åh vilken otur jag har!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • acinna
    • October 2006
    • 266

    åh vilken otur jag har!!

    Köpt 3 platyn i dag. Jättefina, men den ena gömmer sig bland flytväxterna eller i ett hörn vid ytan. Testade och matade litegranna och då reagerar den men smög sig försiktigt fram.
    Är den sjuk eller har den svårare för att känna sig hemma typ??
    De andra är jättesociala
    Vänliga hälsningar acinna
    248 liter 54 liter
    En annan hobby som jag har
    www.mhlasermarkning.se
  • _Lena_
    • June 2006
    • 1273

    #2
    Hon ska inte föda?

    Kommentar

    • acinna
      • October 2006
      • 266

      #3
      Ursprungligen postat av _Lena_
      Hon ska inte föda?
      Ingen aning, köpte den i går. Ser inte så tjock ut
      Vänliga hälsningar acinna
      248 liter 54 liter
      En annan hobby som jag har
      www.mhlasermarkning.se

      Kommentar

      • Greta
        • March 2006
        • 8

        #4
        Den behöver nog bara lite tid på sig att vänja sig. Om ett par dagar är den säkert lika social som de andra
        Hälsningar Greta

        Kommentar

        • Healena
          • May 2006
          • 1440

          #5
          Ursprungligen postat av Greta
          Den behöver nog bara lite tid på sig att vänja sig. Om ett par dagar är den säkert lika social som de andra
          Hälsningar Greta
          Jag tror prixis detsamma - ge den lite tid.
          Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
          // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

          Kommentar

          • acinna
            • October 2006
            • 266

            #6
            Ursprungligen postat av Healena
            Jag tror prixis detsamma - ge den lite tid.
            I dag har de varit mer sociala mina Platys, men till kvällen har två stycken gått upp till ytan. Den ena har ryggfenan nere. Kan de ha de när de är trött??
            Vänliga hälsningar acinna
            248 liter 54 liter
            En annan hobby som jag har
            www.mhlasermarkning.se

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13136

              #7
              generellt kan man säga att ihoppfällda fenor är ett sjukdomstecken... inget med trötthet att göra
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • acinna
                • October 2006
                • 266

                #8
                Ursprungligen postat av åheim
                generellt kan man säga att ihoppfällda fenor är ett sjukdomstecken... inget med trötthet att göra
                jaha, så man kan vänta sig lite mer fiskdöd då, jag som äntligen har blivit fri från fenklibb och klåda på mina guppis och svärdbärare.
                Men så länge de inte kliar sig så kanske det inte är smittsamt??
                Eller har dessa Platys troligt en bakterie eller parasit??
                Vänliga hälsningar acinna
                248 liter 54 liter
                En annan hobby som jag har
                www.mhlasermarkning.se

                Kommentar

                • panda
                  • October 2006
                  • 8

                  #9
                  Jag kan säga utifrån mitt eget erfarenhet att din platy är sjuk och kommer aldrig att bli bättre heller. Jag själv köpte också två platys, ena har givit massor med yngar men den andra har blivit bara smalare och smalare, det enda du kunde göra är att kolla om det finns ingeting fel med ditt vatten och bara låta henne dö i fred. Att separera henne från andra skulle vara en säkert död.

                  Kommentar

                  • Healena
                    • May 2006
                    • 1440

                    #10
                    Ligger den "nerfenad" hela tiden eller???
                    Inga andra symptom?

                    Ibland har någon av mina fenan nere - en kortare stund..den är definitivt inte döende för det! Isf. skulle de flesta av mina vara döda för länge sedan!!
                    Sen pinnar den på i akvariet somvanligt igen efter en stund...
                    Och ofta är detta just när de ligger och "snuttar luft" vid vattenytan
                    - som platys gör ibland utan att det är något fel (om inte ALLA gör det samtidigt - och länge alltså ).

                    Måla inte f#n på väggen förrän han är där!!!

                    Det man ska kolla på när man köper platys, är hur alla i akvariet ser ut - ser de pigga/välmående ut? Inga som hänger/vaggar i nå't hörn & kniper fenor?
                    Fråga hur länge de haft platysarna i affären - har de kommit de senaste dagarna avvaktar ia.f jag, och återkommer efter någon vecka.
                    Sen ska man ta de som är tjocka och goa & ej ser slankiga ut - är de slankiga kan det vara parasiter.
                    Sen är det också bra att "kolla bajset" - inge genomskinligt trådliknande tack.. *L*

                    Har man gjort detta, är chansen iallafall MINDRE att man får hem något otäckstyg till akvariet - men helt säker kan man aldrig vara...
                    Senast redigerad av Healena; 26 October 2006, 13:32.
                    Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
                    // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

                    Kommentar

                    • acinna
                      • October 2006
                      • 266

                      #11
                      Ursprungligen postat av Healena
                      Ligger den "nerfenad" hela tiden eller???
                      Inga andra symptom?

                      Ibland har någon av mina fenan nere - en kortare stund..den är definitivt inte döende för det! Isf. skulle de flesta av mina vara döda för länge sedan!!
                      Sen pinnar den på i akvariet somvanligt igen efter en stund...
                      Och ofta är detta just när de ligger och "snuttar luft" vid vattenytan
                      - som platys gör ibland utan att det är något fel (om inte ALLA gör det samtidigt - och länge alltså ).

                      Måla inte f#n på väggen förrän han är där!!!

                      Det man ska kolla på när man köper platys, är hur alla i akvariet ser ut - ser de pigga/välmående ut? Inga som hänger/vaggar i nå't hörn & kniper fenor?
                      Fråga hur länge de haft platysarna i affären - har de kommit de senaste dagarna avvaktar ia.f jag, och återkommer efter någon vecka.
                      Sen ska man ta de som är tjocka och goa & ej ser slankiga ut - är de slankiga kan det vara parasiter.
                      Sen är det också bra att "kolla bajset" - inge genomskinligt trådliknande tack.. *L*

                      Har man gjort detta, är chansen iallafall MINDRE att man får hem något otäckstyg till akvariet - men helt säker kan man aldrig vara...
                      Ska hem och studera vidare och se hur de mår.
                      Jag tyckte att en fisk blev lite klämd när butiken håvade upp ngn av dem.
                      Tack för tipsen.
                      Vänliga hälsningar acinna
                      248 liter 54 liter
                      En annan hobby som jag har
                      www.mhlasermarkning.se

                      Kommentar

                      • acinna
                        • October 2006
                        • 266

                        #12
                        Ursprungligen postat av Healena
                        Ligger den "nerfenad" hela tiden eller???
                        Inga andra symptom?

                        Ibland har någon av mina fenan nere - en kortare stund..den är definitivt inte döende för det! Isf. skulle de flesta av mina vara döda för länge sedan!!
                        Sen pinnar den på i akvariet somvanligt igen efter en stund...
                        Och ofta är detta just när de ligger och "snuttar luft" vid vattenytan
                        - som platys gör ibland utan att det är något fel (om inte ALLA gör det samtidigt - och länge alltså ).

                        Måla inte f#n på väggen förrän han är där!!!

                        Det man ska kolla på när man köper platys, är hur alla i akvariet ser ut - ser de pigga/välmående ut? Inga som hänger/vaggar i nå't hörn & kniper fenor?
                        Fråga hur länge de haft platysarna i affären - har de kommit de senaste dagarna avvaktar ia.f jag, och återkommer efter någon vecka.
                        Sen ska man ta de som är tjocka och goa & ej ser slankiga ut - är de slankiga kan det vara parasiter.
                        Sen är det också bra att "kolla bajset" - inge genomskinligt trådliknande tack.. *L*

                        Har man gjort detta, är chansen iallafall MINDRE att man får hem något otäckstyg till akvariet - men helt säker kan man aldrig vara...
                        Ringde och kollade med butiken och de hade haft plytyrna sen en vecka tillbaka och de hade släppt i fiskarna i försäljningsakvariet på en gång. Som svar så sa de att det var bara 2st som hade dött.......??? förstod inte riktigt vad han menade.
                        Vänliga hälsningar acinna
                        248 liter 54 liter
                        En annan hobby som jag har
                        www.mhlasermarkning.se

                        Kommentar

                        • MrHankey
                          • October 2006
                          • 65

                          #13
                          Jag har en platy som var lite hängig med fenorna & så när den kom hem från butiken, men efter ett par dagar simmade hon runt & var lika pigg som de andra. Så det där om att den måste vara sjuk bara för att fenorna hänger lite vet jag inte om jag ska tro på. I mitt fall räckte det i alla fall med att hon fick äta upp sig lite (smal djuraffärsfirre) & vänja sig vid det nya stället...

                          Kommentar

                          • acinna
                            • October 2006
                            • 266

                            #14
                            Ursprungligen postat av MrHankey
                            Jag har en platy som var lite hängig med fenorna & så när den kom hem från butiken, men efter ett par dagar simmade hon runt & var lika pigg som de andra. Så det där om att den måste vara sjuk bara för att fenorna hänger lite vet jag inte om jag ska tro på. I mitt fall räckte det i alla fall med att hon fick äta upp sig lite (smal djuraffärsfirre) & vänja sig vid det nya stället...

                            Jag inbillar mig att Platy honan har blivit lite piggare men än vågar jag inte hoppas.
                            Hon är inte smal utan fin i kroppen i sin svarta/oranga/vita färg
                            Vänliga hälsningar acinna
                            248 liter 54 liter
                            En annan hobby som jag har
                            www.mhlasermarkning.se

                            Kommentar

                            • solbacka
                              • January 2004
                              • 3952

                              #15
                              Om platy hänger vid ytan (stilla) =syrebrist
                              ligger i en hörna på botten = inre parasiter
                              Börja med vattenbyten i båda fallen....
                              Fast jag såg nu att du skrev att den var bättre
                              350l Diskus 275l SA växt
                              100l tanganynika
                              Min dagbok Mina bilder
                              Min alldeles egna zoon

                              Kommentar

                              Arbetssätt...