Problem med Guppy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Daniel_c
    • October 2002
    • 53

    Problem med Guppy

    Hej
    HAr ett kar på 112l med ett par Ancistrus (försöker få yngel på dessa)
    Har lagt i ca:10 neontetror för att få lite färg, köpte sedan 2+4 guppy för att få lite yngen efter dessa också, men med 2 dagars mellanrum har den ena guppyn efter den andra dött (med början på hanarna)
    Köpte nya guppy (från en annan handlare) med samma resultat.
    Är noga med vattenbyten ingen nitrit mm...

    Är det så att guppy är en svår fisk att hålla?
    eller skall man göra något annat, ha ett eget kar till guppy?
    mvh
    Daniel
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    #2
    Guppy kan numera vara ganska sönderavlade och har ibland inte så bra hälsa, men jag tycker ändå det låter skumt att de bara dör så där.

    Hur länge koppar du in dem? Vad har du för vattenparameter?
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker

    Kommentar

    • Daniel_c
      • October 2002
      • 53

      #3
      Första gruppen koppade jag in under ca:30min, andra något längre.
      temperaturen ligger på drygt 25 grader

      Om det var ett inkoppningsproblem borde inte fiskarna dö samtidigt och inte under en veckas tid?



      /Daniel

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #4
        30 minuter är inte så mycket. Jag koppar mina fiskar under 1 timme.

        Olika individer är olika känsliga, så nej alla behöver inte dö samtidigt. Men du har ju ändå koppat in dem i en halvtimme så det borde inte vara det. Vad är det för pH på ditt vatten?
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • Daniel_c
          • October 2002
          • 53

          #5
          Kommer inte ihåg vilket pH jag har, bör vara lite surt eftersom jag har en hel del mangroverötter i (de gör väl vattnet lite surt)

          /Daniel

          Kommentar

          • batski
            • October 2004
            • 8891

            #6
            Guppy föredrar ju hårt och svagt basiskt vatten, men är ändå ganska anpassningsbara. Fast när fiskar flyttar från hårt och neutralt eller basiskt vatten till mjukt och lite suet vatten måste de koppas in länge.

            Jag har dock mangroverötter i mitt Asien-akvarium men har pH 7.2 ändå.
            "The animals of the world exist for their own reasons.
            They were not made for humans
            any more than black people were made for whites
            or women for men." - Alice Walker

            Kommentar

            • Daniel_c
              • October 2002
              • 53

              #7
              Ok
              Det var bara ett antagande att mitt vatten var surt (trodde det blev det per automatik i och med roten)
              Skall se om jag hinner kolla vattnet när jag kommer hem idag, om inte annat så skall jag posta värdena i denna tråden innom kort.

              Tanken är att jag skall skaffa mej endelers innom kort, men innan det så bör ju mina andra guppys överleva, eller så bör jag veta varför de dör så jag kan undvika detta.

              edit: Och nej jag skall inte blanda endelers med mina mix-guppys, de mixade skall flytta in i ett litet kar när endelers kommer.

              /Daniel

              Kommentar

              • MaxRobban
                • August 2006
                • 1048

                #8
                Guppy kan ibland vara krångligt att få att funka i början. Lyckas man få tag i svenskodlat fisk är det ofta mycket lättare och lyckas man inte med det så är det oftast lättare med guppy från Europa... men mkt i butiken kommer från Asienodlingar och kan vara svårt att få dem att acklimatisera sig. Det man kan passa på o fråga i butiken är om de har salt i vattnet där, ganska ofta tillsätter butikerna salt och då är det ngt man ibland får tillsätta även hemma en tid.. beroende på vad man har för andra fiskar i akvariet. Men detta med att ha guppy i salt eller inte är ngt som diskuteras mycket bland " guppyfolk ", själv har jag inte salt mer än om jag har fiskar som inte mår bra, men vet många andra som alltid har salttillsats till guppy ( om det bara är guppy i akvariet )
                Men lycjas man få tag på svensk odlad fisk så är det ofta mycket lättare i början

                Kommentar

                • acinna
                  • October 2006
                  • 266

                  #9
                  Ursprungligen postat av Daniel_c
                  Hej
                  HAr ett kar på 112l med ett par Ancistrus (försöker få yngel på dessa)
                  Har lagt i ca:10 neontetror för att få lite färg, köpte sedan 2+4 guppy för att få lite yngen efter dessa också, men med 2 dagars mellanrum har den ena guppyn efter den andra dött (med början på hanarna)
                  Köpte nya guppy (från en annan handlare) med samma resultat.
                  Är noga med vattenbyten ingen nitrit mm...

                  Är det så att guppy är en svår fisk att hålla?
                  eller skall man göra något annat, ha ett eget kar till guppy?
                  mvh
                  Daniel
                  Detta har hänt mig med, Köpte 5 stycken guppis, hanarna har nu dött. Har medicinerat mot parasiter och bakterier. Av någon anledning mår de tre honorna bra nu. Hoppas att det berodde på medicinen.
                  Mina hanar hade "fenklibb" och blev slöare och slöare med tiden och guuud vad de kliade sig mot sten och växter.
                  Stressande att se dem.
                  acinna
                  Vänliga hälsningar acinna
                  248 liter 54 liter
                  En annan hobby som jag har
                  www.mhlasermarkning.se

                  Kommentar

                  Arbetssätt...