konstigt guppyyngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • yogini
    • September 2006
    • 121

    konstigt guppyyngel

    Hej!

    Min Guppy fick yngel för 3 veckor sedan; 4 stycken har överlevt.

    Nu när dom börjat bli lite större ser jag att en skiljer ut sig från mängden. Fenorna ser så konstiga ut, dom finns liksom inte. Den ser mer ut som ett grodyngle i profil. Ser ut att ha något svårare att simma än dom andra tre som ser ut ha ha normala fenor. På dom kan man urskilja stjärtfena, ryggfena osv. Men på den konstiga ser det ut som om han inte har några fenor alls. Kan det vara skillnad på han och hon yngel?

    Har någon sett något liknande?

    Tack!
    Bästa hälsningar, Yogini med son
    18 l med guppys
    Startade 20 aug-06

  • Birgitta W
    • October 2005
    • 2764

    #2
    Det låter som ett missbildat yngel...
    Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

    Min zoon :
    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

    Kommentar

    • yogini
      • September 2006
      • 121

      #3
      Ja, det kanske är så att den är missbildad. Otroligt att han klarat sig utan att bli uppäten.

      Jag tänkte att det kanske var så hanynglen såg ut om dom hade långa slöjdfenor? Vet inte hur pappan såg ut då mamman var gravid när jag köpte henne. men en av hanarna från samma kar har vädigt tunna (sladdriga) fenor.

      Ynglet är också mörkare i färgen än de övriga tre.
      Bästa hälsningar, Yogini med son
      18 l med guppys
      Startade 20 aug-06

      Kommentar

      • sonsam
        • October 2005
        • 101

        #4
        Det är nog så att ditt yngel har fått torpedsjukan, det är när fenorna klibbar ihop. Har också haft vissa yngel som fått detta, medans andra klarat sig. Tror att det lätt blir så om vattenkvaliteten inte är bra. Du kan prova att bada dom i saltbad, se på guppysällskapets hemsida hur du ska göra.

        Kommentar

        • maricici
          • March 2006
          • 303

          #5
          Ursprungligen postat av yogini
          Hej!

          Min Guppy fick yngel för 3 veckor sedan; 4 stycken har överlevt.

          Nu när dom börjat bli lite större ser jag att en skiljer ut sig från mängden. Fenorna ser så konstiga ut, dom finns liksom inte. Den ser mer ut som ett grodyngle i profil. Ser ut att ha något svårare att simma än dom andra tre som ser ut ha ha normala fenor. På dom kan man urskilja stjärtfena, ryggfena osv. Men på den konstiga ser det ut som om han inte har några fenor alls. Kan det vara skillnad på han och hon yngel?

          Har någon sett något liknande?

          Tack!
          Nja, vad jag sett är att vissa har tydligt urskiljbara miniatyrfenor väldigt tidigt medan andra ligger i yngelformatet ett par månader. Annars kan yngel se konstiga ut medan dom befinner sig på tillväxt, själv har jag haft yngel som sett helt krokiga och missbildade ut som vuxit till sig. Om det är skillnad på hona och hane har jag inte tänkt på.
          I
          MY

          Kommentar

          • yogini
            • September 2006
            • 121

            #6
            Tack Sonsam och Maricici!

            Jag börjar nu misstänka torpedsjuka efter att ha kollat runt lite i andra inlägg här på forumet. Det verkar inte bara stämma in på ynglet utan en av hanarna har sett lite "gammal" ut på sista tiden, och dom senaste dagarna har det gått märkbart utför. Hans fd slöjfena har blivit som en smal spets bara, han simmar vid ytan (utan att kippa efter luft) och ser märkbart mager ut idag på morgonen. Misstänker alltså torpedsjukan även där tyvärr .

            Nu återstår att se vad jag kan göra för att inte alla ska få det.

            Vad gäller vattenkvaliteten så har jag inte kollat med några tester (ska köpa idag) men jag gör 25% vattenbyte varje vecka, senast igårkväll.
            Bästa hälsningar, Yogini med son
            18 l med guppys
            Startade 20 aug-06

            Kommentar

            • Healena
              • May 2006
              • 1440

              #7
              Ajsomf...n

              Jag miste min första kampishanne , efter att han blivit smittad av guppisar!
              Hans fenor blev "dreadlocks". Visste inte då vad det berodde på - men NU vet jag.
              Jag har HÖRT att salt ska vara bra. Eventuellt saltbad...
              Okunnig på om det finns medicin....

              - Hoppas någon annan kan svara dig bättre!
              Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
              // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

              Kommentar

              • yogini
                • September 2006
                • 121

                #8
                Hej Healena!

                Nu möts vi visst i två trådar i samma ämne... Jag frågade om salt i sjukdomstråden. Det blir lite kors och tvärs ibland när man inte kan hålla sig på ett och samma ställe...

                Återigen:
                Jag har nu tagit ut hanen och lagt honom i samma akvarievatten med tillsatt salt enl den mängd du rekommenderade Healena i Sjukdomstråden, 1ml per l vatten då jag tagit ut honom till ett litet kärl. Men har ser inte bra ut. Har inga höga förhoppningar.

                Ynglet som var missformat (misstänkt torpedsjuka där också) hittar jag inte längre så den har nog redan dött.

                Nu ska jag till akvarieaffären och se vad dom rekommenderar. Har sett Sterazin av Waterlife rekommenerat ngnstans.

                Har just genomfört nästa 50% vattenbyte på förmiddagen också. Hoppas jag inte överdriver vattenbytandet då jag gjorde 25% igårkväll.

                Ska tillägga att dom andra fiskarna ser pigga ut. Än så länge....

                Tack för hjälpen!
                Bästa hälsningar, Yogini med son
                18 l med guppys
                Startade 20 aug-06

                Kommentar

                • Healena
                  • May 2006
                  • 1440

                  #9
                  Åh - vad jag önskar dig lycka till!
                  Önskar jag kunde vara till mer hjälp.

                  Håller tummarna!
                  Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
                  // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

                  Kommentar

                  Arbetssätt...