Platybebisarna är så söta!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Golli
    • June 2006
    • 11

    Platybebisarna är så söta!

    Nu är dom ca 2 veckor gamla och i början på veckan släppte jag dom fria ur yngelkaret.
    Märkte ganska tydligt att de jag haft i yngelkaret(5st) var ganska små och färglösa jämfört med de jag haft fria(3-4st?)
    Ganska konstigt kan man tycka då jag matat "fångarna" ca 6 ggr/dag och de andra små krakarna har fått klara sig på de som finns i karet.
    Antar att bebismaten även nått de andra fast man inte uppfattat det?

    Hur lång tid tar det för en Platy att bli fullvuxen?

    Tänkte höra om någon av er haft yngel som lekt med varann? Likt kattungar
    raggar upp sin ryggpäls och lixom dansar mot varann. Riktigt hejjigt att se
    på faktiskt Lyckades att fånga det på film...så gulligt

    Är det lagom att byta 1/3 vatten per vecka förresten? Eller blir det för täta vattenbyten???

    Ha det gööt så länge!!!
  • Healena
    • May 2006
    • 1440

    #2
    Platybäbisar är bland det sötaste som finns

    Mina två största yngel "fajtas & träter" varje dag.
    De liksom vänder baken åt varandra, höjer huvudändan & kröker kroppen...sen backar de emot varandra och viftar på stjärtfenorna tills någon ger sig och sticker. Eller så jagar de helt enkelt varandra...

    Sötnosarna

    Jag byter också 1/3 vatten/vecka.
    Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
    // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

    Kommentar

    • _Lena_
      • June 2006
      • 1273

      #3
      Mina platyyngel ca 30st 1-2cm stora går i mitt 20l lowtech byter inget vatten alls men matar inte överdrivet mycket heller så de växer långsamt.

      Kommentar

      • Golli
        • June 2006
        • 11

        #4
        Ja visst är dom! Låter som om ynglen har denna "dans" för sig. Min pojkvän tippade på att dom lär varandra att bråka? kanske stämmer...
        Låter bra med vattenbytena. Kommer att köra så framöver. Hade fått rekommenderat att byta vatten 1 ggr per månad innan, men fiskarna började att bli förgiftade
        Har alla era Platys samma färg?? Tror mina heter sunsetplatys?
        Ska iväg och titta lite på dom en stund...

        Ha en bra dag!

        Kommentar

        • Healena
          • May 2006
          • 1440

          #5
          Nä - jag har inte en enda platy som är lik den andra, och det är alltid lika spännande att se hur ynglena blir färg & teckningsmässigt

          Jag har gul musse, sunset, wagtails, salt & pepper , tuxedos, black...m.fl i regnbågens olika färger . Jag har 6 st. vuxna honor, tre halvstora yngel och en massa småttingar på tillväxt både i akvariet (i javamossan ) och i flytyngelkar.

          Mina hannar dog för ett tag sedan - men de ynglar fortfarande av sig.
          Köper inga nya hannar på ett tag nu*L*
          Senast redigerad av Healena; 14 December 2006, 12:59.
          Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
          // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

          Kommentar

          • Golli
            • June 2006
            • 11

            #6
            Oj oj oj...de var en väldans massa platys
            Härligt att du har så mycket olika för jag antar att alla mina yngel kommer att vara orange/gula? Fast jag tycker ju inte mindre om dom för det:P

            Lite tråkigt bara för runt om i alla akvariebutiker har jag mestadels bara sett sunsetplatys. Jag har förstått nu att det finns en uppsjö av olika sorter.
            Vilken sort tillhör favoriten?? om det nu finns nån

            Jag har inte heller några hanar kvar Dom dog förra veckan...Får väl se när ynglen blivit lite större hur man ska göra. Vart gör du av alla dina yngel?
            Tror inte jag kan ha kvar så många i mitt lilla kar(50 L)
            Sen är det väl inte så bra om alla är syskon antar jag???

            Kommentar

            • Healena
              • May 2006
              • 1440

              #7
              Jag kan inte säga att jag har någon direkt favorit - de är fina allihopa
              Så kul med denna färgprakt tycker jag. Däremot kommer jag nog alltid ha någon med "musse" på svansen- så då kanske hon är favvisen då
              Sen gillar jag dem med hi - fen (höga segelliknande fenor). En av mina hanar var av den sorten, och ett av ynglena verkar ärvt det.

              Så igen då..länkar till mona's platysida där du kan se bilder på en HIMLA massa olika vackra platysorter:


              Jag har 3 olika akvarium jag kan pytsa ut mina "bäbisar" i - om alla överlever.
              I mitt 62 - liters har jag bara platysar och en mal. Får nog plats med några till innan det är fullt. Hänger mina 3 musketörer (de större ynglena) med till vuxen ålder, så har jag nio vuxna. KAN nog ha plats för ett par till ändå...kanske.. Vi får se

              Min erfarenhet säger att sålänge man inte håvar upp och sparar alla - så blir de flesta tyvärr uppätna - men så är det ju i naturen.
              Tror inte det gör så mycket om de är syskon - sålänge man särar på hannar och honor.
              Senast redigerad av Healena; 14 December 2006, 13:49.
              Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
              // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

              Kommentar

              • MrHankey
                • October 2006
                • 65

                #8
                Jag har också en massa färgvarianter, & tycker inte det är fel att blanda olika, då det inte riktigt handlar om att bevara några grundformer eller liknande. Tycker bara det är ännu mer spännande att se på när ynglen växer upp, eftersom att man inte vet exakt hur de kommer se ut. Bland annat har jag just nu gråa musseyngel med orangeaktig ryggefena. Här finns några bilder på mina: http://www.zoonen.com/perzoonen/gall...059&gid=925277

                Hur menar du med fullvuxen? Menar du tills de blir könsmogna & får egna yngel, eller tills de har växt färdigt? Det tar väl åtminstone ett några månader för dem att bli könsmogna, & jag skulle tro att de fortsätter växa tills de är minst ett år gamla (kanske mer?).

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13129

                  #9
                  Ursprungligen postat av _Lena_
                  Mina platyyngel ca 30st 1-2cm stora går i mitt 20l lowtech byter inget vatten alls men matar inte överdrivet mycket heller så de växer långsamt.
                  tycker man ska ge fiskarna förutsättningarna för ett friskt och långt liv och då är vattenbyten ett måste oavsett lowtech hightech eller kalla det va man vill dessotem ska yngel utfodras ofta!
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • MaxRobban
                    • August 2006
                    • 1048

                    #10
                    Grattis till dina yngel och ta Helenas tips om Monas utmärkta länk... där kan du få mkt information och se olika färgvarianter. Men tog ett tag innan jag kom på att man kan klicka på bilderna o komma vidare.. så kika runt där.

                    Själv har jag Korall platy. Dawns platy och Dalmatiner platy + en vildform som heter Xiphophorus xiphidium som är närbesläktad till Platy eller som också kallas svärdplaty om jag nu minns rätt, men några svärd har de då inte.

                    Kommentar

                    • Golli
                      • June 2006
                      • 11

                      #11
                      Tack så jättemycket för alla svar! Detta gör mig jättesugen på att skaffa fler olika sorters platy

                      Sen måste man ju säga att Mr Hankeys bilder på sina platys var jättesöta!
                      Hur många yngel ungefär blev det på den stora sunsethonan?? Min hona var inte
                      ens hälften så tjock när hon fick 8 st.

                      Sen skulle jag gärna vilja ha lite tips om mat. Tycker det verkar lite läskigt med larver/maskar eller vad det nu är?
                      Just nu kör jag med något som egentligen är för guldfisk och koi. Det kanske inte spelar så stor roll när det gäller flingor?
                      Till de små kör jag med bebispulver(som förövrigt mammaplatyn älskar att suga i sig )

                      Tack så länge!!!

                      Kommentar

                      • Healena
                        • May 2006
                        • 1440

                        #12
                        JÄTTEFINA bilder MrHankey
                        Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
                        // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

                        Kommentar

                        • fairing
                          • October 2003
                          • 574

                          #13
                          uppdatera gärna med flera bilder,det är alltid lika kul och insperande att titta på bilder
                          www.akvarietorget.se

                          Kommentar

                          • MrHankey
                            • October 2006
                            • 65

                            #14
                            Tack så jättemycket för de positiva kommentarerna om mina bilder! Jättekul att ni gillar dem

                            Golli: Eftersom att jag låter mina honor föda i akvariumet så gäller det att vara snabb med håven innan småttingarna blir mat. Bilden på sunsethonan i mitt galleri var innan hennes första kull (vad jag har märkt åtminstone), & då håvade jag upp 14 yngel. Det är ju mycket möjligt att det fanns fler från början, men det kan jag ju inte veta säkert.. Senare har hon fött i alla falll fött fler kullar med 10-15 i varje, men inte alls varit lika tjock.

                            Kommentar

                            • Healena
                              • May 2006
                              • 1440

                              #15
                              Nu är det någon/några av mina platyhönor - som ynglat - IGEN!!!
                              Det bara KRYLLAR av småttingar (mest wagtails) i javamossan....

                              Jag släppte ut en röd wagtail häromdagen, så nu har jag 4 större yngel.
                              En orange Tuxedo/black - Godzilla, en gul tuxedo/black - Hannibal, en gul & svartfläckig (salt & pepper)- Dido och en röd wagtail - Micro.

                              Så nog är färgvariationen stor och spännande alltid
                              Senast redigerad av Healena; 17 December 2006, 17:01.
                              Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
                              // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

                              Kommentar

                              Arbetssätt...