Min fisk har panik!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • acinna
    • October 2006
    • 266

    Min fisk har panik!!

    Det är första gången som jag vet med säkerthet att min svärdbärare ska ha yngel.Hon var nämligen gravid när jag köpte henne.

    Jag vet som sagt inte hur tjock honorna blir när det är dags så jag lyfte över henne i det plastkar som är delat på för honan, och för yngel i nedre zon.
    Tycker hon har sådan panik, jag har släckt nu,men tänk om det är flera dagar tills hon ska föda, då kanske hon dör av panik och stress. Ska jag släppa ut henne om dagarna??

    Det är ju så trångt...
    Uppskattar snabbt svar så att jag kan sova
    acinna
    Vänliga hälsningar acinna
    248 liter 54 liter
    En annan hobby som jag har
    www.mhlasermarkning.se
  • fifi
    • August 2006
    • 695

    #2
    Hej!

    Dom brukar bli väldans tjocka och dessutom dra på det i flera dagar - jag föreslår att du struntar i yngelkaret tills dom är släppta, det kommer du se en morgon oftast. Stressen av att vara inspärrad för honan gör oftast att hon vägrar att yngla, vilket kan resultera i att det helt enkelt inte blir några och hon blir steril och "för alltid gravid".

    Så släpp du ut henne - hon borde inte hinna käka alla yngel Ha mycket växter så klarar sig en hel del!
    mvh
    Fifi

    I'm so cute, I poop rainbows.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13135

      #3
      det är bra om man kan stoppa ner nån växt åt henne så att hon kan får skydd och känner sig lite tryggare....
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #4
        Jag håller med fifi! Skaffa flytväxter eller växter som går ända upp till ytan istället och där ynglen kan söka skydd. Sen kan du flytta ynglen till yngellådan. Så har jag gjort med mina endlers.
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • Healena
          • May 2006
          • 1440

          #5
          Man brukar även se på dem när det är dax .. då drar de sig undan de andra.
          Håll henne inte instängd i onödan utan vänta tills det verkligen är dax.
          Och som någon sade - stoppa gärna i någon liten växt hon kan ta skydd under mitt i all läskighet..
          Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
          // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

          Kommentar

          • acinna
            • October 2006
            • 266

            #6
            Ursprungligen postat av Healena
            Man brukar även se på dem när det är dax .. då drar de sig undan de andra.
            Håll henne inte instängd i onödan utan vänta tills det verkligen är dax.
            Och som någon sade - stoppa gärna i någon liten växt hon kan ta skydd under mitt i all läskighet..
            Flytväxter har jag och honan har hållit sig undan från och till, men jag släpper ut henne, kan inte se honan i ett sådant litet kar. Det gör ont i hjärtat...

            Sist jag hade yngel utan att veta att någon var gravid så samlade jag upp "alla 5" och la i en växt i karet.
            Karet blev ju så mycket större när man slipper dela det på "rum"

            Mina "gamla" yngel mår sååå bra
            Tack för svar
            acinna
            Vänliga hälsningar acinna
            248 liter 54 liter
            En annan hobby som jag har
            www.mhlasermarkning.se

            Kommentar

            • fifi
              • August 2006
              • 695

              #7
              Tjaaa, men hur stora var de? En del honor lägger ju lite större men färre yngel och vissa klämmer ur sig hur många småskitar som helst.
              Min black molly brukar producera 20+ småttingar och min silvermolly 5+ större sötnosar.
              mvh
              Fifi

              I'm so cute, I poop rainbows.

              Kommentar

              • acinna
                • October 2006
                • 266

                #8
                Ursprungligen postat av fifi
                Tjaaa, men hur stora var de? En del honor lägger ju lite större men färre yngel och vissa klämmer ur sig hur många småskitar som helst.
                Min black molly brukar producera 20+ småttingar och min silvermolly 5+ större sötnosar.

                Menar Du hur stora mina 5 yngel var när jag hittade dem?, så var de pyttesmå, så jag antog att de andra hade blivit uppäten.
                Mvh acinna
                Vänliga hälsningar acinna
                248 liter 54 liter
                En annan hobby som jag har
                www.mhlasermarkning.se

                Kommentar

                • Healena
                  • May 2006
                  • 1440

                  #9
                  Hur går det? Har det blivit några yngel än?
                  Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
                  // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

                  Kommentar

                  • acinna
                    • October 2006
                    • 266

                    #10
                    Ursprungligen postat av Healena
                    Hur går det? Har det blivit några yngel än?

                    nej, inte ännu...hon är stor men inte så stor så att hon ser sprickfärdig...som de tydligen ska vara

                    Hoppas hon har kommit över händelsen i karet....
                    Hon håller sig för sig själv mest....så det är kanske på G
                    Det ska bli så kul....
                    Man skulle ha haft en videokamera nattetid....hihi
                    Vänliga hälsningar acinna
                    248 liter 54 liter
                    En annan hobby som jag har
                    www.mhlasermarkning.se

                    Kommentar

                    Arbetssätt...