Platybete'enden??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Healena
    • May 2006
    • 1440

    Platybete'enden??

    Jag har en undran - visar somliga platyn underkastelse mot de dominanta?
    Jag har med intresse studerat mitt 62L akvarie där det bor platyn.
    Jag har en prickig hona, som tydligen är den dominanta. Hon bossar med de andra och "puttar" dem i sidorna. T.om min kampfiskherre har respekt för henne!

    När hon kommer fram till vissa - helst en av hanarna - så visar de liksom "underkastelse" gentemot henne. Precis som om de säger att de ger sig.
    De simmar "på sidan" under/bort från henne!
    Påminner om hundar som lägger sig ned när de ger sig/inte vill bråka.

    Är detta normalt?? Eller har jag extremt knasiga firrar??
    Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
    // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //
  • Erik...
    • May 2006
    • 1459

    #2
    Inget konstigt, vanliga ungfödare inklusive platys har en mycket mer komplext beteenderepertoar än vad de flesta känner till, de individer allihop, fast de är "tråkiga" platys. Dessutom finns det en del svärdbäre och säkert även indianplaty inkorsat i "prydnadsplaty", båda dessa arter är lite mer aggressiva än vanliga platy, så aggressionsnivån kan variera kraftigt mellan olika exemplar och stammar.

    Kommentar

    • Healena
      • May 2006
      • 1440

      #3
      Att platys skulle vara "tråkiga"...avfärdar iallafall JAG
      De har ju olika personligheter och temperament allihopa, om man bara tar sig tid att studera dem ordentligt! Jag är helt såld på platysar och tycker de är jättemysiga firrar!!

      Fascierande...
      Senast redigerad av Healena; 30 September 2006, 10:07.
      Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
      // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Ursprungligen postat av Healena
        När hon kommer fram till vissa - helst en av hanarna - så visar de liksom "underkastelse" gentemot henne. Precis som om de säger att de ger sig.
        De simmar "på sidan" under/bort från henne!
        Påminner om hundar som lägger sig ned när de ger sig/inte vill bråka.
        Om hannen ifråga viftar med sitt gonopodium när detta händer är det en amorös inbjudan.
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        Arbetssätt...