Lite udda levnadsfödande!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • trakorio
    • August 2006
    • 41

    Lite udda levnadsfödande!

    Köpte idag:

    3st Xenotoca eiseni

    4st Nomorhamphus liemi liemi

    6st Limia melanogaster

    Är det någon som vet några bra tips om dessa? Eller bara tjöta lite om dessa fiskar?

    Någon som har några eller någon av dem på detta forum?
  • Vandal
    • January 2006
    • 1655

    #2
    har limia melanogaster i massor... bra på att föröka sej, xenotoca var längesen jag hade, men riktigt tuffa fiskar... nomorhampusen är väldans bra på att käka småfisk och hoppa ur akvarier... vilken affär fanns de i?
    ett bra tips är salttillsats ca 1 dl/100liter gärna havssalt eller salt utan jod...
    over and out /Petter
    Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

    http://saltvattenvandal.blogspot.com/

    Kommentar

    • Matsvin
      • April 2006
      • 254

      #3
      Jag har Xenotoca eiseni, riktigt trevliga fiskar, kan nafsa andra fiskar i fenorna om de går för trångt eller får för lite mat. Måste ha levande foder då och då annars kan de sluta att få ungar. Detta är min favoritfisk!!

      Har dessutom en annan art av Limia, (L.perugiae) som är lika lättskött som platy.

      Grattis till ett så bra val av akvarieinnevånare och lycka till med dina fina fiskar!!

      /Matsvin.
      Min Zoon: http://www.zoonen.com/matsvin

      Kommentar

      • MaxRobban
        • August 2006
        • 1048

        #4
        Jag har också en hel del olika ungfödare och roligt att se att fler tycker det är lite spännande med dessa fiskar. Ett grundtips tycker jag är att ungfödare är mer beroende av vattenbyten än andra fiskar, så det är ngt du ska vara noga med...

        hansg skriver en del om limia här



        Kanske du kan hitta ngt i den tråden du tycker är intressant.

        Men Limia melanogaster vill gärna ha lite hårt vatten... Nomorhamphus liemi liemi klarar lite lägre ph o funkar bäst i neutralt vatten och tror de gillar att äta insekter ? Har aldrig haft dem men har för mig de gärna tar flygande kryp som ligger på vattenytan... kanske ngn vet om man kan ge dem banan flugor o sånt ?

        Xenotoca eiseni vill också gärna ha lite hårt vatten... men struntar helt i temperaturen... man kan tom ha dem ute på sommaren.. bara man har 15 grader så klarar de sig.. men klarar över 30 grader också... dessa vill gärna ha lite vegetabilsik mat, så har du inte alger kan de ev gå på växter lite om de inte får annat tillskott.

        Håller på och uppdaterar min fisklista på min sida.. är inte klar alls, men snart kan du se mina ungfödare där.

        Lycka till med dina fiskar, berätta för oss hur det går

        Hälsn Robban

        Kommentar

        • skadedjur
          • September 2003
          • 188

          #5
          Är inte Limia melanogaster aggressiva mot andra arter? Eller är det bara som jag har fått för mig? Har annars funderat på att skaffa några.
          // Karolina //
          "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

          Kommentar

          • MaxRobban
            • August 2006
            • 1048

            #6
            Ursprungligen postat av skadedjur
            Är inte Limia melanogaster aggressiva mot andra arter? Eller är det bara som jag har fått för mig? Har annars funderat på att skaffa några.
            Det tycker jag inte att de är, men då jag haft dem har jag haft dem ensamma men det har mest varit för att de vill ha så hårt vatten att jag hade dem med ganska mkt salt i vattnet.

            Kommentar

            • Marcus.N
              • September 2006
              • 1173

              #7
              ja tycker dom 'vanliga' levandfödarna är finare men dom här var också fina dom såg ut som att va havsfiskar><

              fast den sista fisken var skit fin såg ut som en guppy hona (älskar guppys sry..)
              why am i the only one how gives the most all the time?
              www.agnescarlsson.se
              www.myspace.com/agnescarlsson
              http://static.fanzone.org/data/image...78eba9961f.png
              http://youtube.com/watch?v=E_NqFDN74G4

              Kommentar

              • sparven
                • September 2006
                • 148

                #8
                Ursprungligen postat av trakorio

                Jäklar vilka häftiga, är dom levande födare?

                Hur mkt kostade dom och vad vill dom ha för vattenförhållanden etc?

                Kommentar

                • fifi
                  • August 2006
                  • 695

                  #9
                  Jag har ett gäng med svartbukslimior, otroligt fina de med. Har blivit sugen på en sort som kallas glitterlimia men ännu inte funnit någon som har dem i Göteborg.

                  Kul att fler gillar limior!
                  mvh
                  Fifi

                  I'm so cute, I poop rainbows.

                  Kommentar

                  • Vandal
                    • January 2006
                    • 1655

                    #10
                    en annan art jag gärna rekommenderar till folk med ont om plats är heterandia formosa, dvärgtandkarp... blir inte över 4 cm och klarar sig fint i ett litet tättplanterat akvarium... har mina med några körsbärsräkor i ett 25 liters ovanför min dator, blir att man tittar mer på fisken än på skärmen rätt ofta... de låter bli sina yngel och bara hannarna slåss ibland sinsemellan, lite mer beteende än de övriga i släktet...

                    tidigare har jag samlat på limiasläktet, hade fem varianter (vittata, melanogaster, perugiae, 2 stammar nigrofasciata), de är dock känsliga mot mycket efter ett gäng generationer och kan lätt få immunitetsproblem som varken hjälper med salt eller hårt vatten... de tynar helt enkelt bort... sen blir det nån smal pinne kvar som står och vaggar i ett hörn, inte alls kul...

                    annars gillar jag vildformen av sphenopsmollyn också... mkt snygga
                    over and out /Petter
                    Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

                    http://saltvattenvandal.blogspot.com/

                    Kommentar

                    • batski
                      • October 2004
                      • 8891

                      #11
                      Ursprungligen postat av Marcus.N
                      ja tycker dom 'vanliga' levandfödarna är finare
                      Själv föredrar jag fiskar som ser ut som deras artfränder i naturen. Det finns en mycket speciell charm med just det. Att man vet att exakt så där ser de ut

                      Jag tyckte Limia melanogaster var jättesnygga!
                      "The animals of the world exist for their own reasons.
                      They were not made for humans
                      any more than black people were made for whites
                      or women for men." - Alice Walker

                      Kommentar

                      Arbetssätt...