Gravida vid köp !?....Hur göra !?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    Gravida vid köp !?....Hur göra !?

    Hej !

    Detta tangerar till ett tidigare inlägg jag har gjort.

    Funderar på att skaffa mig platys/svärdbärare till ett kar som skall igång strax efter nyår.

    Nu vill man kanske ha en viss färg, viss teckning på fiskarna.

    Men de kan ju redan vara "gravida" när man köper dom.

    Dessa arter (och även guppys om jag fattar saken rätt) kan dessutom vara gravida under väldigt lång tid med en hane med fel färg/teckning.

    Alltså, man kanske köper röda platys för att just den färgen skulle passa bra i karet, men ut ploppar gul-röda yngel unde väldigt lång tid.

    Någon som har bra tips på hur man skall undvika problemet med att få "fel yngel" ??

    Kensa
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:
  • Marcus.N
    • September 2006
    • 1173

    #2
    köp yngel av privat persson och född upp dom då bllir dom ungefär samma fräg alla tror ja?
    själv tycker ja det är roligare/finare om man blandar färger!
    Senast redigerad av Marcus.N; 27 November 2006, 09:19.
    why am i the only one how gives the most all the time?
    www.agnescarlsson.se
    www.myspace.com/agnescarlsson
    http://static.fanzone.org/data/image...78eba9961f.png
    http://youtube.com/watch?v=E_NqFDN74G4

    Kommentar

    • Erik Åhlander
      • January 2006
      • 1881

      #3
      Även om du parar två av samma färg med varandra så är det inte säkert att alla yngel får den färgen. Du måste veta färgen på farfar och farmor, mormor och morfar samt 3-4 generationer till bakåt. Och ändå kan det dyka upp oväntade färger. Det är därför uppfödare av många djurarter använder stamtavlor.

      Vid färgavel kan man inavla 3-4 generationer för att få reda på vilka gener som finns dolda. Sedan kan man börja välja avelsdjur. Om du inte har lust att ägna 3-4 år åt detta måste du leta reda på någon som ägnar sig åt platy-avel och handla fisk av honom/henne. De fiskar som säljs i akvarieaffärer kan i princip ge vilka färger som helst.

      Kommentar

      • MaxRobban
        • August 2006
        • 1048

        #4
        Jag köper sällan guppy i butik, men gör jag det så handlar jag bara guppy om affären har separerat hannar o honor och jag då utgår från att de honor jag får är jungfruhonor.. det kan man ändå inte vara säker på. Men man vet ju inte säkert vad fiskarna har för anlag iallafall och det behövs ett vant guppy öga för att kunna plocka rätt honor till rätt hannar. Vissa färger är ganska lätta, medans andra är nästan omöjliga..

        Ska jag köpa Platy eller Svärdbärare i butik så har de alltid bägge könen i samma akvarium, men jag handlar bara om de har en färg i burken.. så är det ibland, men kan också vara i salig blandning.. köper man från butik med en färg så är iallafall chansen större att man får fiskar utan en massa andra färger i bagaget. Men som Erik skriver.. det kan dyka upp annat efter ett tag för många odlingsformer har från början anlag från flera färger. jag har t.ex Dawns platy, detta är en odlingsform med blå framkropp och röd bakkropp..men från början kom denna från en blå och en röd platy... så efter flera generationer dyker det upp de som kan ha för mkt av ena färgen eller kanske kan bli enfärgade... det beror i längden på vilken färg som är dominant.

        Kommentar

        • tummen
          • March 2005
          • 5199

          #5
          Köp och rensa ut vartefter, överskottet kan du ju alltid sälja på auktion eller byta mot mat i en butik.
          Nya parningar "överskuggar" oftast äldre sperma som lagrats från tidigare, men sedan dyker det ibland upp yngel av en annan parning, men det är ju bara att gallra....köp ett par och välj ett nya avelshonor bland ynglen av rätt färg så har du ANTAGLIGEN löst problemet.
          Thomas "tummen" Wallén

          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

          Kommentar

          Arbetssätt...