Mest yngel ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    Mest yngel ?

    Kanske en dum fråga.

    Men vilken av platy och svärdbärare ynglar av sig mest ?

    Kensa
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:
  • MaxRobban
    • August 2006
    • 1048

    #2
    Ingen dum fråga alls.. de ynglar ungefär lika ofta, men Svärdbärarens kullar kan bli större. Riktigt stora Svärdbärarhonor kan ibland få upp till 200 yngel, men detta är mkt ovanligt.. Men kullar på 50-60 yngel ser man ofta. En Platy får ungefär hälften så många yngel... vanligt med 25-30, men kan ibland finnas betydligt större kullar också.

    Men lite mellan tummen o pekfingret... Svärdbäraren får ungefär dubbelst så stora kullar, men det finns stora variationer.

    Kommentar

    • andreassofus
      • November 2005
      • 5643

      #3
      jag hoppar in med en fråga.. har en platyhona som ynglar ca en gång i månaden, men bara väldigt små kullar.. kanske runt 10st åt gången bara. kan någon svara på varför? har även en svärdbärare som fick yngel här om dagen som går i samma kar,, hon fick ca 30st. vilket inte heller är så många, hon är nämligen ganska stor..

      kan detta ha någontingg med mitt vatten och göra??
      Mvh Andreas
      min zoon
      msn adress

      Kommentar

      • MaxRobban
        • August 2006
        • 1048

        #4
        10 yngel för Platy hona är småkullar.. att de hamnar på den nivån beror ibland på ålder.. då en hona är äldre kan kullantalet gå ner.. men hon kanske alltid fått små kullar ? Andra orsaker kan vara tendens till inavel ? Foder diskuteras också om det kan påverka kullstorlekar och jag vet inte riktigt vad som är sant i det, men logiskt sätt skulle det kunna det.. omväxlande o bra foder skulle kunna göra honan redo för större kullar...

        Jag hade en Berlinersvärdbärare som fick sin första kull nyligen, honan är ganska liten men fick 60 yngel.. Kull 2 och 3 har jag hört brukar vara störst hos Platy för sedan ev minska lite igen.. men Svärdbärare som når riktigt stor storlek kan producera riktigt stora kullar en längre tid..

        Vattnet.. alla ungfödare mår bäst av täta vattenbyten och inte för mjukt vatten, dåligt vatten påverkar fiskarnas hälsa och är den ngn nedsatt kan det påverka kullstorleken.. men bara man byter bra med vatten och inte har vattnet för mjukt så borde det inte ha så stor betydelse.. isåfall borde man se det på fiskens allmäntillstånd..

        Men intressant fråga detta och jag mest spekulerar och går på en del egna erfarenheter.. kanske dyker upp ngn som har mer tydliga svar än jag.

        Kommentar

        • andreassofus
          • November 2005
          • 5643

          #5
          jag har iuinte haft min platyhona i mer än typ 3 kullar, men hon har fått småkullar varje gång hon har varit hos mig i alla fall. jag matar med flingfoder och så får dom räkmix 1-2ggr i veckan.
          byter ca 30% vatten varje vecka, men jag har gått ner till varannan vecka nu för mina växter skull.. ska ja kanske börja byta varje vecka igen??
          har väldigt mjukt vatten, hur tycker du att ja ska höja hårdheten i vattnet då?

          tack för svaret förresten, intressant det här.
          Mvh Andreas
          min zoon
          msn adress

          Kommentar

          Arbetssätt...