycket växter som java mossa och gräsliknande + "andmat" på ytan.
        Jag ska se när det kommer fler yngle och sätta över dom i 20 litarna så får den änsame lite sälskap.

        Vad ska jag mata dom med som jag kan ha hemma? Jag har inget specielt yngelfoder men kanske maltabletter och sinsmulat flingfoder kan gå?

        Mvh Daniel

        Kommentar

        • emmatjejen
          • December 2006
          • 30

          #5
          mm smulat flingfoder fungerar finfint

          att låta hornsärv och vattenpest flyta på ytan brukar fungera bra. det gillar bebisarna att gömma sig i.
          Emma

          160 l blåciklid, eldbuk, paletter
          50 l guppy
          35 l guppybebisar

          Kommentar

          • 54L
            • October 2006
            • 100

            #6
            okej, jag ska se vad jag kan skaffa hemmifrån.
            tycker ni att han ska få gå i yngel akvariet änsam eller ska han få vara i det stora med dom hungriga fiskarna?
            Mvh Daniel

            Kommentar

            • Healena
              • May 2006
              • 1440

              #7
              Om det bara är ett yngel skulle jag hellre låta det växa till sig i en yngelkasse eller en såntdär flytyngelbalja i mammans akvarium. Då drar det lilla pyret nytta av den väl inkörda akvariemiljön..och de stora kommer ej åt det.
              Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
              // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

              Kommentar

              • PlatyYngel
                • January 2006
                • 1105

                #8
                Ursprungligen postat av 54L
                okej, jag ska se vad jag kan skaffa hemmifrån.
                tycker ni att han ska få gå i yngel akvariet änsam eller ska han få vara i det stora med dom hungriga fiskarna?
                Mvh Daniel
                Jag tror inte att h*n mår jättedåligt av att vara ensam (?) Med tanke på att det kanske blir mat i det stora. Men du måste tänka på det att när h*n har gått ensam utan fiender kommer h*n inte att akta sej lika noga för mamma och pappa när h*n sen flyttar dit...
                / Marcus

                Kommentar

                • 54L
                  • October 2006
                  • 100

                  #9
                  Jag har bestämt att h*n ska få flytta till en när kasse sak som hänger på sidan av akvariey så fort dom 2 andrar gravida onom som ska föda där i gjort det.
                  Mvh Daniel

                  Kommentar

                  Arbetssätt...