Platy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • frankieboy
    • March 2006
    • 116

    Platy

    Har fem platy i ett 50l akvarium, eller ja, jag började med 5 men nu har jag ca 12 i storlekar mellan 0,5 och 2 cm. Troligen är det bara två av honorna som "har ynglat av sej". Dessa två är konstant tjocka och de blir inte smalare när de "ynglat". Som max har de fått 4 yngel per gång. som jag har sett och det var första gången. tittar väldigt ofta men hittar sällan mer än ett åt gången... Kan de finnas en anledning att det är så? har mycke växter roch gömställen. De yngel jag ser brukar jag fånga och lägga i en yngelkasse.

    En fråga till... Alla yngel ser ut att vara honar. 3 yngel börjar vara drygt 2 cm och 2 andra runt 1,5. Vet att många reptilers avkommas kön bestäms av temperaturen kan detta vara fallet med fiskar också eller syns utväcklas inte hanes analfena förens efter ett tag?

    MVH Frank
    frank
  • Fellan
    • June 2006
    • 551

    #2
    Jag hade två platys i ett 100l. efter knappt en vecka dog hanen.
    Efter en månad hade jag 50 platys


    Kanske är så att du matar dom för mycket så att dom är lite feta????
    Always look on the bright side of life!
    Min zoon:http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=801822

    Kommentar

    • frankieboy
      • March 2006
      • 116

      #3
      Jaa de skulle inte förvåna mej...
      frank

      Kommentar

      • Erik...
        • May 2006
        • 1459

        #4
        Hanarnas analfenor omvandlas efter ett tag, det brukar bli ganska jämn könsfördelning. Det ansågs alltid förut att platys födde ganska stora kullar ungefär en gång i månaden, jag har läst om flera här som upplever samma sak som du, att det kommer någon/några enstaka med max en några dagars mellanrum, så jag kan inte säga om de platys gör så naturligt eller om det beror på inkorsning med svärdbärare eller indianplaty, de man köper är inte "rena" platys, eller om det beror på något annat.

        Kommentar

        Arbetssätt...