hur gammla blir guppy?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Menoni
    • June 2006
    • 92

    hur gammla blir guppy?

    någon som har någon aning om hur gammla guppy blir?
    starkast överlever inte, det är den mesta anpassningsbara!!
  • MiaH
    • December 2005
    • 47

    #2
    Mina guppys har levt mellan 1 år till 1½ år och då har det berot på om jag har köpt dom eller om jag har drivit upp dom själv. Dom jag har drivit upp själv har alltid levt längst. :-)

    Kommentar

    • PlatyYngel
      • January 2006
      • 1105

      #3
      Jag tror att guppy ofatre dör av att det har blivit komplikationer vid födsel eller sjukdom och att dom inte dör av ålder... Men annars har jag ingen aning om hur gamla dom blir.
      / Marcus

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #4
        Guppy lever inte så länge. Jag vill minnas att jag har läst 1½-2 år nånstans. De man ser i affärer är ju redan några månader (kanske ett halvår?) gamla.
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • Menoni
          • June 2006
          • 92

          #5
          tack för alla svaren =)
          starkast överlever inte, det är den mesta anpassningsbara!!

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #6
            Kanske dags att lyfta upp den här listan igen:

            Rekordåldern för Guppy är således 9 år.
            Men det måste vara en riktigt rekordprestation.
            Övriga släktingar är oftast noterade till 3-4 år på den listan.
            Räkna hellre med den måttstocken.
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            • Fellan
              • June 2006
              • 551

              #7
              WHAT the f***

              Jag har ju en corydoras paleatus som är 20 år lr mer!! Vet tyvärr inte exakt vilket år den är född, men den är gammal nog för att tappa färgen iaf
              Definitivt äldre än 16!!!

              ps. bilder finns på min zoon
              Always look on the bright side of life!
              Min zoon:http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=801822

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Erikthur: är det där en ny lista? Gamla fischaltersliste var mycket större än så där... eller har de bara rensat bland data?

                Men tackåbock för länken, det har saknats en sån sida sen fischaltersliste försvann.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • erikthur
                  • March 2004
                  • 9953

                  #9
                  Ursprungligen postat av Azur
                  Erikthur: är det där en ny lista? Gamla fischaltersliste var mycket större än så där... eller har de bara rensat bland data?

                  Men tackåbock för länken, det har saknats en sån sida sen fischaltersliste försvann.
                  Verkar väl vara någon form av samarbete
                  "Im Zusammenarbeit mit der Fischaltersliste von Rainer Schneck"
                  Killies is a lifetime passion

                  Kommentar

                  • Erik Åhlander
                    • January 2006
                    • 1881

                    #10
                    Det kan väl vara bra att ha klart för sig att rekordlivslängden i akvarium har väldigt lite att göra med medellivslängden i naturen. Även om man räknar bort alla de fiskar som inte ens uppnår könsmognad så blir flertalet av våra vanliga små akvariefiskar bara omkring 1-2 år. Undantag är en del större fiskar, fiskar som inte rör på sig särskilt mycket samt en del andra undantag.

                    Eller med andra ord: våra fiskar mår oftast väldigt bra; ingen svält, ingen torrtid, inga predatorer och inga parasiter.

                    Kommentar

                    • solbacka
                      • January 2004
                      • 3952

                      #11
                      Tack för länken, min hade också försvunnit. Diskus/skalare blir ca 10 år det är faktiskt inte så mycket...
                      350l Diskus 275l SA växt
                      100l tanganynika
                      Min dagbok Mina bilder
                      Min alldeles egna zoon

                      Kommentar

                      • erikthur
                        • March 2004
                        • 9953

                        #12
                        Ursprungligen postat av Erik Åhlander
                        Det kan väl vara bra att ha klart för sig att rekordlivslängden i akvarium har väldigt lite att göra med medellivslängden i naturen. Även om man räknar bort alla de fiskar som inte ens uppnår könsmognad så blir flertalet av våra vanliga små akvariefiskar bara omkring 1-2 år. Undantag är en del större fiskar, fiskar som inte rör på sig särskilt mycket samt en del andra undantag.

                        Eller med andra ord: våra fiskar mår oftast väldigt bra; ingen svält, ingen torrtid, inga predatorer och inga parasiter.
                        Medellivslängden för romspridaretorde väl vara närmast minimal i naturen eller i sällskapsakvariet för den delen. Man brukar ju säga att från varje lekande par i naturen kan man i snitt räkna med att ett par kommer upp i liknande ålder och parar sej. Annars skulle den arten tränga ut de flesta andra arter. Som Nilabborren i Viktoriasjön som ett aktuellt exempel....

                        Off Topic - Om våra fiskar mår väldigt bra eller inte? De flesta torde väl aldrig få jaga levande foder eller få en rimlig chans att föröka sej. Bra mat och sex med andra ord - något vi människor brukar räkna till Quality of Life...
                        Killies is a lifetime passion

                        Kommentar

                        Arbetssätt...