Inreda för endlers

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lillmulan
    • September 2006
    • 45

    Inreda för endlers

    Tänkte dra igång mitt 55 liters igen och satsa på en endlers bosättning
    Nu vill jag jättegärna ha tips av er som har endlers gällande...allt...
    Inredning, antal, "slamsugare" som går att ha ihop med dem, växter.. osv osv
  • albjohn
    • March 2006
    • 1179

    #2
    Tillsätt bara vatten :-)


    Det är nog inte så noga med inredning, gör det du tycker blir snyggt, men du bör kanske ha rätt mycket växter så dom kommande ynglen har gömställen även om nu inte föräldrarna är så farliga på att äta yngel desutom kan även honorna behöva gömma sig ibland..

    Lämplig antal kan ju vara 1-2 hannar och 2-4 honor men dom säljs ofta bara parvis.

    Men det är inte nödvändigt att köpa så många eftersom dom snabbt blir fler.

    Slamsugare ? jag lämnar det öppet

    men jag har 2 st små Ancistrusar som algätare men problemet med dom är att dom blir för stora med tiden för mitt 54 L och dom skall då flytta till större bostad så dom kanske inte är så lämpliga om du inte har tillgång till större akvarium.

    Men någon annan kanske har något bra förslag på algätare, eller slamsugare som du säger.
    Mvh Leif

    Kommentar

    • MaxRobban
      • August 2006
      • 1048

      #3
      Endlers har inga krav alls på hur det ska vara inrätt, bara det finns lite växter och rent vatten så är de nöjga och tåliga. Ska du ha ngn liten mal så kanske Otocinclus ? Jag har inte haft dem tillsammans med Endlers men känns tveksamt att de ska gå på deras yngel, men kanske ngn annan har erfarenhet av det. Annat lämpligt sällskap är coyrdoras pygmeus och dvärgtandkarp.

      Lycka till med dina Endlers, det är en härlig liten fisk och så vacker..

      Hälsn Robban

      Kommentar

      • qenzo
        • February 2005
        • 1747

        #4
        Själv ska jag ha räkor i mitt endlerskar.... de grisar ner och algerna frodas, och karet är för litet för ngt annat.
        Jag har hornsärv och en överbliven rot... inget mer...
        Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #5
          Som sagt var vatten men också mycket växter - gärna hornsärv - för visst äter större honor yngel om de kommer åt.
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • whokickass
            • July 2006
            • 32

            #6
            Problemet är ju att man får för många endlers till slut. Jag har två pansarmalar i mitt endlers-kar, och det funkar utmärkt

            Kommentar

            • MaxRobban
              • August 2006
              • 1048

              #7
              Ska man ha rot tillsammans med dem så ska det vara ngn som inte gör vattnet mjukare, så gäller att ha rätt sorts rot då.

              Kommentar

              Arbetssätt...