svärdbärarkompis?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • blurre
    • October 2006
    • 59

    svärdbärarkompis?

    vad har ni ihop med era svärdbärare?
    går det med en kampfisk?
    jag skulle vilja ha nån fisk(svärdbärare) i nån annan färg än orange,
    vart finns såna i västerbotten? nån som vet?
    tänkte köpa platy men dom sa på affärn att dom är svårskötta så då uteslöt jag den kombinationen.
  • kecca
    • October 2006
    • 11

    #2
    hej du kan ha dom flesta "fredliga" lugna fiskar som guppy molly platy med.
    Vissa vattengrodor,vattenräkor osv....

    Kommentar

    • blurre
      • October 2006
      • 59

      #3
      kampfisk då?
      den är väl inte fredlig,men ensam kanske?

      Kommentar

      • MaxRobban
        • August 2006
        • 1048

        #4
        Platy är inte alls svårskött, bara man är duktig på vattenbyten så de har bra vatten,,, Samma med Svärdbäraren.. Tipsade just i en annan tråd om info om Platy



        Där kan man få mkt info.. svarade också på detta med Kampfisk o Svärdbärare.. är inte ngt idealiskt par, men jag har haft det ihop o det funkade. Men man får ha koll på då släpps ihop så inte kampfiskens fenor är för spännande.. men brukar vara nyhetens behag det där och oftast så kommer kampiskens få ha sina fenor ifred...

        Kampfisken ska du bara ha en hanne av, ska du ha honor så ska du helst ha 3-4 stycken.. annars får de jobbigt... 2 hannar slutar snabbt med att du bara har en kvar eller ingen alls.

        Kommentar

        • Fanbyalperna

          • September 2005
          • 752

          #5
          Platy och svärdbärare ska inte vara så bra att ha ihop då de kan korsa sig.
          Har inte alltid rätt, men fel ibland

          Kommentar

          • Healena
            • May 2006
            • 1440

            #6
            Platys...svåra???
            Nääeeeee....har jag INTE märkt!
            Heller aldrig HÖRT!! Har snarare hört tvärt om!!
            Och håller med - anser dem vara lättskötta!
            Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
            // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

            Kommentar

            • blurre
              • October 2006
              • 59

              #7
              det var ägaren till akvarieaffärn som sa att platy var svåra så jag köpte svärdbärare istället ,men jag hade så gjärna haft en kampfisk i mitt akvarium men nu går kanske inte det?

              Kommentar

              • Healena
                • May 2006
                • 1440

                #8
                Är inte platys & svärdbärare ganska lika??? De kan ju "korsföröka" sig iallafall...
                Jag har ingen erfarenhet av svärdbärare, men min kampfisk brukar i vanliga fall bo med platysarna i mitt 62-liters. De är jättekompisar .
                Han är just nu "på sjukhus" tillfälligt bara..

                Tror det är väldigt svårt att säga vilka som kampfirrar går bra ihop med, eftersom kampisar är så olika personligheter! Tror man helt enkelt får testa sig fram vad gäller det! Det som inte funkade för mig var guppis - han nafsade deras böljande fenor.

                Jag skulle nog ia.f våga testa kampis med svärdbärare
                Man vet inte förrän man provat!
                Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
                // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

                Kommentar

                • blurre
                  • October 2006
                  • 59

                  #9
                  har köpt idag en kampfisk hane som hade varit i ett akvarium på affärn med flera svädbärare och verkade fredlig ,nu har han varit hos mej i flera timmar och verkar vara som en enstöring ingen bryr sig om honom ,och han bryr sig inte om nån,kan det vända efter ett tag?
                  han verkar lite underlig far mest för sig själv ,kommer fram ibland annars står han på nåt gömt ställe och verkar stå och kolla läget.
                  hur funkar dom?
                  hur som helst är han skitsnygg,helt röd!!!
                  beteendemässigt??

                  Kommentar

                  • Healena
                    • May 2006
                    • 1440

                    #10
                    Det är nog just det han gör..kollar läget alltså!
                    Allt är ju nytt för honom just nu. Om ett par dagar kan du börja se vad han är för en filur humörmässigt.

                    Dom funkar ofta så, att dom är enstöringar.
                    De är ju inga stim-fiskar av naturen!

                    Jag kan berätta om min Nemo - hur han funkar.
                    Men som jag tidigare sagt så är de vitt skilda individer från fisk till fisk!

                    Min blåa Nemo är jättelugn, fredlig och mysig. Det "värsta" han någonsin gör/gjort humörmässigt gentemot andra fiskar är att han "spännt upp sig" ( upp med fenor & ut med gälar så han blir så stor som möjligt) när nå'n platy blivit för närgången. Liksom visat att "här bestämmer jag - försök inte"
                    Han är ganska slö och ligger gärna & "tältar" under någon växts blad, eller krånglar in sig på de mest konstiga ställen - ju trängre destu bättre!!
                    Håller sig gärna för sig själv, men ibland får han för sig att leka i utblåset och flyter med...simmar tillbaka...flyter med...-och då kan han göra det med platysarna.

                    Även om han är lite slö och ofta liksom "vilar", kommer han alltid fram till glaset & fjantar runt och hälsar när man kommer fram till akvariet.
                    Han är även så tam att jag får stryka honom över ryggfenan, och han äter ur mina fingrar Jag gillar honom jättemycket!!

                    Jag är totalt såld på kampfiskar - de är så härliga
                    Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
                    // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

                    Kommentar

                    • blurre
                      • October 2006
                      • 59

                      #11
                      synd att han inte kan ha massor i ett akvarium,håller med att dom fräna.
                      ni som har flera har ni ett akvarium till varje?många skulle det bli.

                      Kommentar

                      • Healena
                        • May 2006
                        • 1440

                        #12
                        Bara EN HANNE/akvarium - ja
                        Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
                        // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

                        Kommentar

                        • Marcus.N
                          • September 2006
                          • 1173

                          #13
                          Ursprungligen postat av Healena
                          Det är nog just det han gör..kollar läget alltså!
                          Allt är ju nytt för honom just nu. Om ett par dagar kan du börja se vad han är för en filur humörmässigt.

                          Dom funkar ofta så, att dom är enstöringar.
                          De är ju inga stim-fiskar av naturen!

                          Jag kan berätta om min Nemo - hur han funkar.
                          Men som jag tidigare sagt så är de vitt skilda individer från fisk till fisk!

                          Min blåa Nemo är jättelugn, fredlig och mysig. Det "värsta" han någonsin gör/gjort humörmässigt gentemot andra fiskar är att han "spännt upp sig" ( upp med fenor & ut med gälar så han blir så stor som möjligt) när nå'n platy blivit för närgången. Liksom visat att "här bestämmer jag - försök inte"
                          Han är ganska slö och ligger gärna & "tältar" under någon växts blad, eller krånglar in sig på de mest konstiga ställen - ju trängre destu bättre!!
                          Håller sig gärna för sig själv, men ibland får han för sig att leka i utblåset och flyter med...simmar tillbaka...flyter med...-och då kan han göra det med platysarna.

                          Även om han är lite slö och ofta liksom "vilar", kommer han alltid fram till glaset & fjantar runt och hälsar när man kommer fram till akvariet.
                          Han är även så tam att jag får stryka honom över ryggfenan, och han äter ur mina fingrar Jag gillar honom jättemycket!!

                          Jag är totalt såld på kampfiskar - de är så härliga
                          så är det med mina guppys med ja kan klappa dom dom har blivit jätte tama dom är fem veckor idag! och deras bebisar blir två veckor på onsdag! kanske inte hör ihop med denna tråd men de är så roligt me dfiskar som inte är rädda av sig som simmar och äter på ens fingrar om man fixar till roten i akvariumet!
                          why am i the only one how gives the most all the time?
                          www.agnescarlsson.se
                          www.myspace.com/agnescarlsson
                          http://static.fanzone.org/data/image...78eba9961f.png
                          http://youtube.com/watch?v=E_NqFDN74G4

                          Kommentar

                          Arbetssätt...