Varför dör bara mina guppys?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Botan
    • March 2006
    • 30

    Varför dör bara mina guppys?

    Jag har ett problem. Jag har ett 250 l akvarium med ett 40 tal fiskar i. Jag har mollys, botior, platys och sebrafiskar förrutom guppys. Mitt problem är att jag köper och köper och köper nya guppys men de lever endast några veckor och sedan dör de. Jag har både ytter och innerfilter, kontrollerar sjukdommar och värden i akvariet dagligen och allt verkar stämma. Alla andra fiskar mår prima men just mina guppys trivs inte hos oss. Varför dör de? Har de speciella önskemål gentemot andra fiskarter?
    Tacksam för svar!
    Mvh Botan
  • MaxRobban
    • August 2006
    • 1048

    #2
    Detta med känsliga guppys har vi pratat om i flera trådar på sista tiden. Guppy vill gärna ha ganska hårt vatten o man behöver vara noga med vattenbyten. Men ofta är de guppy vi köper i butik odlade i Asien, behandlade med medicin o går ofta i vatten med salt i butiken. Så får vi hem dem, de tål inte vårt vatten och bakterieflora och blir sjuka. Ganska ofta drabbas de av det vi kallar " fenklibb" har du sett att dina guppy står o vaggar, ofta vid pumpen ? Eller bara dör de ?
    Att få det att funka med guppy är oftast lättast med svensk odlad fisk + att man kollar om butiken håller dem i vatten med salt tillsats. Men berätta lite om du sett några symtom på dina fiskar innan de dött så funderar vi vidare

    hälsn Robban

    Kommentar

    Arbetssätt...