några guppy frågor.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gammelsmurf
    • October 2006
    • 95

    några guppy frågor.

    hej, jag köpte mina guppysar för ca 3 veckor sedan och jag har några frågor om guppys.
    1) hur ser man om en hona är gravid eller bara tjock?
    2) gör man på något särskilllt sätt för att få dom gravida?
    3) hur ska man inreda akvariet för att dom ska trivs (ja har bar ett 19l akvarium)
    väntar ivrigt på svar.
    vatten är blått och gott
  • Maria - Sjöjungfru

    • January 2004
    • 4236

    #2
    1) Hon är rund om magen även om hon inte fått mat på länge, kolla före matning.
    2) Det räcker med att du har både hona och hane i samma akvarium. Ibland behövs inte ens någon hane. Honan kan vara "gravid" redan när man köper henne.
    3) Inred med mycket växter och gärna flytväxter som ynglen kan gömma sig i.
    Maria - Sjöjungfru

    Kommentar

    • Marcus.N
      • September 2006
      • 1173

      #3
      man kan aldrig se på tjockheten men om den är svart runt buken så är det rom det är ögonen på dom små!
      hur många fiskar har du i det akvariumet? man måste ha mer honor än hanar för hanarna stressar lätt honorna! det är iellafall vad ja vet!
      why am i the only one how gives the most all the time?
      www.agnescarlsson.se
      www.myspace.com/agnescarlsson
      http://static.fanzone.org/data/image...78eba9961f.png
      http://youtube.com/watch?v=E_NqFDN74G4

      Kommentar

      • gammelsmurf
        • October 2006
        • 95

        #4
        Hjälp!!!!! den enna honnan föde pricis. vad ska jag gjöra?ska jag bara låta dom ligga kvar eller ska jag flytta på dom till ett annat akvarium?
        Snälla hjäp mej.

        ps det blev 12st ungar
        vatten är blått och gott

        Kommentar

        • MaxRobban
          • August 2006
          • 1048

          #5
          Grattis till dina yngel. Om du ska flytta dina yngel beror lite på vad du har i ditt akvarium. Har du andra fiskar som kan tänkas äta upp dme bör du flytta dem eller ha dem i en yngelbox som flyter på ytan. Har du bara snälla malar så brukar de inte röra ynglen, guppy själva är inte så intresserade av att äta sina egna yngel.. iallafall inte de små guppysorterna.. har du bara sånt i akbariet kan du lugnt låta de gå med sina föräldrar. Lite större guppy som triangelstjärt kan ibland sluka i sig ett o annat yngel.

          Om man är extra rädd om kullen så brukar jag rekomendera att flytta dem till annat akvarium om man har eller en yngelbox. Inte bara för de inte ska bli uppätna, men du kan du vara säker på att de får i sig mat också... svårt för små yngel att få tag i mat bland vuxna hungriga fiskar...

          Så svaret på dina fråga... beror på vad du har för andra fiskar.. bara små guppysorter låt dem vara kvar, större guppy o inget annat sällskap så kanske flytta ändå för du ska kunna mata dem bättre.

          Nu hoppas vi det går bra o berätta för oss hur det går.

          Kommentar

          • gammelsmurf
            • October 2006
            • 95

            #6
            tack

            tack för svaren.
            jag lät dom va kvar i mitt akvarium och i morse så såg det ut som dom fick lite mat i sej. men tyvär så har 2 av dom redan dött är det normalt att några dör så snart efter födslen? hur lång tid dröjer det inanna man ser vilka kön det är och hur ser man det?
            men som sakt tack för alla svar jag har fått dom har varit till mycket hjälp.
            vatten är blått och gott

            Kommentar

            • Banderad
              • January 2006
              • 358

              #7
              Hur ofta byter du vatten? Vattenkvaliteten kan lätt bli dålig i ett så litet kar, så om jag vore du skulle jag byta lite vatten ofta. Ser du de döda eller har de blivit uppätna?

              /Jocke

              Kommentar

              • gammelsmurf
                • October 2006
                • 95

                #8
                jag kan väl säga att jag byter ut 40% av vattnet i veckan och gör grövre rent det ca var 4-5 vecka.
                och ja dom två döda låg och flött run i vattnet utan att röra sig ca 10-15 efter födslen.
                vatten är blått och gott

                Kommentar

                • MaxRobban
                  • August 2006
                  • 1048

                  #9
                  Låter som du sköter ditt akvarium fint.. vattenbyten är viktigt för de ska må bra + bra tillväxt på yngel.. handlar inte bara om bra mat.

                  Hälsn Robban

                  Kommentar

                  Arbetssätt...