Dags???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jessica_1985
    • October 2006
    • 51

    Dags???

    Jag har en guppy som måste vara på g att föda, hon är jätte tjock, och hon har en svart fläck bakåt, eller hur man förklarar.. Är det någon som vet exakt när man kan se att dom ska få?? Har redan satt henne i en bb- box.. Hoppas att hon får snart!!!
  • PlatyYngel
    • January 2006
    • 1105

    #2
    Välkommen till Zoopet !

    Det här att dom är svarta i buken det är mina honon alltid så jag skulle inte lita på det men på mina stämmer det iaf att buken blir rosa efter födsel men sen svarta dan efter igen.
    Det man kan se när dom går som vanligt i karet utan något annorlunda stressmoment är att honon gärna drar sej undan i början av "förlossningen" oftast i en tät växt eller ett skuggat område, hon andas häftigt och ligger blickstilla där hon är.

    Hur längesen är det du fick henne/ hon fick yngel sist?
    / Marcus

    Kommentar

    • solbacka
      • January 2004
      • 3952

      #3
      Välkommen till zoopet! Jag tror att det snart är dax för din guppy. Det kan ta lite längre tid när man har de i yngelkasse, de blir lite stressade. Det är svårt att veta exakt när. Om man nu inte ska odla för att sälja kan de få sina yngel i akvariet. Man ska ha många växter. När jag hade guppy tyckte jag inte de åt sina yngel lika mycket som platy och svärdbärare gör.
      350l Diskus 275l SA växt
      100l tanganynika
      Min dagbok Mina bilder
      Min alldeles egna zoon

      Kommentar

      • PlatyYngel
        • January 2006
        • 1105

        #4
        Ursprungligen postat av solbacka
        När jag hade guppy tyckte jag inte de åt sina yngel lika mycket som platy och svärdbärare gör.
        Jag håller med men jag har också märkt att det beror på individerna...
        / Marcus

        Kommentar

        • Jessica_1985
          • October 2006
          • 51

          #5
          Ursprungligen postat av PlatyYngel
          Välkommen till Zoopet !

          Det här att dom är svarta i buken det är mina honon alltid så jag skulle inte lita på det men på mina stämmer det iaf att buken blir rosa efter födsel men sen svarta dan efter igen.
          Det man kan se när dom går som vanligt i karet utan något annorlunda stressmoment är att honon gärna drar sej undan i början av "förlossningen" oftast i en tät växt eller ett skuggat område, hon andas häftigt och ligger blickstilla där hon är.

          Hur längesen är det du fick henne/ hon fick yngel sist?

          Jag har nyss köpt henne, så hon var gravid när jag köpte henne.
          Men jag tycker att hon verkar tokstressad, hon är nästan aldrig still men det svarta i hennes mage är alldeles där bajset kommer ut, finns nog nå fint ord för det .. Så jag börjar funderat för jag tycker att det måste vara dags, och jag vågar inte ha henne i akvariet för jag har en kompis som har tingat några yngel, eftersom jag har en kampfisk och han är skapligt glupsk.. Så inte vet jag kan det vara dags även fast hon är så stressad?

          Kommentar

          • PlatyYngel
            • January 2006
            • 1105

            #6
            Om du precis har köpt henne så är det ju en ny miljö som det tar några dagar att vänja sej vid, men med tanke på din kamphane så kan hon ju gå kvar i baljan ett tag. Lägg i en liten växt också så håller sej vattnet frächare och ynglen får skydd från sin mamma...
            / Marcus

            Kommentar

            • Jessica_1985
              • October 2006
              • 51

              #7
              Tack!!!

              Kommentar

              • Jessica_1985
                • October 2006
                • 51

                #8
                Ursprungligen postat av solbacka
                Välkommen till zoopet! Jag tror att det snart är dax för din guppy. Det kan ta lite längre tid när man har de i yngelkasse, de blir lite stressade. Det är svårt att veta exakt när. Om man nu inte ska odla för att sälja kan de få sina yngel i akvariet. Man ska ha många växter. När jag hade guppy tyckte jag inte de åt sina yngel lika mycket som platy och svärdbärare gör.

                Hej och tack!!

                Jag har en kampfisk, en hane, så jag vågar inte , han är lite glupsk. Eftersom jag vill ha kvar ynglen så vågar jag inte släppa ut henne ännu, men jag tycker att hon borde få anrt, men hon verkar vara sååå himmla stressad, hon är aldrig stilla,men pga av att det svarta är så pass långt bak så vågar jag absolut inte släppa henne pga av ett en dalmatin nyff fick och det var jätte många från början men dom partade på så det är bara 2 st kvar... dags snart ir?

                Kommentar

                • PlatyYngel
                  • January 2006
                  • 1105

                  #9
                  Honan blir lätt stressad i yngelbaljan men om hon får ta det lugnt utan att bli störd eller liknande brukar dom lugna ner sej...
                  / Marcus

                  Kommentar

                  • Jessica_1985
                    • October 2006
                    • 51

                    #10
                    Ursprungligen postat av PlatyYngel
                    Honan blir lätt stressad i yngelbaljan men om hon får ta det lugnt utan att bli störd eller liknande brukar dom lugna ner sej...


                    Hur funkar det med baljan då?? Måste ynglen upp å ta "luft" eller åker dom direkt ner i gallret?? Ska jag mata henne en x-tra gång så att hon inte äter upp ynglen ir?? Lite nervös för att hon ska äta upp dom!! 1:a gr med yngelbalja, så är lite osäker!!!

                    Kommentar

                    • PlatyYngel
                      • January 2006
                      • 1105

                      #11
                      Hon kanske inte äter men du kan ju prova att lägga i lite mat ibland.
                      Ynglen åker igenom gallret i botten (om du har det?) men efter ett tag kommer dom att göra en snabbis till ytan för att fylla sin simblåsa men det klarar dom utan att du behöver göra något. Om dom inte simmar upp till ytan och fyller blåsan (skrattar lite, fyller ju blåsan istället för att tömma den...) så kommer dom att bli bottenhoppare, alltså dom kommer inte kunna "sväva" i vattnet utan ligga på botten, men ta det lugnt dom fixar det...
                      / Marcus

                      Kommentar

                      • Jessica_1985
                        • October 2006
                        • 51

                        #12
                        Ursprungligen postat av PlatyYngel
                        Hon kanske inte äter men du kan ju prova att lägga i lite mat ibland.
                        Ynglen åker igenom gallret i botten (om du har det?) men efter ett tag kommer dom att göra en snabbis till ytan för att fylla sin simblåsa men det klarar dom utan att du behöver göra något. Om dom inte simmar upp till ytan och fyller blåsan (skrattar lite, fyller ju blåsan istället för att tömma den...) så kommer dom att bli bottenhoppare, alltså dom kommer inte kunna "sväva" i vattnet utan ligga på botten, men ta det lugnt dom fixar det...
                        Ha ha ja det låter lite lustigt, men fattar vad du menar...
                        Men hoppas att hon inte käkar dom!! Hon kan juh inte hinna äta alla... Kanske är tok hungrig, vem vet??? Jag har en balja med galler, så hoppas att några överlever.. En fråga till, du verkar vara bra på fiskar.. Kan segelfensmolly vara svart??? Kankse en dum fråga, men vart lite nyfiken!!

                        Kommentar

                        • PlatyYngel
                          • January 2006
                          • 1105

                          #13
                          Segelfensmolly kan väl vara svarta, silver, orange, fläckiga. Lite olika men det tror jag.

                          Hoppas också att någar överlever.
                          / Marcus

                          Kommentar

                          • Jessica_1985
                            • October 2006
                            • 51

                            #14
                            Ursprungligen postat av PlatyYngel
                            Segelfensmolly kan väl vara svarta, silver, orange, fläckiga. Lite olika men det tror jag.

                            Hoppas också att någar överlever.
                            Okey då vet jag,,, tack!!!!

                            Ja håller tummarna!!!

                            Kommentar

                            • PlatyYngel
                              • January 2006
                              • 1105

                              #15
                              Glöm inte att berätta hur det går...
                              / Marcus

                              Kommentar

                              Arbetssätt...