Något bra tips på Guppy-bok?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • yogini
    • September 2006
    • 121

    Något bra tips på Guppy-bok?

    Hej!

    Jag hade tänkt beställa en bok om Guppys från Amazon.com om några dagar. En bok där man kan se bilder på olika varianter, lära sig om vanliga sjukdomar och hur man kan förebygga och bota dom, föda, växter och andra inventarie-tips m.m Det finns ju väldigt många fina böcker på engelska om denna populära fisk, så det är svårt att välja. Jag är bara glad hobby-akvarierist.

    Är det någon av er här inne som har en favoritbok som dom kan rekommendera?
    Bästa hälsningar, Yogini med son
    18 l med guppys
    Startade 20 aug-06

  • harbard
    • July 2002
    • 1085

    #2
    En bra bok på danska i denna tråd:

    På engelska:


    På tyska finns en hel del böcker:


    <<<(^:>*
    Aquaflora länksamling Alger Bakgrund Miniakvarier Walstad-metoden
    Foder Bananflugor Guppy Killi Fiskrum Akvaristisk startportal Småkryp

    Kommentar

    • yogini
      • September 2006
      • 121

      #3
      Tack Harbard!

      Jag ska gå in på Amazon och kolla in dom engelska böckerna. Danska är jag si och så på att läsa, och tyska... ja... det ska vi nog inte ens försöka. Men det verkar som om det är populärt med guppys i Tyskland då en del hemsidor som folk hänvisar till här inne är därifrån.
      Bästa hälsningar, Yogini med son
      18 l med guppys
      Startade 20 aug-06

      Kommentar

      • MaxRobban
        • August 2006
        • 1048

        #4
        Ska man ha guppy böcker så underlättar det om man kan tyska... har sett flera riktigt bra, men min tyska är usel så det blir mest att titta på bilder. Den danska boken som jag harbard pratar om ska jag skaffa, de är mkt duktiga på gyppyodling i Danmark...

        Kommentar

        • yogini
          • September 2006
          • 121

          #5
          Ja titta på fina bilder är ju alltid kul Men jag satsar nog på nått engelskt i alla fall, så kanske jag kan läsa något. Bättre att läsa något än inget. Finns så många bara. Men är man bara glad amatör som jag så kanske det inte spelar så jättestor roll vilken man väljer i högen...
          Bästa hälsningar, Yogini med son
          18 l med guppys
          Startade 20 aug-06

          Kommentar

          • MaxRobban
            • August 2006
            • 1048

            #6
            Jag kopierade listan från Svenska guppysällskapet... den är inte uppdaterd nyligen.. men vi ska snart få fart på dem hemsidan igen... jag är med och funderar på hur den ska bli... men här är lite fler guppyböcker :

            Know your Guppies, Klee, Pet Library Ltd 19??

            All about Guppies, Whitney & Hahnel, TFH 1964

            Guppies, Axelrod & Whitern, TFH 1966

            Fancy Guppies for advanced Hobbyist, Emmens & Axelrod, 1967

            Guppybogen, Tröst Jörgensen, Borgen 1967

            Guppy, O Dahl Mikkelsen, Clausens 1970

            Vom Guppy dem Millionenfisch 2 band, Kurt Jacobs, Landbuch Verlag GMBH 1976 Omarbetad Whitney och Hahnel, på danska av Kjell Bo Larsson och Jesper Langer Lademann Förlag AS 1976

            How to raise Showguppies, Lou Wasserman, TFH 1977

            Bogen om Guppy. Ytterligare en bok av Dahl Mikkelsen, Claussens 1977

            Guppys Pflege und Zucht von Hochzuchtguppy, Hans Luckmann, Kosmos Vivarium 1978

            A beginners guide to Guppies, Carrol Frieswold, TFH 1986

            Der Guppy, Hans-Günter Petzold, A. Ziemsen Verlag, DDR, Wittenberg Lutherstadt 1988.

            Guppies, Jack C Harris, TFH 1988

            Guppies fancy strains and how to produce them, Noboru Iwasaki, T.F.H 1989, ISBN 0-86622-702-4

            Guppies keeping & breeding in captivity, Homer Mozart, T.F.H 1996, ISBN 0-7938-0358-6

            The proper care of GUPPIES, Stan Schubel, TFH, 1996

            Der Guppy, Michael Kempkes, DATZ, 1996

            Kommentar

            • yogini
              • September 2006
              • 121

              #7
              Tack Max Robban!

              Har du någon favorit? Jag var faktiskt inne och kollade på den listan tidigare i höstas och började då kolla upp dom på Amazon.com då man kan se innehåll och bilder m.m. Men jag blev bara mer förvirrad för det finns ju så många.

              Så det var därför jag ställde frågan till er som är svenska guppyälskande akvarister med många erfarenheter och kunskaper redan.
              Bästa hälsningar, Yogini med son
              18 l med guppys
              Startade 20 aug-06

              Kommentar

              • MaxRobban
                • August 2006
                • 1048

                #8
                Jag har mest bläddrat i en del av de där böckerna och minns finast bilder i ngn tysk bok.. men hur tror du den nya danska boken är ? Ska klura lite vidare på detta med bra guppybok...

                Kommentar

                • fairing
                  • October 2003
                  • 574

                  #9
                  har du någon bild på dina akvarium,läste att du hade ca 60st,vad har du i dom e det bara guppisar eller
                  www.akvarietorget.se

                  Kommentar

                  • yogini
                    • September 2006
                    • 121

                    #10
                    Fairing!

                    Du mera inte mej va? Jag har inte 60 st akvarier. Jag har bara ett. Fast egentligen är det min sons. Det är litet på 18 liter. Än så länge går det bra, men vi ska köpa lite större när vi får råd.

                    Jag har inte hunnit vara inne på Amazon och kollat in deras böcker ännu. Tänkte jag skulle välja några från listan som MaxRobben så vänligt kopierade och "kika" på dom. Ibland kan man ju "titta" på några sidor på nätet och se hur boken är. Mest vill jag ha en bok som man kan använda som handbok när dom blir sjuka eller man undrar om salt i vattnet och vilka olika guppysar det finns odyl.
                    Bästa hälsningar, Yogini med son
                    18 l med guppys
                    Startade 20 aug-06

                    Kommentar

                    • MaxRobban
                      • August 2006
                      • 1048

                      #11
                      Det var nog mina akvarium som är ca 60 stycken.. men har man så pass många så är det inga vackra akvarium. De flesta är helt ointredda med bara växter som flyter runt, förutom där jag har lite Dvärgciklider och sånt, Skulle man ha 60 tjusigt inredda akvarium så skulle man få sluta jobba. Mitt mål har alltid att vara att ha ett akvarium som skulle vara lite snyggare, men jag är usel på växter och det blir aldrig ngt bra. Så jag får koncentrera mig på rent vatten till fiskarna och " fula " akvarium, men där jag ändå ser till att fiskarna ska trivas.. Jag är också hopplös på att fota, har lyckast att visa en bild på en Guld-endleri hur jag än kämpat med kameran, men Fairing... jag ska inte ge upp och till slut ska det komma mer bilder, iallafall på en del fiskar.

                      Men på tal om guppyböcker.. har ngn av er den danska boken ännu ?

                      Kommentar

                      Arbetssätt...