4 nya guppy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bette
    • September 2006
    • 635

    4 nya guppy

    Märkte i torsdags, att mina gravida guppyhonor inte längre var gravida, men kunde inte se några yngel tyvärr. I morse såg jag en liten och plötsligt tre till. Spännande om dom kan klara sej. Håller tummarna. Min nitrit som igår var 1.0 är idag 0.05. Det är kul med akvarium, händer alltid något.
    Elisabet
  • MaxRobban
    • August 2006
    • 1048

    #2
    Hoppas det går bra för dig med dina yngel, alltid skoj med yngel. Men om de ska klara sig beror mkt på vad du har för andra fiskar i ditt akvarium. För vara på säkra sidan går de ju fånga upp o ha i en yngelbox på ytan tills de blir lite större.
    Lycka till

    Kommentar

    • Bette
      • September 2006
      • 635

      #3
      Tack för rådet ! Ska försöka fånga dom nästa gång dom visar sej.
      Elisabet

      Kommentar

      • MaxRobban
        • August 2006
        • 1048

        #4
        Ibland är yngel makalösa på att gömma sig... jag skulle starta om ett akvarim och hade noga gått genom det o likväl dök det upp 12 ganska nyfödda yngel då det nästan var tomt. Men detta att ha guppy yngel med föräldrar är ngt vi pratar om i lite olika trådar. Jag låter alla små sorter ha kvar sina yngel hos sig, alla vildformer, mina undersvärd och liknande. Mina dubbelsvärd kan ibland sluka i sig ett o annat yngel och där fångar jag upp en del om det är ngt jag är extra intresserad av att ta vara på. Bland annat har jag en dubbelsvärds stam som det kommer en o annan albino i och de vill jag spara. Albino yngel blir mkt lättare uppätna än andra så då är jag o jagar och letar.

        Triangelstjärtsguppy som de de flesta har är väl de som ibland tar flest yngel, men även med dem brukar man få en hel del yngel som klarar sig och ibland så klarar alla sig.

        Jag brukar ibland fånga bland mina dubbelsvärd o ha i flytbox ett par veckor, sedan så släpper jag ut dem och innan de blir könsmogna så flyttar jag dem till andra akvarium för hanna o honor. Men så kan man hålla på om man har många akvarium som jag har och är specialintressead och vill ha koll på vilka hannar jag låter para honorna.

        Men lycka till på jakten o tror säkert att du hittar lite yngel bland dina växter om du inte har andra fiskar i akvariet som tyckt det var god mat åt dem.

        Kommentar

        • Bette
          • September 2006
          • 635

          #5
          När kan man se om det är en guppyhona eller hane?. Och hur? Spännande med albino, finns det hos guppy också.
          Elisabet

          Kommentar

          Arbetssätt...