flyttning av yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • vinkelina
    • September 2006
    • 46

    flyttning av yngel

    köpte mitt första guppypar i augusti. i november kom de två honom o en hane till. tyvärr dog en hane o två honor.

    men i lördags på morgonen hade ja yngel i mytt "flytkar" (plastlåda som man stoppar honan i akvariet i) hade stoppat i ena honan dit i onsdags.

    hitta dessutom två utanföre akvariet igår på kvällen, di va lite större så ja tror den andra oxå hade ynglat av sig, men resten var väl uppätna

    men när kan ja släppa yngeln i akvaritet utan att de blir uppätna, har 17 st nu.

    övriga fiskar i akvariet är:

    3 guppy
    7 sorgmantetrea
    1 sebrafisk
    2 mussepigg platy
    2 skäggmunsmalar
    1 nån pansarmal
  • chriffan
    • November 2006
    • 85

    #2
    vänta 1 1/2 vecka skulle jag nog göra så de skulle få växa lite iallefall men det beror ju på hur många växter hur stort karet är /chriffan 100l akvarium

    Kommentar

    • PlatyYngel
      • January 2006
      • 1105

      #3
      Jag skulle vänta tills dom är 1,5-2 cm iaf, med tanke på sorgmanteltetrorna. Av egen erfarenhet vet jag att dom kan äta ett och annat yngel...
      / Marcus

      Kommentar

      • MaxRobban
        • August 2006
        • 1048

        #4
        Grattis till dina yngel... tror också att Sorgmantel tetrorna blir det största problemet.. de är ganska bra på äta yngel.. så vänta så länge du kan. Lägg ner ngn växt till ynglen o mata ofta, men lite åt gången så får du en ganska snabb tillväxt, vore ju tråkigt om de blev uppätna.

        Kommentar

        • icejoy
          • August 2006
          • 593

          #5
          Hur lång tid ska man vänta för att sätta dom i ett annat kar än det dom är i just nu?
          ___________________________________________
          ___________________________________________
          Finns inga dumma frågor, bara dumma svar

          Kommentar

          • icejoy
            • August 2006
            • 593

            #6
            Någon som har någon ide?
            ___________________________________________
            ___________________________________________
            Finns inga dumma frågor, bara dumma svar

            Kommentar

            • sparven
              • September 2006
              • 148

              #7
              Om du ska flytta över dom till ett helt annat kar, så bör du koppa i dom.
              Precis som man gör med nya fiskar. Men yngel är väldigt känsliga när dom är små så jag skulle hellre skippa den idén för tillfället och låta dom växa på sig lite.

              Kommentar

              • PlatyYngel
                • January 2006
                • 1105

                #8
                Jag har alltid flyttat mina yngel bara timmar efter att dom kommit till världen. Men oftast har jag fått kanske 20 st och märker inte då om det skulle stryka med nåt... Lite dumt kanske men om du vill vara försiktig kan du lägga ynglen i en burk eller liknande och sakt fylla på med mer vatten från det nya akvariet och sen håva över dem.
                / Marcus

                Kommentar

                • Bumpan_2
                  • March 2006
                  • 49

                  #9
                  Jag skulle andvända samma vatten som redan finns i det akvariet som ynglena finns i nu. Kan du inte ta så mycket vatten så fyll försiktigt på med nytt vatten.
                  Har funkat för mig.

                  Kommentar

                  • icejoy
                    • August 2006
                    • 593

                    #10
                    Dom är en dag gammla så jag väntar klart till dom växt till sig lite. Jag undrade bara hur länge man skulle vänta. Dom får vara i flytkaret ett tag till.
                    ___________________________________________
                    ___________________________________________
                    Finns inga dumma frågor, bara dumma svar

                    Kommentar

                    • vinkelina
                      • September 2006
                      • 46

                      #11
                      hjälp, nu har hona nummer två ynglat av sig igen, fick inga yngel av henne förra gången, men börjar snart vara dax för hona ett, har två yngelkar, men ena simmar de 10 st månadsgamla o i de nadra de som kom idag. så till min fråga, hur länge klarar sig ynglen i ett kar på 10l utan syrepump, är en tilfällig lösning så att ja kommer åt ena yngelkaret till första honan

                      Kommentar

                      Arbetssätt...