Om min svärdbärarfamilj...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Laertes
    • January 2003
    • 122

    Om min svärdbärarfamilj...

    Hej alla
    Från början hade jag tre svärdbärare, två honor och en hane. Den ena hona är numera avliden och den andra får snart sin andra kull yngel. Från den förra kullen klarade sej ett yngel, som nu är ungefär fem veckor. Jag har nåra frågor:

    När kan ynglet flytta ihop med de vuxna igen? (Har även guldbarber där, de är lite pirayiga av sej.)

    Blir den nu enda honan allför uppvaktad av hanen? Stressar han henne? Bör jag skaffa en till fru?

    Dessa vuxna fiskar är oranga, blir det märkliga blandningar om jag skaffar andra svärdbärare av nån annan kulör?

    Är det sannolikt att zooaffären tar emot yngel som jag fött upp(jag är ju amatör)? Jag förväntar mej inte att få nåt betalt för dem, men vill helst inte avliva om det skulle bli många.

    Tacksam för alla svar.

    Hälsn
    Åsa
    Hälsn
    Åsa
  • Oscar Cederqvist
    • November 2002
    • 6546

    #2
    Svärdbärare är inte några agresiva fiskar men en hona till kan va bra. Jag hade lagt i fiskarna när de är så pass stora att de inte blir uppätna av de andra.

    Oscar Cederqvist
    -----------------
    310l Malawi
    105l Sällskaps
    42l Kampfisk
    Oscar Cederqvist

    Kommentar

    • hansg
      • February 2002
      • 444

      #3
      Du kan flytta över dem när de är c:a 1.5-2 cm.

      Du bör skaffa en till fru gärna totalt 4 st.

      Visst blir det blandning av färger, vilka är svårt att sia om.

      Räkna med att ingen butik vill ha dem, risk för sjukdommar etc.

      Föd helst upp ynglen i sällskaps akvariet , har du några buskage och ev. någon flytväxt så klarar sig alltid ett antal yngel , som blir friska och sunda de kan du ge bort till bekanta.
      mvh
      hans-göran

      hgl
      hgl

      Kommentar

      • uffe
        • January 2002
        • 865

        #4
        hej!
        ynglen ska nog vara minst 2 cm innan du släpper ihop dom.det är ju bara bra om du skaffar en hona till så hinner den andra få lite andrum,själv har jag en hane på 10 honor,du kan få fram väldigt fina kulörer om du blandar olikfärgade svärdbärare,jag håller just nu på med att ta fran en svärdbärare som har två svarta fält(skitsnyggt)
        // Uffe

        Kommentar

        • hansg
          • February 2002
          • 444

          #5
          Man bör vara försiktig när man tar fram färgkombinationer av Svärdbärare och platy, speciellt med de svarta färgerna ,melanomrisk, alltså risk att man odlar bort den kontrollgen som håller cancern i shack hos xiphophorus fiskar.
          mvh
          hans-göran

          hgl
          hgl

          Kommentar

          • uffe
            • January 2002
            • 865

            #6
            har du nåt bra tips på hur man kan vara försiktig h-g (oops nu börjar det väl bli fel ämne ursäkta mig)
            // Uffe

            Kommentar

            • hansg
              • February 2002
              • 444

              #7
              Hej Uffe , det är så omfattande ,man måste sätta sig in i vilken typ av fisk man har och vilka kromosontyper etc, och det är helt omöjligt med odlad "köp-fisk" att göra det.
              Enda mäjligheten är om man har naturformen av fisk och en dokumentation på var den är fångad.
              Men läs gärna boken "Svärdbärare och Platy" där finns ett utmärkt och kortfattat beskrivning om odling etc.
              mvh
              hans-göran

              hgl
              hgl

              Kommentar

              • Laertes
                • January 2003
                • 122

                #8
                Tack för svaren. Tror nog jag ska skaffa lite fler fruar åt honom, så honan får lite lugn och ro. Ska dock inte starta nåt avancerat avelsprogram... jag har två egna barn att ta hand om också!

                Hälsn
                Åsa
                Hälsn
                Åsa

                Kommentar

                • uffe
                  • January 2002
                  • 865

                  #9
                  tack för tipset Hans-Göran
                  Uffe
                  // Uffe

                  Kommentar

                  Arbetssätt...