Funderingar om Guppyn.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anneth
    • August 2006
    • 412

    Funderingar om Guppyn.

    Jag har funderat lite på en grej, hur pass homogena(heter det så?) är de framavlade Guppyna? Jag tänkte att om det går ett visst antal generationer och de blir mera lik den ursprungliga vildguppyna efter ett tag.
    Jag funderade lite på att kanske köpa ett gäng guppysar & prova, om man då låter ynglena gå kvar & de starkaste överlever och på så vis låta "naturen" ha sin gång eller funkar det inte att göra så?
    Det här är bara en tanke som jag har lekt med men jag är lite nyfiken på om det skulle fungera.

    Hälsningar Anneth
    Hemsidan: http://hem.passagen.se/ontintios/
    Bloggen: http://annethsdjur.blogspot.com/
  • Krax
    • December 2005
    • 1329

    #2
    Om du startar med bara en hanne och en hona och sedan avlar på deras avkomma blir den genetiska variationen väldigt liten i din population. Man säger att populationen går igenom en flaskhals. Populationen kommer då likna din första generation.

    Ett utmärkande drag för naturliga populationer är att det är extremt liten risk att två syskon träffar på varandra och får ungar. Det är mycket större chans att de träffar på någon partner som de inte är släkt med. Därför får naturliga populationer mycket större genetisk variation.

    Du kan öka den genetiska variationen genom att hålla koll på vilka fiskar som parar sig med varandra och genom att ha väldigt många fiskar och genom att skaffa fisk från olika ställen.

    Det är den ena skillnaden mellan naturliga och tama populationer. En annan skillnad är det selektionstryck som de lever under. Alltså de saker som påverkar deras överlevnad och förmåga att få ungar. I en naturlig population lever de under ständigt hot från rovdjur, sjukdomar, parasiter, svält, väder och vind osv. I en tam population har vi tagit bort många av de hoten. Även en tam population lever under ett selektionstryck men det ser helt annorlunda ut. Det gör att guppy till exempel kan ha långa stjärtar som hindrar dem att simma normalt, starka färger som gör dem synliga för rovdjur och säkert minskat immunförsvar mot parasiter och sjukdomar eftersom de inte träffar på sånt lika mycket.

    Du vill nog inte ha rovdjur som äter upp de flesta av dina yngel, sjukdomar som dödar nästan alla och parasiter som gör fiskarna fula. Därför är det svårt att härma naturen helt och hållet, men det är klart att du kan göra lite för att få starkare fiskar. Jag brukar till exempel inte skydda mina yngel på något annat sätt än att ge dem en massa växter att gömma sig i. De yngel som inte orkar att simma ifrån sina föräldrar få helt enkelt bli mat. Såna slöa djur vill inte jag ha. Men om jag hade fisk som bara fick några få ungar vart tredje år skulle jag säkert inte göra så.
    Senast redigerad av Krax; 10 September 2006, 18:58.

    Kommentar

    • Rogli
      • August 2005
      • 132

      #3
      Hej!
      Jag håller faktiskt på ett sådant experiment. Att se om det går att få kulturguppy med slöjstjärt att återgå till vildformen. Jag övertog sonens ca 15 guppy som härstammar från tre fiskar (egentligen säkert fler eftersom honorna säkert var dräktiga vid inköpet). De första två åren gick de i ett 30 liters akvarium vilket ledde till att de vid ca 15 individer i princip slutade att föröka sig. Något enstaka yngel växte upp för att ersätta någon gamling som dött. Därför var generationsväxlingen mycket långsam och någon utveckling åt vildform gick knappast att se. När jag tog över dem för ca 1 år sedan placerades dem i ett 200-liters och populationen fullkomligt exploderade med massor av yngel. I våras sållade jag bort alla vuxna och placerade ca 20 yngel och halvvuxna fiskar i ett kar som jag placerade utomhus. På försommaren kunde det bli 12-13 gr på natten, men de flesta klarade det mycket bra. Nu har jag tagit in dem och de har vuxit på sig, men är inte fullt utvuxna ännu. De går tillsammans med ett gäng halvvuxna palletciklider som är tänkta att sätta i sig yngel som inte är alerta nog (de tycks vara FÖR effektiva så jag får nog plocka bort några av dem). På honorna kan jag se att teckningen på stjätfenan bleknat betydligt hos de flesta, hanarnas stjärtfenor är som sagt inte utvuxna ännu men någon vildform ser det inte att bli hos denna generation. Jag gör nog om proceduren nästa år för att forcera fram snabba generationsväxlingar samtidigt som de utsätts för lite predation om vintern. Jag önskar att jag kunde efterlikna rovdjurstrycket i det vilda också på de vuxna men det blir svårt. Antingen äts väl alla upp eller ingen.

      Kommentar

      • Anneth
        • August 2006
        • 412

        #4
        Spännande, jag kanske skulle prova jag också för att se vad som händer, men då skulle jag behöva ett till akvarium, ett större mot för vad jag har nu. Och sedan köpa in några olika grupper med guppys.
        Det akvariet som jag har nu ska jag ha Endlers guppy i hade jag tänkt och det är ju lite dumt att blanda dom med kulturguppyna.

        Hälsningar Anneth
        Hemsidan: http://hem.passagen.se/ontintios/
        Bloggen: http://annethsdjur.blogspot.com/

        Kommentar

        • Rogli
          • August 2005
          • 132

          #5
          Om du gör det får du vara beredd på att vara uthållig. Det handlar ju ändå om år innan du kommer dithän.
          Ett dilemma är ju att det förvisso går att snabba på generationsväxlingarna genom att ta bort äldre fiskar, men samtidigt så sätter du ju det naturliga urvalet ur spel eftersom fiskarna borde få en hel livstid på sig att lämna avkommor för att deras bättre anlag ska bli utslagsgivande.
          Det bästa vore ändå om man kunde få tag i rovfiskar som bara går lagom hårt åt vuxna fiskar. Det skulle snabba på generationsväxlingarna samtidigt som livskraftiga och starka firrar lever längre och därmed får fler avkommor....

          Kommentar

          • Krax
            • December 2005
            • 1329

            #6
            Ursprungligen postat av Rogli
            Det bästa vore ändå om man kunde få tag i rovfiskar som bara går lagom hårt åt vuxna fiskar. Det skulle snabba på generationsväxlingarna samtidigt som livskraftiga och starka firrar lever längre och därmed får fler avkommor....
            Trixet skulle kunna vara att ha ett riktigt stort akvarium med en massa gömställen (växter) och några få men ändå väldigt duktiga rovfiskar. Jag har en vildstam av guppy från Jamaica och de är väldigt små, har korta stjärtar och inte särskilt starka färger. De tål riktigt hård behandling. Svält i tre veckor, söndriga filter och pumpar, både varmt och kallt vatten, vita pricksjukan (fast det gick sådär - många dog).

            Kommentar

            • MaxRobban
              • August 2006
              • 1048

              #7
              Jag håller på mycket med guppy och är medlem i Svenska guppysällskapet. Jag har också haft stammar som jag bara låtit att gå i flera år utan att göra ngt åt dem. Nu har jag inte gjort det med triangelstjärtsguppy som jag anar att ni kanske pratar om utan med dubbelsvärdsguppy. Det som hände mig var att dubbelsvärden tillbakabildades mer o mer och kunde se ut på alla möjliga vis och fiskarna blev mindre med tiden och inte alls så kraftiga. Vi som pysslar med guppy urvalsodlar oftast med de bästa fiskarna hela tiden för få bästa form, färg eller vad vi nu är ute efter.

              Jag har ganska många olika stammar med vildformer av guppy och dessa låter jag bara gå och få sköta sig själva. De som är genuina former håller sig oftast väldigt bra, men de utplanterade ( många har blivit det för myggbekämpning och liknande ) de visar med tiden större variationer. Det kan dyka upp både översvärd, undersvärd och ibland dubbelsvärd hos dessa. Då brukar jag plocka bort de mest avvikande hannarna.

              Hälsn Robban

              Kommentar

              • Anneth
                • August 2006
                • 412

                #8
                Kul att höra hur ni gör. Guppyn är mycket trevlig fiskar, det är fiskar som jag alltid har haft dom gånger som jag har haft sällskapsakvarier.
                När jag började med akvarier, i början-mitten på 70-talet så fanns det inte så många olika guppyn att välja på som det gör nu för tiden. Då fanns det oftast bara bondguppyn i affärerna medans dom numera är ganska svåra att få tag på.
                Jag har haft ett uppehåll i några år med akvarier men nu när jag såg att det fanns ngt som heter Endlers Guppy så blev jag nyfiken så nu är man igång igen i akvariehobbyn..=)

                Hälsningar Anneth
                Hemsidan: http://hem.passagen.se/ontintios/
                Bloggen: http://annethsdjur.blogspot.com/

                Kommentar

                Arbetssätt...