yngelfärg??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • blurre
    • October 2006
    • 59

    yngelfärg??

    har fått svärdfiskyngel,och undrar när man ser vilken färg dom ska bli?
    just nu är dom genomskinliga.
  • Healena
    • May 2006
    • 1440

    #2
    Ursprungligen postat av blurre
    har fått svärdfiskyngel,och undrar när man ser vilken färg dom ska bli?
    Eh...antar att det är svärdBÄRARE du menar
    Tror de "färgar ut" efter ett par veckor..
    Det gör ia.f platyn
    Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
    // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

    Kommentar

    • MaxRobban
      • August 2006
      • 1048

      #3
      Är det Svärdbärare du menar så tar det som sagt ett par veckor, det man kan se direkt är om de har svart pigment i sig.. det syns då de är nyfödda, men då dina är genomskinliga så kommer de inte ha svart på kroppen eller fenor.. så mkt kan man säga direkt iallafall.

      Kommentar

      • Healena
        • May 2006
        • 1440

        #4
        Ursprungligen postat av MaxRobban
        Är det Svärdbärare du menar så tar det som sagt ett par veckor, det man kan se direkt är om de har svart pigment i sig.. det syns då de är nyfödda, men då dina är genomskinliga så kommer de inte ha svart på kroppen eller fenor.. så mkt kan man säga direkt iallafall.
        Justja - det stämmer så bra
        Mina yngel som varit wagtail (svarta fenor & mun) eller tuxedo/fläckiga har man sett på en gång varthän det barkade

        Såg när en blivande tuxedo föddes nu sist - och den såg ut som en liten dalmatiner redan när den ploppade ur mamman.
        Då visste jag att den antingen skulle bli fläckig - som mor sin,
        eller tuxedo som sin far. Nu efter några veckor ser jag att det kommer bli en liten tuxedo.
        Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
        // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

        Kommentar

        • blurre
          • October 2006
          • 59

          #5
          visst är det svärdbärare jag menar,blev såå ivrig när vi fått yngel..........

          Kommentar

          • MaxRobban
            • August 2006
            • 1048

            #6
            Precis Helena så är det, jag har just nu små yngel av Berliner svärdbärare, de är färglösa men med svarta fläckar, de syntes redan då de kom ut..
            Just Wagtail yngel är så söta.. med de små svarta fenorna redan första dagen. Om man kan se den svarta munnen direkt minns jag inte, men det kanske du vet Helena...
            Inte en Svärdbärare men Platy. Korall-Platyn.. där kan en del yngel vara svagt röda redan från början.. kullen ser lite olika ut, en del genomskinliga, men andra lite rödaktiga, men kommer inte på ngn svärdbärare som visar färg så tidigt, annat än svart

            Kommentar

            • MaxRobban
              • August 2006
              • 1048

              #7
              Ursprungligen postat av blurre
              visst är det svärdbärare jag menar,blev såå ivrig när vi fått yngel..........
              Det finns fler mammor som blivit förvirrade efter en förlossning

              Kommentar

              • Healena
                • May 2006
                • 1440

                #8
                Ursprungligen postat av MaxRobban
                Om man kan se den svarta munnen direkt minns jag inte, men det kanske du vet Helena...
                Joodå, den svarta lilla sotmunnen syndes också snabbt. Har inte sett när någon wagtail blivit född, men har fångat upp dem ganska snabbt inom ett par dygn.
                Och då har munnen varit svart
                Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
                // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

                Kommentar

                • morrhoppa
                  • October 2006
                  • 755

                  #9
                  Är det samma för guppys att det svarta pigmentet syns på en gång och om de är genomskinnliga så har de inget svart på sig?
                  Man blir inte vuxen bara äldre!

                  Kommentar

                  • MaxRobban
                    • August 2006
                    • 1048

                    #10
                    På Guppy yngel ser du direkt skillnad på grå o blond grundfärg, du ser också om det är lite svart sotigt.. då är det det vi kallar 1/2-svart eller 3/4-svart.. så det syns direkt också... men är det en svart färg på fenor o liknande på en guppy så ser du inte det förrän senare..

                    Kommentar

                    Arbetssätt...