endlers guppy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    #16
    Hehe Jag är sån vad gäller ord eftersom jag är övertygad om att språket faktiskt påverkar hur vi tänker.

    Betta imbellis är nog den näst vanligaste kampfiskarten efter Betta splendens. Åleds har dem, men det blir ju lite långt och dyrt för mig att åka dit bara för att hämta 5 st kampisar.
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker

    Kommentar

    • Daniel_N
      • April 2006
      • 573

      #17
      Har faktiskt aldrig sett Endlers, varken i Arvika, Charlottenberg, Karlstad eller Örebro. Varför är de så svåra att få tag i?

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #18
        Ingen aning. De är ganska anpassningsbara, leker gärna och får lätt yngel, även om de inte blir lika många som vanliga guppy.
        Senast redigerad av batski; 26 October 2006, 00:01.
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • Anneth
          • August 2006
          • 412

          #19
          Vad jag har förstått så är det inte alla zooaffärer som vill ta hem Endlers eftersom att dom ibland är svårsålda. Folk vill oftast ha fisk som syns & med mycket färger. Endlers är ju mest små & grå när dom ses på affären, folk ser inte hur vackra endlers faktist är.
          Jag fick själv beställa mina endlers genom zoobutiken i grannkommunen. Fiskarnas kondition kunde ju ha varit ngt bättre, en hona dog häromdagen, och en annan hona är smal som ett streck. De andra av mina endlers är det inte några fel på. Honan som dog hann ju i alla fall yngla av sig lite, så jag har lite yngel efter henne nu. Min tredje hona är tjock & fin, och fullt frisk, likaså är det med mina tre hanar.

          Och det roligaste med mina Endlers yngel är att jag tror att det är några guldendlers bland dom, dom är inte alls grå som de andra ynglena, dom är lite guldfärgade så jag hoppas verkligen att just dom ynglena klarar sig för det hade varit himla roligt. Jag låter ju mina honor gå kvar i sällskapsakvariet när dom ska till att föda så en liten risk finns ju att dom blir mat..

          Hälsningar Anneth
          Hemsidan: http://hem.passagen.se/ontintios/
          Bloggen: http://annethsdjur.blogspot.com/

          Kommentar

          • trakorio
            • August 2006
            • 41

            #20
            Jag vet att Zoobutiken i Mölnlycke får hem Endlersguppyn regelbundet.

            Frågade de idag och de sa att det var på väg in en stor sändning!

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #21
              De brukar också regelbundet förekomma på GCG-auktionen (nästa i november)
              Senast redigerad av Kjell Fohrman; 26 October 2006, 14:58.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • kecca
                • October 2006
                • 11

                #22
                Hej i Eskilstuna är dom lätta o få tag på dom flesta zoo affärerna har här o inte dyra.

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #23
                  Vad tar de för dem där?
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  • Mie133
                    • October 2006
                    • 10

                    #24
                    Ursprungligen postat av Stjärnzoo
                    Hehe.. joo, du har sååå rätt batski Man kan ju faktiskt inte använda kvalité om levande varleser. *Skäms* Kondition är ett mycket bättre ordval!
                    Om jag skall vara ärlig så är det min mammas bästa kompis zooaffär som beställer fiskarna och växter åt mig. Den ligger 5 mil utanför Göteborg. De endlers som hon kan beställa är:
                    Poecillia reticulata Guppy Endlers lyr 1,5-2
                    Poecilia reticulata Guppy Endlers 1-2 cm.
                    Vet dock inte om det är ursprungsformen..(?!) *Är rätt så ny på fiskfronten*
                    För det är de enda simontorp har.
                    Betta imbellis ser det ut som om inte simontorp har.. verkar vara en speciell fisk art!
                    Vet dock inget pris, men det är faktiskt inte så farligt dyrt om man gör ett bra pris.
                    Poecilia Reticulata guppys är äkta endlers?De heter ju Poecilia Wingei.Eller vad är d för skillnad?

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #25
                      Ursprungligen postat av Mie133
                      Poecilia Reticulata guppys är äkta endlers?De heter ju Poecilia Wingei.Eller vad är d för skillnad?
                      P. wingei är något annat så tills vidare får vi nog fortsätta betrakta Endlers guppy som en variant av P. reticulata
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...