Odla matfisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • morganmalmberg
    • March 2005
    • 12

    Odla matfisk

    Hej
    Har stora planer på att sätta upp ett odlingskar för black molly som mat fisk till mina större fiskar. se bifogad bild för mina olika ideér.
    Någon som vet några bra länkar till bilder och ideer?
    Vad tror ni om att koppla ett ytterfilter till ett bottenfilter?
    Behöver fiskarna ljus för att må bra? funderar på minska algtillväxten.
    Tips på dunderfoder för att maximera tillväxten på yngeln?
    Någon sida med info om just black molly? (förutom zoopet)

    Någon annan lätt odlad och snabbväxt fisk?
    Bifogade filer
    Senast redigerad av morganmalmberg; 27 November 2006, 20:02.
    Truth is what stands the test of experience.
  • landstrykeren
    • July 2006
    • 440

    #2
    Exempel 3 är bäst tycker jag, men du kan ju lika bra ha guppys som kräver mindre plats.

    Kommentar

    • chriffan
      • November 2006
      • 85

      #3
      tycker det är hemskt att små söta guppys ska bli mat /chriffan 100l akvarium

      Kommentar

      • Långås
        • December 2005
        • 1368

        #4
        Ursprungligen postat av chriffan
        tycker det är hemskt att små söta guppys ska bli mat /chriffan 100l akvarium
        Är väl levande i mycke fiskmat. Enda skillnaden är väl att du slipper se dödandet men jag kan inte tycka att det är någon moraliskt skillnad.
        Mvh Peter

        Kommentar

        • alcar
          • April 2005
          • 1398

          #5
          ett tips

          tycker att exempel 1 är bäst men dem vuxna ska ju ha mer plats

          jag tycker att du ska ha ett kar med dem vuxna och ett delat yngelkar 1 del på 10 -15 liter där du lägger dem honor som ska föda innom nå´gra dagar ha något som typ glaskulor torv eler små lavastenar så hon inte kan ta ynglena alt yngelbur-levandefödarfälla, då kan du har många honor som yngler samtidigt när hon har fött klart flyttar du tilbaka henne och när ynglen blivit cm flyttar du dem till den resternande yngeldelen i karet
          om du har levandefödarfälla så kan du ta och stoppa ynglerna i 10-15 l biten och låta dem växa till ca 1.5 cm och sen till andra delen

          lycka till med molly uppfödningen
          Senast redigerad av alcar; 30 November 2006, 15:05. Anledning: några bortglömda stavfel
          mvh alexander
          min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=516459

          Kommentar

          • morganmalmberg
            • March 2005
            • 12

            #6
            Tack för svaren!
            Har nu byggt modell 3 där de vuxna får ca 70L. skall placera en yngelbur i 30l delen. Skall införskaffa ett litet akvarium att ha på diskbänken för de nyfödda för att kunna göra minst ett vatten byte om dagen för att skynda på tillväxten. något tips på bra foder?

            Min fråga nu är: vad tror ni om att koppla ett bottenfilter till ett ytterfilter. suger jag genom grusen riskerar jag inte att suga upp några yngel. och med ytterfilter får jag ju en bra vatten balans? någon som testat???
            Truth is what stands the test of experience.

            Kommentar

            Arbetssätt...