Gravida svärdbärare!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • trakorio
    • August 2006
    • 41

    Gravida svärdbärare!

    Jag har några gravida svärdbärare och har några frågor pga att det var länge sedan jag haft svärdbärare.

    Vad är det bästa när de ska föda? (växter, vatten m.m.)
    Äter de sina egna yngel?
    Hur länge går de med tjock mage?

    Alla tips är hjärtligt välkomna!
  • MaxRobban
    • August 2006
    • 1048

    #2
    Svärdbärare är dräktiga i ca 5 veckor, ibland kan det vara ngn dag till... de har förrådsbefruktining så en parning kan ge många kullar. Ynglen är lätta att föda upp, bäst tillväxt får man med nykläckt artemia, men det går absolut att föda upp dem på vanligt söndersmulat huvudfoder eller yngelfoder. Honan är ganska glad att äta sina egna yngel så en yngelbox är att rekommendera om man vill ta hand om många yngel.. har man mycket växter och ett tätplanterat akvarium brukar man dock kunna hitta lite yngel bland växterna. De går ofta upp o lägger sig på blad i ytan. Att yngel klarar sig till full storlek i ett alvarium med vuxna svärdbärare är inte alls så vanligt som hos Platy t ex.¨

    Vuxna svärdbärare mår bra av blandad kost med torrföder och diverse olika frystmat. Mygglarver är de mycket förtjusta i, men äter räkmix, vuxen artemia och det mesta som bjuds. De gillar också en del vegetabiliska saker, man kan t ex ge dem upptinad spenat.

    Som de flesta andra ungfödare så vill de inte ha för mjukgt vatten. Så neutralt eller lite hårt vatten är bäst. Så man ska inte ha för mkt rötter o annat som gör vattnet mjukt.

    tjocka magar kan de ibland ha en bra tid innan det är dags att föda... en riktigt stor hona som ätit bra mat kan ibland få 150 ungar i en kull... mer normalt är 30-40 stycken... men det förekommer riktigt stora kullar ibland.

    Både hos vuxna svärdbärare, yngel o ungfiskar är vattenbyten viktigt...
    Har man vildformer av svärdbärare som jag har, så är detta ändå viktigare för att fiskarna ska må bra.

    I butik är det nästan enbart olika odlingsformer på svärdbärare och de finns i regnbågens alla färger, olika fenvarianter och med många olika teckiningar. En del av odlingsformerna kan vara lite känsligare än andra.. men hör av dig om du har ngn speciell sort eller som du tror ovanlig variant så ska vi nog lösa det med.

    Vad gäller växter så har de inga synpunkter, men gärna ngn del av akvariet som är tätplanterat där honan kan söka skydd, men behöver också fri simyta... gärna flytväxter eller större växter vars blad kan ligga lite på ytan så yngel kan söka skydd tills du kan fånga dem, om nu honan föder ute i akvariet. Annars så struntar de i inredningen...

    Lycka till med ynglen, men du får vara redo på ha honan i en yngelbox eller liknande om du vill ha många yngel

    Hälsn Robban
    Senast redigerad av MaxRobban; 08 October 2006, 17:41.

    Kommentar

    • trakorio
      • August 2006
      • 41

      #3
      Tusen tack !!

      Har du något yngelkar att rekomendera?

      btw. Jag har 2st neonpeach, 2st sunset & 3st grön neon honor som är runda och goa.

      Kommentar

      • MaxRobban
        • August 2006
        • 1048

        #4
        Här ser du en del olika yngelboxar



        Jag brukar ha de i plast som finns i två olika versioner där, tycker de ser lika ut.. men en går visst dela av.. kanske bägge, men då tycker jag det blir för trångt för en svårdbärare. Finns även nätkassar.. men svärdbäraren är så pass glad i sina egna yngel så då måste man nästan fylla hela nätboxen med med växter.. så den typen i plast med ett galler i botten är bäst tror jag för dig. Då honan fått tar du bara bort henne + gallret så har du ett litet ställe för fiskarna att växa upp första tiden.

        Ser att du har odlingsvarianter och ett par av dem är inte så vanliga. Den man ser mest av dina är sunset.. de andra två är lite nyare odlingsformer och inte lika vanliga. Men anar att du kanske har dina fiskar i samma akvarium så troligen störst chans för dig att få " rena " svärdbärare färsta gången... även om de har förrådsbefruktning så kan andra hannar hälsa på. Så då kan du får en blandning av färg på dina yngel.. det tycker en del är roligt, medans andra vill hålla stammarna rena..

        Har du ngt litet extra akvarium för ungfiskar att växa upp ? Beror ju lite på vad du har för andra fiskar i ditt akvarium, när du kan släppa in ungfisakrna där.

        Själv har jag just nu 4 olika varianter av svärdbärare, 3 olika vildfomer.. men har en odlingsform också och det är Berliner-svärdbärare.

        detta kommer gå bra ska du se... o lycka till med förlossningen

        Hälsn Robban

        Kommentar

        Arbetssätt...