Jag har blivit med endlers

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anneth
    • August 2006
    • 412

    #16
    Två av mina Endlers hanar ser ut att ha dubbelsvärd medans den tredje har ett litet svärd på nedersta delen av stjärtfenan.

    De ursprungliga Guppyna är ju helt klart intressanta, det är synd att dom är så svåra att få tag på i zoobutikerna nu för tiden. Då när jag började med akvarier för flera år sedan så fanns det ju bondguppyn i stort sett alla zoobutiker..

    Hälsningar Anneth
    Hemsidan: http://hem.passagen.se/ontintios/
    Bloggen: http://annethsdjur.blogspot.com/

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #17
      Ursprungligen postat av Rogli
      Jag har vildguppy ifrån Trinidad och hanarna skiljer sig åt från varandra på det sättet att det förekommer både översvärd och sådana som helt saknar svärd. Är det vanligt i vildstammar att olika stjärtfensvarianter förekommer i samma population? eller kan man befara att det på fångstplatsen förekommit utplantering av den ena eller andra sorten?
      De endlers jag fått tag på ska enligt uppfödaren (som föder upp flera olika stammar) vara ursprungsformen. De har inget grönt, men väldigt mycket rödorange och svart. Honorna har en jämn snygg grågröngul färg. Fast även i det vilda ska det ha funnits lite olika stammar. En av mina hanar har undersvärd, så jag antar att det kan ha varit en relativt vanlig mutation även i det vilda(?) De ska iaf inte vara blandade.
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • Birgitta W
        • October 2005
        • 2764

        #18
        Har du inga bilder???
        Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

        Min zoon :
        http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #19
          Har inte försökt än. De är ju så små och jag har inget makroobjektiv...
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • Nitra98
            • June 2005
            • 1987

            #20
            Ursprungligen postat av MaxRobban
            Ser du bor i Borlänge, men är du intresserad av att få tag på denna variant ska jag kolla via Svenska guppysällskapets medlemslista och se om det finns ngn i dina trakter som kan tänkas ha den.

            Roligt att få prata guppy... vänta bara tills jag kommer igång och får prata om dubbelsvärd, undersvärd och annat spännande.

            Hälsn Robban
            Jag är över huvud taget intresserad av vildformer då jag börjar upptäcka guppyn som mer än "utfyllnadsfisk"! Har börjat plocka guppy ("vanliga")från min pappas akvarium, hans guppyn har nästan enhetligt svart på halva kroppen och röda fenor efter många generationer, men det dyker upp några få gula "ormskinnsguppy" eller vad de nu kan kallas som jag ivrigt lägger beslag på för att försöka få en egen enhetlig stam. Där har även nyligen dykt upp två helt guldfärgade (albino?) guppyhonor som jag kastar lååånga blickar efter, men han vill själv se "vad det blir av dem"...suck... Men PM:a mig gärna för mer infomation om var jag kan hitta vildformer!
            Min zoon

            Kommentar

            • Nitra98
              • June 2005
              • 1987

              #21
              Ursprungligen postat av batski
              Har inte försökt än. De är ju så små och jag har inget makroobjektiv...
              Snabba brukar de vara också, de rackarna! Men det skulle vara jätteroligt om du fick till en bild så vi får se dina nya små pärlor!
              Min zoon

              Kommentar

              • batski
                • October 2004
                • 8891

                #22
                Bilder

                Här kommer ett par rörelseoskarpa bilder:
                Bifogade filer
                "The animals of the world exist for their own reasons.
                They were not made for humans
                any more than black people were made for whites
                or women for men." - Alice Walker

                Kommentar

                • Birgitta W
                  • October 2005
                  • 2764

                  #23
                  Verkligen fina!!! Både fiskarna och bilderna!
                  Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

                  Min zoon :
                  http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

                  Kommentar

                  • batski
                    • October 2004
                    • 8891

                    #24
                    Tack! Fast jag tycker fiskarna är mycket finare än bilderna
                    "The animals of the world exist for their own reasons.
                    They were not made for humans
                    any more than black people were made for whites
                    or women for men." - Alice Walker

                    Kommentar

                    • Nitra98
                      • June 2005
                      • 1987

                      #25
                      Jättesöta fiskar! Och nog tycker jag att bilderna är klart godkända!
                      Min zoon

                      Kommentar

                      • batski
                        • October 2004
                        • 8891

                        #26
                        Hehe, tack Jo man ser fiskarna, men jag hade velat ha ett ljusstarkt makro så jag kunde ta skarpa bilder.
                        "The animals of the world exist for their own reasons.
                        They were not made for humans
                        any more than black people were made for whites
                        or women for men." - Alice Walker

                        Kommentar

                        • Rogli
                          • August 2005
                          • 132

                          #27
                          Intressant med dina Endlers! Har alla den mer heltäckande färgsättning? Mina Endlers har större fält av blå/grön och inte lika heltäckande orange-färgade band.
                          Var har du fått tag i dem? Är de relativt nyfångade?

                          Kommentar

                          • Birgitta W
                            • October 2005
                            • 2764

                            #28
                            Dom påminner om mina endlers! Fast dom är mer mintgröna/aprikos/m.blå.
                            Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

                            Min zoon :
                            http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

                            Kommentar

                            • MaxRobban
                              • August 2006
                              • 1048

                              #29
                              Det är ganska vanligt att många vildformer skiljer sig lite i form och att fenstrålar kan dra ut på olika vis. Jag har 6-7 olika vildformer nu och en del drar iväg helt normalt.. normala variationer. Men jag läste ngt om att de första Endlers som Professor Endler tog med sig, var kompakta i kroppen, men ganska tidigt så blandades det in dubbesvärd i stammen av ngn odlare från Österike eller om det var Schweitz. Riktigt hur sant detta är vet jag inte.

                              Jag har både genuina vildformer och förvildade guppy. De jag vet är genuina o riktiga vildformer tycker jag håller mer samma form än de utplanterade sorterna. De jag har från Mexico skiljer sig nog mest, men är också utplanterade. Ngn nämnde stammen från Trinidad, den har jag också, ser mindre skillnader på den. Från Colombia har jag två olika stammar som ska ha samma fångstplats, men de ser helt olika ut.. så ibland är det nog svårt att vara riktigt säker på vad man har för vildform om man inte vet med säkerhet vem som plockat upp dem en gång i världen.

                              Jag startade en annan tråd om vildformer av guppy för en del dagar sedan då detta är ett sånt virrvarr, vore så intressant att hitta en sammanfattning på vilka vildformer som finns och vart de är utplanterade. Helst med bilder och information om fångstplatser. För även om de är från nästan samma ställe så kan de ändå levt i massor med år issolerat och genom tiden förändrat sig så det blivit mer lokala stammar..

                              Vi har av och till diskussioner om detta i Svenska guppysällskapet och detta är ett svårt område, möjligt att de har mer koll på vildformerna inom Poecilia Scandinavia.

                              Men det är roligt att man ser en liten uppgång av akvarister som håller ngn vildform av guppy eller förvildad guppy. De är ju ofta så tåliga och inte alls så känsliga och många vildformer är också vackra och då inte minst Endlers som är en urtrevlig fisk på alla vis.

                              Men det svarta kindstrecket är väl ngt som ska vara karakteristiskt för " rena " Endlers ? Har de inte det så låter som det mer som fiskarna har blond grundfärg och är sk Guld Endlers,,, för de saknar det svarta kindstrecket och har mest den röda o gröna färgen kvar.

                              Batskis bild där visar hur jag tycker en Endler ska se ut och det är med den grå grundfärgen och kompakt kropp. Men sedan är det ju viktigast att man tycker om sina fiskar oavsett om fenstrålar drar iväg lite mkt ibland.

                              Hälsn Robban
                              Senast redigerad av MaxRobban; 20 September 2006, 16:26.

                              Kommentar

                              • batski
                                • October 2004
                                • 8891

                                #30
                                Ursprungligen postat av Rogli
                                Intressant med dina Endlers! Har alla den mer heltäckande färgsättning? Mina Endlers har större fält av blå/grön och inte lika heltäckande orange-färgade band.
                                Var har du fått tag i dem? Är de relativt nyfångade?
                                Nyfångade kan de nog inte vara med tanke på att endlers vad jag föstått är utrotade i det vilda (detta tycker jag är en viktig anledning till att man inte ska blanda endlers med guppy).

                                Ja de har alla ungefär liknande färgsättning med lite mindre variationer. De kommer från en uppfödare i USA.
                                "The animals of the world exist for their own reasons.
                                They were not made for humans
                                any more than black people were made for whites
                                or women for men." - Alice Walker

                                Kommentar

                                Arbetssätt...