Mamman äter upp ynglen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dutten
    • December 2003
    • 183

    Mamman äter upp ynglen

    För ett par dagar sen stoppade jag i en tjock svärdbärarhona i det flytande yngelakvariet.
    Inatt när jag vaknade låg det 5 yngel på botten men honan var fortfarande tjock så jag antog att hon inte fött klart än. Jag matade henne riktigt och åkte sen till jobbet.

    När jag kom hen fick jag se att alla yngel var borta. Hon hade alltså ätit upp dem.

    Yngelakvariet har ett galler så att ynglen kan söka skydd vid botten, men det verkar inte som om det har hjälpt.

    Hur ska jag göra för att undvika att honan äter upp ynglen medans hon föder?
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Det är bättre med ett separat akvarium med någon typ av yngelräddaranordning. Ett exempel är följande:

    I Rasmussens bok "Odla akvariefisk" som ICA gav ut på 1970-talet beskrivs en födkasse som borde vara nästan perfekt eftersom den ger stort utrymme åt mamman medans ynglen svårligen kan ta sig tillbaka in till mamman.
    Man avdelar akvariet med hjälp av en snedställd glas eller plastskiva så att det blir en smal spalt nedtill. Ynglen ramlar vid födseln ned genom den smala springan och simmar sedan uppåt utanför födkassen. Se denna skiss.

    Själv använde jag den håv som vanligen säljs på leksaksaffärer sommartid med masktjocklek på 2-2,5 mm. Kortade skaftet och stukade till formen något och vips hade man en födkasse alternativt en liten lekkasse för romspridare.
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • Dutten
      • December 2003
      • 183

      #3
      Ja, det där var ett bra förslag men jag har bara tillgång till ettt akvarium.
      Finns det inget annat sätt att göra för att hon inte ska äta upp ynglen?

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Massor av växter och lite till av den varan.
        Nättrixet skulle också kunna funka i en stor hink eller någon av de billiga plastbunkar som finns (t ex den legendariska flajboxen från Ikea). Täck bara över så honan inte hoppar bara.
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        Arbetssätt...