Guppy yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mopsen
    • November 2006
    • 95

    Guppy yngel

    Idag när jag va på jobbet (djuraffär) så hade dom fått in guppys samt några som hade fötts i påsen och några andra som va några dagar gamla. Jag fick dom (ca 25-30 st) för att dom skulle bli uppätna annars. Gissa om man blir glad. Det va riktigt snygga guppys som antagligen va mammor och pappor. Aldrig sett så vackra guppy så jag hoppas att dom blir lika fina. Nu undrar jag lite över hur lång tid det tar innan dom börjar få sina färgdräkter? Hur lång tid tar det från att dom föds till att dom själva kan börja yngla av sig? Det tar inte så lång tid eller?
    Mvh / En glad yngelmamma
    Emma
  • LinneaHYLK
    • October 2006
    • 206

    #2
    3-4 månader så tror jag de är könsmogna...

    efter någon, några veckor ser man lite färg.

    Kommentar

    • MaxRobban
      • August 2006
      • 1048

      #3
      Roligt med dina yngel... hur fort de får färg beror mkt på hur ofta du matar, byter vatten etc.. man kan påskynda utvecklingen. En del uppfödare matar ju 5 ggr/dag... lite åt gången för snabbt få stora fiskar.

      Köns skillnader kan man med vant öga se efter några veckor.. men är lite beroende på vilken grundfärg dina guppy yngel har, de flesta som säljs i butik är blonda eller grå och ev ½-svarta 3/4 svarta.. sedan kommer färger lite olika fort beroende på vad de ska få för färg sedan också.. Men som Linnea säger, efter några veckor kan man ibland börja se en del nyanser på dem..

      Hoppas det blir fina fiskar, men mata ofta o lite och skulle du ha tillgång till kläcka artemia så går det fortare.. men det funkar ju bra ändå.

      Berätta hur det går för dig

      hälsn Robban

      Kommentar

      • Mopsen
        • November 2006
        • 95

        #4
        Jag räknade efter lite mer nu och kom upp i ca 40 st.... Dom är ju nästan omöjliga att räkna. Jag har sett några som jag tycker ser ut som hanar. På någon enstaka så ser man någon fläck på fenan. Alla har klarat resan hit och hela natten så jag är supernöjd.
        Emma

        Kommentar

        • MaxRobban
          • August 2006
          • 1048

          #5
          Att de har fläck på fenan kan även små honor ha.. så det kan man inte vara säker på.. där du efter en del veckor ska börja att kika är vid analfenan där hannen ska bilda sitt gonopodium/parningsorgan. Då kan man se att den börjar bli mer markerad på ena sidan av fenan som ska ombildas.. som den är lite tjockare. Honor med grå grundfärg börjar också på tendens till det vi senare kallar yngelfläck ovanför samma ställe. Blonda honor tar lite längre tid att plocka ut..

          Räkna yngel är omöjligt om de är i grupp.. det brukar alltid vara fler än man tror, lycka till med dina nya barn

          Kommentar

          • Melanie
            • December 2006
            • 11

            #6
            Kul!

            Kul att dom är så fina!
            Dom blir oftast könsmogna efter 3 månader.
            Hoppas du kan lägga in lite fotografier vart efter.
            Skulle vara kul att följa detta!

            Vart bor du?
            Kanske vill köpa framöver om det finns en spessiell färg jag letar efter

            Kommentar

            Arbetssätt...