Endlers, sällskap och yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    Endlers, sällskap och yngel

    Ni som har endlers som har fått yngel som klarat sig. Vilka andra arter har de sällskap av i akvariet? Vad har ni för växter och hur mycket? Och hur stort är akvariet?

    Två av mina honor ser ut att vara ganska höggravida (det är första gången jag har endlers så jag har inte så mycket erfarenhet) och undrar om akvariet är tillräckligt tryggt som det är nu eller om jag ska ändra på nånting.
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker
  • Birgitta W
    • October 2005
    • 2764

    #2
    Jag har ett ancistruspar och körsbärsräkor med dom.
    Karet är bara på 64 liter, men jag håller på och letar efter ett större...

    Jag har dessutom ett kar dit jag plockar ungdomarna, innan jag säljer dom. För att det inte ska bli för överbefolkat i det lilla karet.
    Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

    Min zoon :
    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

    Kommentar

    • albjohn
      • March 2006
      • 1179

      #3
      Jag har ett 54 l med mycket växter och endast Endlers och 2 små ancistrusar.
      Desutom har jag ett 30 l där ett gäng hannar får bo tills vidare eftersom jag har lite överskott på dom.

      Dom flesta yngel överlever men snart får jag säga tyvär eftersom dom börjar bli lite för många i och med att jag fick en jättekull igår.
      Mvh Leif

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #4
        Fast endlers är inte så lätta att hitta i akvariebutiker så det borde inte vara några problem att hitta nya hem om du annonserar.

        Någon som har dem ihop med tetror?
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • albjohn
          • March 2006
          • 1179

          #5
          Nej det är sant,dom finns inte i alla butiker så nog ordnar det sig.
          Mvh Leif

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Jag skulle tippa de flesta tetror (och de flesta danios/barber) tar endlers-yngel.
            Ett tips kunde vara dvärgkardinalfiskar, de verkar inte äta yngel över huvud taget - vilket är rätt ovanligt för små, snabba, stimfiskar.
            Senast redigerad av Azur; 24 September 2006, 21:56.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • MaxRobban
              • August 2006
              • 1048

              #7
              Dvärgtandkarp o mindre Corydoras har jag haft med Endlers.. men kanske kan gå med ngn liten Rasbora också eller minitetra om nu de vill ha samma vatten.

              Men jag har just nu Corydoras pygmeus med min ena grupp Endlers o det är inga problem...

              Kommentar

              • batski
                • October 2004
                • 8891

                #8
                Tack för alla tipsen! Grejen är att tetrorna har bott i mitt akvarium i flera år, så det jag undrar nu är inte vilka fiskar jag ska ha i samma akvarium som de, utan om jag måste fixa ett yngelakvarium eller om ynglen har nån chans att klara sig i SA-akvariet med en hel del växter.
                "The animals of the world exist for their own reasons.
                They were not made for humans
                any more than black people were made for whites
                or women for men." - Alice Walker

                Kommentar

                • Birgitta W
                  • October 2005
                  • 2764

                  #9
                  Det är väl som det brukar... en del yngel kommer att klara sig undan tetrorna, om du har gott om gömställen.

                  Jag har den erfarenheten av gömställen till yngel, att det är jättebra med små springor under en gren eller sten t.ex.

                  Jag tycker hellre dom gömmer sig där. Är det då en tät växt framför så är det perfekt!

                  Jag har haft vanliga guppy-yngel som har klarat sig i mitt sällskapskar. Med massor med tetror bl.a.

                  Men väldigt många har blivit mat förståss. Särskilt i början, innan dom kunnat gömma sig. Så flytväxter är nog också bra...
                  Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

                  Min zoon :
                  http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

                  Kommentar

                  • albjohn
                    • March 2006
                    • 1179

                    #10
                    Du kan ju även köra igång en plastback eller dyl som du låter honan föda i så får du ju i alla fall behålla första kullen, dom växer fort så efter ca 2-3 veckor borde dom klara sig från mindre tetror i alla fall.

                    Sedan kommer du att ha så många att det spelar kanske mindre roll om några blir tetramat.
                    Mvh Leif

                    Kommentar

                    • batski
                      • October 2004
                      • 8891

                      #11
                      Tack för alla tipsen! Jag har varit och tittat på dem i dag och tycker båda honorna ser smalare ut, men inga yngel... Antar att jag inte har tillräckligt med växter
                      "The animals of the world exist for their own reasons.
                      They were not made for humans
                      any more than black people were made for whites
                      or women for men." - Alice Walker

                      Kommentar

                      • Azur
                        • March 2003
                        • 12946

                        #12
                        Vad är det för tetror?
                        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                        Kommentar

                        • albjohn
                          • March 2006
                          • 1179

                          #13
                          Honorna kan variera i tjocklek dag för dag om dom nu inte är högravida, jag har ibland trott att dom fött men inga yngel har funnits likaväl som att dom är olika tjocka när dom skall föda förmodligen beroende på antal yngel och hur länge dom gått med dom.

                          Så det är inte alls säkert att dom fött för att dom ser lite smalare ut
                          Mvh Leif

                          Kommentar

                          • batski
                            • October 2004
                            • 8891

                            #14
                            Ah ok, då är det bara att vänta och se.

                            Azur: Det är ett stim kardinaltetror och ett något mindre rödmunstetror. Och så två par svartfantomtetror.
                            "The animals of the world exist for their own reasons.
                            They were not made for humans
                            any more than black people were made for whites
                            or women for men." - Alice Walker

                            Kommentar

                            • Azur
                              • March 2003
                              • 12946

                              #15
                              Hmm... tja... det är inte de mest rovgiriga tetror man kan ha, men nog tar de små yngel om de får en chans alltid.
                              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...