fråga om platy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Healena
    • May 2006
    • 1440

    #16
    Gör inte för mycket - för ofta.. Lagom är bäst annars stressar du firrarna!
    Femtiprocentiga vattenbyten är rätt häftigt! Gör som de andra sagt - tillsätt salt i första hand enl. de råd du fått. Platys gillar salt och det höjer fiskens motståndskraft. Du kan även köpa hem vitaminer på flaska typ "sera's fishtamin".
    Och åk för allt i värden iväg och skaffa ett nitrit-test

    På vilket sätt är fisken hängig? Symptom?
    Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
    // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

    Kommentar

    • elinpelin
      • October 2006
      • 24

      #17
      okej hur mycke salt ska jag hälla i i ett 200L akvarie då? jepp ska åka direkt o skaffa mej nitrit test på måndag.. dom ligger vid ytan o kippa efter luft en längre tid sen ligger dom på botten o ser allmänt hängig ut.. inge skoj alls.
      200L akvarie hemma hos mig

      Kommentar

      • albjohn
        • March 2006
        • 1179

        #18
        Sluta mata först och främst till du kollat nitriten, är akvariet nystartat är risken stor att det är nitrit
        Mvh Leif

        Kommentar

        • Healena
          • May 2006
          • 1440

          #19
          Ursprungligen postat av elinpelin
          okej hur mycke salt ska jag hälla i i ett 200L akvarie då? jepp ska åka direkt o skaffa mej nitrit test på måndag.. dom ligger vid ytan o kippa efter luft en längre tid sen ligger dom på botten o ser allmänt hängig ut.. inge skoj alls.
          Hur många av fiskarna gör så? Kniper de med fenorna också?
          Om någon enstaka platy gör så (utan fen - knip alltså) är det ingen fara..
          Det är en ovana de har bara. Men om många/alla gör så kan det vara nitrit. Då är det vattenbyten som gäller!

          Fen - knip är tecken på att de mår pyton av någon anledning!!
          Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
          // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

          Kommentar

          • elinpelin
            • October 2006
            • 24

            #20
            Har sluta mata dom nu o de e aningen bättre men inte mycke.. är väl ca 5-6 st av 15 fiskar som kniper med fenorna! e de farlig? ska iväg o skaffa mej ett nitrit test imorgon iaf.. kan de vara en bra idè att byta kanske 10% av vattnet och tillsätta vatten som varit i ett akvarie som varit igång lång tid? skulle de hjälpa o sänka nitriten om de nu e det?
            200L akvarie hemma hos mig

            Kommentar

            • Healena
              • May 2006
              • 1440

              #21
              Du kan nog göra ett vattenbyte - men tillsätt NYTT vatten från kranen istället. Bra att du tänker skaffa nitrittest!
              Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
              // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

              Kommentar

              • elinpelin
                • October 2006
                • 24

                #22
                okej ska göra de imorgon så.. tack så himla mycke för alla bra svar
                200L akvarie hemma hos mig

                Kommentar

                Arbetssätt...