Guppybebisar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nevinx
    • October 2006
    • 195

    Guppybebisar!

    Vi fick 4 guppybebisar häromdagen, de är födda i en sån där liten balja som man hänger på akvariekanten. Min fråga är nu: Måste jag köpa ett nytt, litet kar för att låta dem växa upp i det eller kan de växa i den lilla plastbaljan tills de är stora nog?

    Sambon menar att det går utmärkt och jag tycker det blir för trångt. Jag vill ha ett 19 liters som de kan växa upp till lagom storlek i, det kommer ju behövas fler gånger, så det är ju inget onödigt köp tycker jag......


    ÖNSKEMALAR
    Pseudacanthicus leopardus
    Acanthicus adonis
    Baryancistrus sp. L85
    Hypancistrus zebra




    COOL SOM EN SVIMMINGPOOL
  • MaxRobban
    • August 2006
    • 1048

    #2
    Det beror lite på vad du har för andra fiskar i akvariet... har du bara mindre fiskar som inte är så glada att äta yngel o ungfiskar så brukar man kunna släppa ut dem långt innan de är fullvuxna... men beror på annat sällskap i akvariet.

    Men skulle du kunna övertala din sambo att skaffa ett litet yngel akvarium så är ju det idealiskt... då vi ska hjälpa dog att övertala sambon får vi hjälpa till med argument :

    * bra med ett extra litet akvarium om ngn fisk blir sjuk o kräver behandling
    * bra med litet akvarium för mindre fisk att vara i karantän i
    * tänk man kan ha ett vackert litet killipar o det lilla akvariet sedan, de har så vackra fiskar
    * du kan få ha en vacker kampfiskhanne i det akvariet om jag bara får ha det som barnkammare först
    * så var det detta med stackars yngel som blir uppätna om man inte får ta hand om dem och liten box ger sämre tillväxt.

    Sååå... testa ngt av detta... min sambo har hört det mesta vid detta laget, men har också 60 akvarium... gäller att kunna förhandla.

    Lycka till

    Robban

    Kommentar

    • icejoy
      • August 2006
      • 593

      #3
      Hur ska man göra när man väl "räddat" några yngel från att bli föda åt dom andra? När kan man lägga dom i det andra karet?
      Jag försökte rädda två av mina, men dom dog i mitt andra kar.
      ___________________________________________
      ___________________________________________
      Finns inga dumma frågor, bara dumma svar

      Kommentar

      • Nevinx
        • October 2006
        • 195

        #4
        Tack för ditt svar! jag ska försöka få min sambo att förstå att det är bra med ett litet akvarium till! Ska prova dina argument.


        ÖNSKEMALAR
        Pseudacanthicus leopardus
        Acanthicus adonis
        Baryancistrus sp. L85
        Hypancistrus zebra




        COOL SOM EN SVIMMINGPOOL

        Kommentar

        • MaxRobban
          • August 2006
          • 1048

          #5
          Ska man flytta riktigt små yngel till litet yngelkarl så ta samma vatten som du har i det andra akvariet.-.. då blir det samma temperatur och samma vatten. Så små krabater kan vara lite känsliga att flytta på... men väl på plats så tidigt börja med vattenbyten och bra mat. Ofta mat o lite åt gången. Men detta med bra vattenbyten är väl så viktigt som maten för god hälsa och bra tillväxt. Har jag yngel jag är extra rädd om från levandefödare har jag dem ofta i en yngelbox på ytan en del dygn så jag ser de äter bra och flyttar dem därefter, med samma vatten.. tråkigt dina yngel dog icejoy då du försökte rädda dem.. kanske de inte klarade flytten o nytt vatten.

          Men var beredd igen 28 dagar efter denna kull, då kommer en ny.. brukar stämma på ngn dag fram eller bak.

          Kommentar

          • Nevinx
            • October 2006
            • 195

            #6
            Har nu ett litet 10liters hemma som jag sparkar igång ikväll, ska ta vatten från moderakvariet som du sa och en del växter. Så får vi se när de ska flytta över, det blir inte ikväll iallafall.


            ÖNSKEMALAR
            Pseudacanthicus leopardus
            Acanthicus adonis
            Baryancistrus sp. L85
            Hypancistrus zebra




            COOL SOM EN SVIMMINGPOOL

            Kommentar

            • Cold
              • March 2006
              • 1127

              #7
              Få ursäkta om jag "lånar" lite av tråden..Men jag är lite sugen på att fylla upp mitt 20L akvarium och försöka få guppy yngel(eller är 20L för lite)

              Nu till frågan:Om det gå att man ha som jag har tänkt mig,hur löser man pump grejen?Jamena finns det pumar till20L? Eller gå det om man byter vatten ofta?(Varje dag va det nån som har sagt till mig)...???

              Mvh/Alexander
              540 L Modell större - 100 L Guppy uppfödning + Fjäril - 30L Släkt för tillfälle - 10L Räkor

              Kommentar

              • MaxRobban
                • August 2006
                • 1048

                #8
                Ja du kan ha guppy i 20 liters akvarium om du bara är bra på vattenbyten, men jag skulle valt en liten guppy sort.. t.ex Endlers som många är så förtjusta i eller ngn annan vildform.

                Endlers livebearers Is a small fish that is bound to catch people’s eyes due to its uniqueness. Read the article to Know this fish properly.


                den lilla vackra guppy kan du skaffa ett par stycken par av, inreda med lite växter och vara noga med vattenbyten så kommer de trivas o bli fler, men du får ha koll på om det blir för många och då sälja eller ge bort.

                Kommentar

                • yogini
                  • September 2006
                  • 121

                  #9
                  Cold!

                  Jag har ett 18 liters akvarium med guppys och hitintills fungerar det bra. MIn son fick det i födelsedagspresent med lysramp och pump och mat etc allt-i-ett. Har en Stingray-pump som fungerar bra avsedd för 19 liter, som då kom med i paketet. Har hunnit få två kullar med guppyyngel. Har mycket växter, en lavasten och en rot som dom kan gömma sig i. Byter 25-30% av vattnet en gång i veckan. Har inte haft problem med nitrit el. dyl. Så det går.
                  Bästa hälsningar, Yogini med son
                  18 l med guppys
                  Startade 20 aug-06

                  Kommentar

                  • Marcus.N
                    • September 2006
                    • 1173

                    #10
                    har du med fått små guppy-bäbisar! fick några inatt dom är la 12 timmar gammla nu men min hona har fortfarande lite barn kvar och släppa ut
                    why am i the only one how gives the most all the time?
                    www.agnescarlsson.se
                    www.myspace.com/agnescarlsson
                    http://static.fanzone.org/data/image...78eba9961f.png
                    http://youtube.com/watch?v=E_NqFDN74G4

                    Kommentar

                    • MaxRobban
                      • August 2006
                      • 1048

                      #11
                      Grattis till dina yngel Marcus, vet att du väntat på de ska komma

                      Kommentar

                      Arbetssätt...