Hjälp, Molly-yngel!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • albino_myra
    • September 2006
    • 161

    Hjälp, Molly-yngel!!

    Är en nybörjar akvarist och köpte på fredagen en dräktig black molly hona. Hon är verkligen smälltjock och nu funderar jag hur länge det dröjer förrän hon föder sina ungar. Har henne för säkerhets skull i en yngelbox eftersom jag har både barber och stora skalare i mitt akvarium. Skulle gärna vilja veta mer om hur det går till när hon får sina ungar, och hur ska jag sköta ynglen?

    Tacksam för svar!
    Mvh Cecilia - Hobbyakvarist, 180 liters
  • rödtoppen
    • June 2006
    • 3148

    #2
    du kan börja mata ynglen redan efter nån dag, ta då flingfoder som du smular sönder i pyttesmå bitar
    / dtoppen /

    Kommentar

    • MaxRobban
      • August 2006
      • 1048

      #3
      Molly kan verkligen vara tjocka ett bra tag innan de föder ibland, men har du Scalarer och Barber i akvariet så är de snabba på äta upp dina yngel. Så svårt att säga när det är dags att föda, men du kan räkna till nästa kull om du vet när hon föder... det är ca 28 dagar mellan kullarna.
      Jag har inte haft Molly på väldigt länge, men jag har ngt minne av att det inte alltid är så lätt att få dem att föda i en yngelbox ? Men det kan jag ha fel på. Däremot så vill de gärna ha ngt vegetabiliskt att äta för må riktigt bra.

      Kommentar

      • albino_myra
        • September 2006
        • 161

        #4
        Okej, så ni rekommenderar att jag flyttar ut henne från yngelboxen och hoppas på att hon föder ynglen utanför? jag är bara lite orolig för det att om hon föder sina ungar på natten när jag sover så hinner barberna i värsta fall käka upp ynglen och det vill jag ju inte. Dessutom är jag inte vidare bra på att fånga upp fiskar med min håv.. Så vad ska jag ta mig till? Jättetacksam för era snabba svar.
        Mvh Cecilia - Hobbyakvarist, 180 liters

        Kommentar

        • MaxRobban
          • August 2006
          • 1048

          #5
          Jag hoppas ngn annan har erfarenhet om Molly i yngelbox... då jag bara har gamla minnen som är från stenålderstiden... Molly är inte så intresserad själv av sina yngel så har man ett tomt litet akvarium med mycket växter så är detr oftast bästa lösningen.. men vi ropar igen om ngn har erfarenhet av Molly i yngelbox...

          Kommentar

          • albino_myra
            • September 2006
            • 161

            #6
            Okej, jag kan ju alltid ha henne däri några dagar till och se om hon alls visar några vidare tecken på att yngla. Tyvärr så har ja inget litet akvarium, äger bara ett och det är fullt
            Mvh Cecilia - Hobbyakvarist, 180 liters

            Kommentar

            • Erik...
              • May 2006
              • 1459

              #7
              Mollys är de mest nervösa av de vanligaste "ungfödarna", risken för missfall och andra problem ökar dramatiskt om man har dem i en liten "yngelbox", men har man tur går det bra.

              Normalt "föder" dessa fiskar på natten, och om man är riktigt morgonpigg och har täta växtsnår kan man ibland lyckas rädda några yngel även om man har skalarer och barber, men det gäller att gå upp innan det kommer ljus på akvariet. Det mest rimliga att göra om man vill rädda fler än enstaka yngel är precis som MaxRobban säger, att ta ut honan i en större behållare med väldigt mycket växter i, gärna ett litet akvarium eller ikeas back "flaj" eller bättre. Tar man ut honan för tidigt kan man få problem. Blir det kallt (rumstemperatur) i backen blir risken för missfall eller vad man ska kalla det stor, om man inte tar ut henne precis rätt kväll.

              Kanske inte så uppmuntrande besked, men försök, inget är omöjligt, det kommer säkert fler kullar om den första skulle misslyckas. Själv håller jag mina mollys tillsammans med en massa andra fiskar och räddar ut några yngel då och då, det är inte särskilt svårt eftersom de står i små utrymmen mellan växterna precis under vattenytan.

              Kommentar

              • albino_myra
                • September 2006
                • 161

                #8
                Oj då, det var visst inte så lätt som jag trodde ... :S Så ni tycker att jag ska ta ut henne från yngelboxen? Då finns det bara ett problem kvar, jag har inte så mycket växter i mitt akvarium, ännu. Så det kan ju faktiskt vara så att barberna käkar upp ynglen, och det vill jag ju inte
                Väldigt tacksam för er hjälp.
                Mvh Cecilia - Hobbyakvarist, 180 liters

                Kommentar

                • Annaica
                  • February 2006
                  • 1177

                  #9
                  Om du vill öka chansen att behålla dina yngel så skulle jag inte ha honan i yngelboxen. När ynglen är födda söker de sig upp till ytan, där finns mamman och utan växter så kan de inte gömma sig och kommer med all säkerhet bli upkäkade av molly-honan.

                  Har du mycket växter som växer tätt med små blad så är det större chans för dom att överleva om de föds ute i karet, där kan de gömma sig. Om du nu har bra gömställen i ditt kar.
                  Räkbiten


                  Kommentar

                  Arbetssätt...