Yngel! Yngel! Vi har fått yngel!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • *Ulrica*
    • June 2006
    • 682

    Yngel! Yngel! Vi har fått yngel!!!


    Vi har fått en massa mollyyngel!!!!!

    Tjohooooo! I förmiddags såg jag att termometern hade lossnat. När jag skulle sätta fast den igen såg jag något vääääääldigt litet som tittade på mej! Ett yngel! Det var långt och väldigt smalt med ljust/genomskinligt huvud, stooora svarta ögon och blåsvart bakkropp!

    Innan har jag tänkt att jag ska vara cool när vi får yngel och "låta naturen ha sin gång", dvs låta de andra fiskarna käka upp yngel om de nu har lust med det. Men så fort jag hade fattat att det var ett yngel så fick jag enoooorma moderskänslor och bestämde snabbt att här ska räddas yngel!

    Jag åkte därför och köpte både javamossa, yngelkasse och håv samt yngelmat som är fin som mjöl.

    När jag kom hem igen såg jag att de var två. När jag började jaga dem såg jag två till. Sedan såg jag tre till och två till och ett till och två till och... måååånga!

    Alla de andra stackars fiskarna blev vettskrämda så nu har jag tagit en liten paus.

    Roligt!!!!!
  • Nitra98
    • June 2005
    • 1987

    #2
    Grattis!
    Min zoon

    Kommentar

    • netweaver
      • May 2006
      • 486

      #3
      Vad kul! Grattis
      \\
      Nybörjare varje dag jag vaknar

      Kommentar

      • *Ulrica*
        • June 2006
        • 682

        #4
        Har håvat lite till nu. De är nog nästan 20 stycken i yngelkassen nu.

        Skulle ju starta ett 50-liters kar i helgen för att ha dvärgkulfiskar i. Kanske får ha det som yngelkar i stället....

        Kommentar

        • Healena
          • May 2006
          • 1440

          #5
          Visst ÄR de för goa de små liven
          Antar att molly & platy - yngel är rättså lika förutom färgen då

          Släppte ut den största av mina "7 små dvärgar" idag, och det verkar gå bra!
          Är LIVRÄDD h*n ska li uppäten, men h*n ser stor nog ut. Ungefär 1,5 cm lång och över 1/2 cm hög.

          Samtidigt som de övriga fick välkomna "Godzilla" (som nu är ynglets namn) fick de ta farväl av Casanova. Han fick åka till "fiskstjärnan" - låg bara på botten och orkade knappt simma stackarn. Vet ej vad som var felet...

          Gissa om det är näs-avtryck på min akvarieruta nu
          Går och spanar efter Godzilla stup i kvarten!!!!
          Yngel är sååå söta & mysiga!
          Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
          // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

          Kommentar

          • Bette
            • September 2006
            • 635

            #6
            Grattis Grattis! ja det är så roligt när man hittar små yngel. Var och handlade igår och när jag kom hem var det en hel massa guppy yngel i akvariet.I förrgår fick 2 platyhonor yngel, så nu är barnkammaren ganska full. Min javamossa är orange och gul av en massa platybäbisar.Dom trivs jättebra där. Har också 11 platy som är 4 veckor. Dom blev plötsligt enormt stora. Lycka till med de små liven
            Elisabet

            Kommentar

            • spazm
              • August 2006
              • 315

              #7
              Grattis! Visst höjs underhållningsvärdet hundra fallt med lite yngel i karet!?
              Ad nocendum potenses sumus

              Kommentar

              • morrhoppa
                • October 2006
                • 755

                #8
                Det är jätteroligt att få yngel
                Fick min första kull i helgen. När jag bytte vatten såg jag några små varelser vid ytan. Det var snabbt att ta håven och fånga in så många som möjligt.
                Fick först bara tag på fyra stycken, sen en till. Den sjätte försvann och jag trodde aldrig att jag skulle få tag i den.
                Men sen så såg jag den under en snäcka och kunde fiska upp h*n
                Igår hittade jag ett sjunde yngel ^^

                De andra guppyhonorna ser också gravida ut nu, får se hur många jag lyckas ge bort ^^
                Man blir inte vuxen bara äldre!

                Kommentar

                • MaxRobban
                  • August 2006
                  • 1048

                  #9
                  Det var ju kul.. Grattis till barnen

                  Kommentar

                  Arbetssätt...