När kan man könsbestämma platyyngel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Healena
    • May 2006
    • 1440

    När kan man könsbestämma platyyngel?

    Jag har 4 platyyngel på tillväxt.
    De är ett par veckor gamla.

    Jag undrar bara ungefär när man kan se vilket kön de är?

    Vad jag kan se hittills färgmässigt, så blir en Tuxedo (orange/gul+svart tux), en wagtail..troligtvis gul, och två är endast gula än så länge.. Hoppas de klarar sig
    Vet inte riktigt vem som är mamman, men pappan är tuxedo (båda mina hannar är det). Troligtvis KANSKE mamman är en sunset..
    Senast redigerad av Healena; 25 October 2006, 15:34.
    Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
    // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //
  • crazyfish
    • March 2006
    • 63

    #2
    Jag kunde inte se om mina platyyngel var honor eller hanar på ganska länge, kanske 3 mån.. Men det kanske inte behöver dröja så länge om de får mer näringsrik mat (gav bara flingfoder). Ganska tidigt kunde man ändå se en viss skillnad mellan dem; det yngel som skulle bli en hane hade en spetsigare analfena redan från början, innan utvecklingen till gonopodium. Dessutom var det ynglet lite mindre, smalare och hade en starkare röd färg, så jag misstänkte hela tiden att jag iaf hade en hane bland ynglen. (Jag har röd mussepiggplaty.)

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #3
      Platy lär bli könsmogna cid 2-3 månaders ålder.
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • Healena
        • May 2006
        • 1440

        #4
        Det är speciellt en av dem jag är nyfiken på...
        Den som blir tuxedo (om den klarar sig) är bra mycket större än de andra.

        Okej, ska kila en trappa upp & kolla analfenor nu
        Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
        // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

        Kommentar

        Arbetssätt...