Xiphophorus nezahualcoyotl

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MaxRobban
    • August 2006
    • 1048

    Xiphophorus nezahualcoyotl

    Denna fisk har jag och är en vildform av svärdbärare, men då man bl,a läser äldre litteratur om vildformer av Svärdbärare och Platy så tycker jag den påminner om Xiphophorus cortezi. Vet ngn om det under årens lopp varit ngt namnbyte på denna ?
    Hälsn Robban
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Enligt Catalog of Fishes har X. nezahualcoyotl aldrig hetat något annat.
    Den kan säkert vara lik flera andra arter av Xiphophorus - det finns en hel uppsjö mycket likartade arter i mellanamerika.

    (Enligt CoF är f.ö. X. cortezi tveksam. Olika experter ser den som antingen en synonym till X. montezumae, eller som en egen art.)
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • MaxRobban
      • August 2006
      • 1048

      #3
      Jag tycker iallafall att mina Xiphophorus nezahualcoyotl är väldigt lika cortezi. Har också läst detta att en del säger att Xiphophorus cortezi är synonym till Xiphophorus montezumae cortezi...
      Kikar jag på tyska sidor http://www.aquarienclub.de/lexikon/lebend.html så är iallafall mina fiskar lika X. nezahualcoyotl som avbildas där..
      Jag har den gamla trevliga boken som heter Svärdbärare o Platy som skrevs av Meyer och Wishnath 1983. Där finns inte X. nezahualcoyotl med alls, men däremot X. Cortezi och jag tycker mina fiskar är så lika dem med, men kanske är så att dessa vildformer är väldigt lika och jag får tro på detta att de jag har är X. nezahualcoyotl och inget annat.

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        X. nezahualcoyotl beskrevs 1990. Den har varit känd sen 1893, men då felidentifierad som X. montezumae, som alltså X. cortezi möjligen är en synonym till, så du kan kallt räkna med att X. nezahualcoyotl är lik X. montezumae som i sin tur är lik X. cortezi.
        Hur man skiljer dem åt får man nog kolla i X. nezahualcoyotl's artbeskrivning för att se.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • MaxRobban
          • August 2006
          • 1048

          #5
          Intressant detta, det förklarar ju varför jag haft svårt att skilja dem åt. Tack för ditt engagemang... du har inte koll på alla vildformer av guppy som jag funderar på i en annan tråd ?

          hälsn Robban

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Ingen har koll på alla vildformer av guppy.... Problemet med guppy är att den, bokstavligen, planterats ut överallt i hela tropikerna där det funnits en vattenpöl, så populationerna är en enda röra.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Erik Åhlander
              • January 2006
              • 1881

              #7
              Jag surfade runt lite på Xiphophorus och hittade denna sida:



              Femte stycket som börjar på "Since the northern swordtails..." ger både diagnostiska karaktärer och referenser. (Jag tycker ändå att dom ser likadana ut allihop - men så är det ju med grupper som man inte känner...) Nu har det ju beskrivits en del nya arter de senaste 2 åren (och fler kommer väl) men det lär ju inte påverka frågeställningen.

              Kommentar

              • MaxRobban
                • August 2006
                • 1048

                #8
                Ursprungligen postat av Azur
                Ingen har koll på alla vildformer av guppy.... Problemet med guppy är att den, bokstavligen, planterats ut överallt i hela tropikerna där det funnits en vattenpöl, så populationerna är en enda röra.
                Ja detta är ett problem, jag har en del utplanterade stammar också.. bl.a från Mexico som är en riktigt fin liten guppy, men har också en del " riktiga " vildfomer. Men det är svårt att riktigt få fram allt som finns om detta och är troligen ett stort detektivarbete att utröna alla vildfomer som finns + alla utplanterade och förvildade stammar. Men ett spännande område att få klarhet i detta och hoppas ngn student en dag ska göra en uppsats i ämnet
                Hälsn Robban

                Kommentar

                • MaxRobban
                  • August 2006
                  • 1048

                  #9
                  Ursprungligen postat av Erik Åhlander
                  Jag surfade runt lite på Xiphophorus och hittade denna sida:



                  Femte stycket som börjar på "Since the northern swordtails..." ger både diagnostiska karaktärer och referenser. (Jag tycker ändå att dom ser likadana ut allihop - men så är det ju med grupper som man inte känner...) Nu har det ju beskrivits en del nya arter de senaste 2 åren (och fler kommer väl) men det lär ju inte påverka frågeställningen.
                  tack för detta tips, ska läsa noga och ta till mig den informationen. Jag håller helt med att många ser så lika ut och har ändå olika namn, så inte lätt att veta vad man har ibland om man inte med säkerhet vet vart ngn plockat upp fiskarna från början.

                  Hälsn Robban

                  Kommentar

                  Arbetssätt...